02 خرداد 1397 - 11:14

رعایت نکات امنیتی هنگام فروش یا واگذاری سیم کارت

آمارهای جرائم فضای مجازی نشان دهنده افزایش کلاهبرداری‌های مالی است که بیشتر به‌ علت عدم رعایت موارد ایمنی از سوی شهروندان صورت می گیرد.
کد خبر : ۸۶۲۶۴
پرداخت موبایلی

به گزارش ایبِنا به نقل از پلیس فتا، سرهنگ اقبالی با اشاره به شگردهای کلاهبرداری مالی‌ اظهارداشت: در کنار مزایای فراوان دستگاه‌های خودپرداز متاسفانه سوءاستفاده‌های زیادی در این رابطه صورت گرفته، به گونه‌ای که اخیرا بیشتر کلاهبرداری‌های مالی و برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی توسط کلاهبرداران و شیادان از دستگاه‌های خودپرداز بانکی است، بنابراین هموطنان گرامی بهتر است جهت کاهش وقوع چنین جرائمی به شیوه‌های مجرمانه در این خصوص توجه داشته باشند.
وی افزود: متاسفانه امروزه افراد کلاهبردار از دستگاه‌های خودپرداز به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خود برای انجام اعمال مجرمانه و کلاهبرداری از هموطنان عزیز استفاده می‌کنند. این افراد شیاد با استفاده از چرب زبانی، سخنان تحریک آمیز و مهندسی اجتماعی افراد را فریب داده و به بهانه‌های مختلف آنان را پای دستگاه خودپرداز کشانده و با ترفندهای خاص خود اهداف شوم خود را عملی می سازند.
سرهنگ اقبالی ادامه داد: اگر قرار است وجهی را دریافت نمائیم ارائه شماره کارت و یا شماره حساب به فرد واریز کننده پول کفایت می کند و دیگر نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم،  CVV۲، تاریخ انقضاء و ... به فرد مذکور نیست زیرا این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب و یا خرید اینترنتی است.
رییس پلیس فتای استان البرز گفت: جهت واریز وجه به حساب شما احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست. متاسفانه در مواردی به فرد مال باخته اعلام می‌شود برنده قرعه‌کشی شده، وی را با بهانه‌های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی میکنند.
وی در خصوص نکات امنیتی ادامه داد: جهت اطمینان از واریز شدن وجه به حساب خود از گزینه نمایش و یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست. بنابراین اگر شخصی ما را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالا او کلاهبردار است، پس دقت داشته باشید.
سرهنگ اقبالی جهت حفظ امنیت اطلاعات بانکی گفت: از کارت بانکی خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنید و از اتصال حساب‌هایی با گردش مالی بالا به کارت بانکی خود پرهیز کنید.
وی همچنین عنوان کرد: بهتر است هنگامی که جهت انجام امور بانکی جلوی دستگاه ATM قرار دارید به گونه ای بایستید و یا دست خود را مانع قرار دهید تا افراد پشت سر شما رمز وارده توسط شما را نبینند.   
      
این مقام  ارشد انتظامی اضافه کرد: از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خود جدا خودداری نمایید تا در صورت مفقودی و یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید. سرهنگ اقبالی در پایان گفت: هموطنان عزیز در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر