بانک مرکزی ترکیه آماده افزایش دوباره نرخ بهره

مقامات آگاه بعداز دیدار با رییس بانک مرکزی ترکیه اعلام کردند که ترکیه آماده افزایش دوباره نرخ بهره در صورت روند صعودی نرخ تورم است.
کد خبر : ۸۶۵۶۵
بانک مرکزی ترکیه

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بلومبرگ انلگلیسی، ۲ تن از مدیران مالی ترکیه که دیداری با رییس بانک مرکزی و معاون نخست وزیر ترکیه داشتند، گفتند: اگر تورم افزایش پیدا کند، ترکیه آماده افزایش مجدد نرخ بهره است.


این ۲ مدیر ارشد بانکی ترکیه که خواستند نامی از آنها برده نشود، اعلام کردند افزایش بیشتر نرخ بهره بستگی به انتشار اطلاعات مرتبط با تورم در چهام ماه آینده میلادی خواهد بود؛ ضمن اینکه ترکیه نظارت های سرمایه ای را معرفی نخواهد کرد.


بر همین اساس، ظرف کمتر از یک هفته بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی را با ۳ درصد افزایش به ۱۶.۵ درصد رساند و این اقدام را در جهت کنترل روند نزولی ارزش لیر اتخاذ کرد. به گفته «وین تین» رییس بخش استراتژی بازارهای نوظهور در نیویورک، به احتمال بسیار زیاد تورم در ترکیه افزایش پیدا کند و بانک مرکزی باید در هفتم ماه ژوئن بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.


بر پایه این گزارش، ارزش لیر ترکیه ۰.۹ درصد رشد در برابر دلار آمریکا نشان می دهد و هر ۴.۵۴۳۸ لیر به ازای یک دلار رسید. البته نرخ تورم ۲ رقمی در ترکیه به یک معضل تبدیل شده و از چند روز پیش که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرد خواستار مسئولیت بیشتر رییس جمهور برای سیاست پولی در صورت پیروزی در انتخابات خواهد بود، پول ترکیه تقریبا ۴ درصد ارزش خود را از دست داده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر