برگ برنده روس‌ها نسبت به اروپا در جریان تحریم اقتصادی ایران

شرکت های روسی به دلیل اینکه تحت تحریم واشنگتن هستند می توانند از فرصت فعلی به عنوان یک برگ برنده برای حضور خود در ایران نسبت به اروپایی ها استفاده کنند.
کد خبر : ۸۶۷۵۶
پرچم ایران و روسیه

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، «پیتر پوشکاروف» تحلیل گر ارشد «تِل ترید» روسیه در مصاحبه ای با آر تی این کشور گفت: شرکت های روسی که در حال کارکردن در ایران هستند نسبت به رقبای اروپایی خود مزیت دارند؛ آنها در حال حاضر تحت تحریم های آمریکا هستند، بنابراین چیزی را برای از دست دادن ندارند.  


وی گفت: شرکت های روسی به تجارت خود در ایران ادامه می دهند، گویی هیچ اتفاقی اصلا در بخش نفت، گاز و انرژی هسته ای نیفتاده است. روس ها این مزیت را نسبت به اروپایی ها از قبیل توتال، ایرباس که تجارت اصلی آنها در ایالات متحده و بورس های این کشور است، دارند.


این تحلیل گر تصریح کرد شرکت های روسی می توانند به سادگی تهدیدات واشنگتن را برای اعمال جریمه در صورت همکاری با ایران یا انجام پروژه در این کشور نادیده بگیرند. تجارت روسیه با ایران فقط ۲ میلیارد دلار است؛ اما می تواند به طرز قابل توجهی رشد پیدا کند.


«پیتر پوشکاروف» گفت: این یک واقعیت است بخاطر اینکه روسیه و ایران همپیمانان طبیعی در سوریه هستند. شرکت «روس نفت» قراردادهای اولیه ای را با ایران به ارزش ۳۰ میلیارد دلار منعقد کرده و حتی اگر بخش کوچکی از این برنامه ها به جای شرکای اروپایی توسط روسیه انجام گیرد، می تواند سود قابل توجهی را برای مسکو به ارمغان بیاورد.


همچنین حوزه احتمالی دیگر برای تقویت مناسبات تجاری میان مسکو و تهران در انعقاد قرار داد برای فروش هواپیماهای غیر نظامی به ایران است. ایران برنامه ریزی خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از بوئینگ، ۸۰ فروند هواپیما از ایرباس و نیز ۲۰ فروند هواپیما از شرکت ایتالیایی ای تی آر را کرده بود.


در حال حاضر روسیه این فرصت را دارد تا در صورتی که ایران با انتظار ۲ ساله پایان آزمایش هواپیماهای جت MC-۲۱ روسیه موافقت کند، از این نوع هواپیماها تحویل ایران بدهد.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر