ترکیه واردات کالاهای اسرائیلی را ممنوع می‌کند

رییس جمهور ترکیه گفت: اعمال ممنوعیت واردات کالاهای اسرائیلی به دلیل کشتار مردم غزه را بررسی می کنیم.
کد خبر : ۸۶۲۶۱
اردوغان

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از عرب نیوز، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: ممکن است ترکیه ممنوعیت واردات برخی از کالاهای اسرائیلی را به دلیل قتل عام مردم نوار غزه توسط نیروهای اسرائیلی مورد بررسی قرار دهد.


وی که این روزها مشغول فعالیت های انتخاباتی خود است در هفته گذشته میزبان رهبران اسلامی بود و گفت: سازمان همکاری اسلامی با ۵۷ عضو پیشنهاد تحریم واردات کالاهای اسرائیلی را داده است.   


اردوغان تصریح کرد که امیدوارم سازمان همکاری اسلامی تصمیم اعمال تحریم کالاهای اسرائیلی را اتخاذ کند؛ بنابراین هیچ کالایی نباید از اسرائیل خریداری شود. البته بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی سازمان همکاری اسلامی، این ممنوعیت شامل تمام کالاهای اسرائیلی نمی شود و به کالاهای اسرائیلی که در سرزمین های اشغالی کرانه غربی و ارتفاعات گولان تولید می شود، نسبت داده می شود.


رییس جمهور ترکیه، اقدام ترامپ در جهت تشویق اسرائیل برای به خاک و خون کشیدن معترضان در غزه را به اقدامات نیروهای اسرائیلی در چگونگی رفتار آنها با نازی های آلمان در جنگ جهانی دوم تشبیه کرد که در آن واقعه ۲ میلیون نفر در اردوگاها کشته شدند. بر همین اساس،  صندوق بین المللی پول اعلام کرد که اسرائیل دهمین بازار بزرگ برای صادارت کالاهای ترکیه ای در سال ۲۰۱۷ میلادی بود و تقریبا ۳.۴ میلیارد دلار از کالاهای ترکیه ای را خردیداری کرد.


اطلاعات مرکز آمار ترکیه نشان می دهد که حجم تجاری میان اسرائیل و ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴.۹ میلیارد دلار است. ترکیه دارای تراز مازاد تجاری با اسرائیل است و پلاستیک و روغن های معدنی از اسرائیل وارد می کند.


اردوغان گفت: ترکیه ممکن است روابط خود با اسرائیل را بازبینی می کند و روابط خود را به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری بر روی میز قرار می دهیم و بعد از انتخابات، اقدامات خود را در این جهت اتخاذ خواهیم کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر