22 خرداد 1397 - 17:20
طبق یک گزارش آماری مشخص شد:

ارزیابی افشا و انتشار اطلاعات ناشران بورسی

یک گزارش آماری از اطلاعیه‌های قابل انتشار در سامانه کدال به تفکیک زمان‌های سررسید ارایه اطلاعات در ۴ سال گذشته نشان می دهد که شفافیت گزارشگری ناشران بهبود یافته است.
کد خبر : ۸۷۰۷۱
طرح

به گزارش ایبِنا، یکی از ابعاد بسیار مهم در شفافیت اطلاعات، افشای به موقع آن است. در این راستا ناشرانی که به صورت پذیرفته شده یا درج شده وارد بازار سرمایه کشور می شوند، مطابق با دستورالعمل‌های موجود موظف هستند در بازه‌های زمانی مشخص نسبت به افشای اطلاعات خود اقدام کنند.


سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار رسیدگی به تخلفات ناشران متخلف، از پاییز ۹۶ پس از عملیاتی شدن دستورالعمل جدید افشای اطلاعات، موارد مرتبط با بازه های زمانی قانونی و نیز موارد تاخیر در افشای اطلاعات برای ذی نفعان ناشر مورد نظر (مدیر مالی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره) در قالب پیامک ارسال می شود که نقش بسزایی در کاهش چشمگیر تاخیر در افشای اطلاعات داشته است.


جدول ذیل تعداد اطلاعیه‌های قابل انتشار در سامانه کدال همراه با وضعیت آنها، برای صورت های مالی و گزارش فعالیت ماهانه به تفکیک زمان های سررسید ارایه اطلاعات در ۴ سال گذشته درج شده است.


برای اینکه اعداد فوق بتواند در بازه‌های زمانی ارایه اطلاعات قابلیت مقایسه داشته باشند، از تبدیل به درصد استفاده شده است. ستون آخر مربوط به میانگین تاخیر در انتشار اطلاعات بر اساس تعداد روز است و در این ستون تاثیر تاخیر در اطلاعات منتشر نشده در نظر گرفته نشده است.



همانگونه که در نمودار شماره یک ذیل به وضوح قابل مشاهده است، درصد افشای اطلاعات به موقع از ۳۲ درصد در فروردین ۱۳۹۳ به ۸۶ درصد در اسفند ۱۳۹۶ افزایش یافته است که نشانگر اهتمام سازمان بورس و ناشران بر افزایش شفافیت در بازار سرمایه است. همچنین در خصوص عدم انتشار اطلاعات از ۴۴ درصد در فروردین ۱۳۹۶ به ۵ درصد در اسفند ۱۳۹۶ کاهش یافته است.


طبق آنچه در جدول ذیل نیز قابل مشاهده است و نیز در نمودار ۳ نشان داده شده، در اسفند ماه ۱۳۹۶ از ۴۸۷ اطلاعیه قابل انتشار، ۸۶ درصد به موقع و بدون تاخیر منتشر شده اند و ۱۴ درصد باقی مانده نیز با میانگین تاخیر ۳ روز منتشر شده اند که نشانگر تعهد ناشران در ارایه بموقع اطلاعات است.


چنانچه از نمایش اطلاعات در نمودار های ارایه شده، قابل مشاهده است در دو مقطع زمانی تغییر رفتار ناشران در انتشار به موقع اطلاعات قابل ملاحظه است. مقطع اول در تیر و مرداد سال ۱۳۹۵ که انتشار به موقع اطلاعات به سطح حدود ۱۵ درصد افت داشت و با تمهیدات سازمان بورس مبنی بر معرفی متخلفین به مراجع ذی صلاح پیگیری تخلفات در ماه های بعد از آن رشد چشمگیری در افشای به موقع اطلاعات رخ داده است.


 مقطع زمانی دوم مربوط به پاییز سال ۱۳۹۶ است که دستورالعمل جدید افشای اطلاعات به ناشران اعلام شد و پیگیری های لازم برای رعایت آن انجام شد و همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، موعدهای افشای اطلاعات به ذی نفعان ناشر اطلاع رسانی شد تا از این طریق تعهد ناشر به افشای به موقع افزایش یابد.






ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر