27 خرداد 1397 - 11:47
تحویل سکه‌ها در موعد مقرر؛

جزییات طرح اوراق گواهی پیش‌فروش سکه/ گواهی پیش‌فروش هزینه ندارد

معاون اقتصادی بانک مرکزی با تشریح طرح اوراق گواهی پیش فروش سکه در بازار سرمایه، مزایای آن را اعلام کرد و گفت: گواهی پیش‌فروش سکه هزینه ندارد.
کد خبر : ۸۷۱۹۷
پیمان قربانی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پیمان قربانی در نشستی خبری درباره طرح اوراق گواهی پیش فروش سکه در بازار سرمایه گفت: با اعلام این طرح از روز پنج شنبه و با وجود رشد نرخ جهانی طلا، اما با کاهش ۵ درصدی قیمت سکه و بردار قیمت آتی سکه مواجه بودیم.


وی ادامه داد: طرح پیش فروش سکه دارای سه مرحله بود که در سررسید های یک تا دو ساله بوده و تاکنون سررسید یک ماهه اجرایی شده که بر همین اساس ٨٠٠ هزار سکه سررسید شده و به بازار تزریق شده است.


این عضو هیات عامل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک تعهد کامل نسبت به اجرای تعهدات دارد و سکه های پیش فروشی سر موعد ارایه می شود، خاطر نشان کرد: با وجودی که ٨٠٠ هزار سکه ارایه شده، اما به دلیل برخی التهابات، این تزریق باعث کاهش قیمت ها نشد.


جمع آوری ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی


وی خاطر نشان کرد: در طرح پیش فروش ١٠ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان نقدینگی جمع شد که ۵.١ درصد پایه پولی سال ٩۶ است. قربانی گفت: از ٧ میلیون و ۶۴۴ هزار سکه پیش فروش تنها ٨٠٠ هزار سکه تزریق شده که تا دو سال دیگر این روند ادامه دارد.


معاون بانک مرکزی با بیان اینکه همزمان با پیش فروش ها رسید به خریداران ارایه شده است، گفت: این اوراق امکان نقد پذیری این رسیدها را فراهم می کنند؛ همچنین اوراق با نام است و حکم سکه را دارد و مشکلات امنیتی هم کاهش می یابد.


وی نقد پذیری را مهم ترین مزیت این طرح دانست و اظهارداشت: این امر مشکل نقد پذیری را از بین می برد. سال ٩۵ و ٩۶ را با تورم یک رقمی به پایان رساندیم و تورم اردیبهشت ماه نیز ٩.١ درصد بوده است. به گفته وی، این اوراق بر اساس زمان سررسید زیر قیمت بازار تعیین نرخ خواهد شد و قیمت این اوراق زیر قیمت روز است.


قربانی در ادامه توضیح داد: با اجرای این طرح علاوه بر مزیتی که برای دارنده سکه دارد، شاهد هموارسازی عرضه سکه در بازار خواهیم بود. معاون بانک مرکزی گفت: سال گذشته با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حوزه اوراق سخاب اقدام شد که نتایج مثبتی در پی داشت و موجب کاهش هزینه تامین مالی و اثرات مثبت در بازار بودیم. به طور حتم طرح اوراق گواهی پیش خرید سکه نیز اثرات مثبتی خواهد داشت.


طراحی مکانیزم اوراق پیش فروش سکه


معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: از آنجایی که عمده خریداران سکه با هدف سرمایه گذاری و حفظ سرمایه اقدام به خرید سکه می کنند و همچنین ریسک بالای نگهداری سکه در منزل، بانک مرکزی با درک علاقه مردم به سرمایه گذاری در این حوزه این اقدام را انجام داده است.


قربانی گفت: افرادی که سررسید پیش خرید آنها نرسیده می توانند اوراق را در بورس معامله کنند و یا این اوراق را نگهداری کنند. وی با تاکید بر اینکه این اوراق همان سکه است، گفت: مکانیزم ارائه این اوراق طی روزهای آتی پس از بررسی در واحدهای ذیربط بانک مرکزی و بازار سرمایه مشخص و اعلام عمومی خواهد شد.


وی افزود: بانک مرکزی اعتقاد دارد با چنین اقداماتی شاهد التهاب زدایی در بازار و همچنین کمک به رونق تولید اقتصاد کشور خواهد بود. وی در پاسخ به پرسش ایبِنا در مورد هزینه بر بودن تبدیل سررسید به اوراق گواهی سپرده پیش فروش سکه نیز گفت: تبدیل این اوراق هیچ هزینه ای ندارد.


به گفته وی، خریداران در زمان پیش خرید رسیدی را دریافت کردند و در زمان موعد سکه ها را تحویل بگیرند؛ اما این رسیدها در بورس قابل معامله نبود. وی اظهارداشت: طبق مکانیزمی که جزییات آن بزودی اعلام می شود افراد می توانند ورقه جدید را دریافت کنند که قابل معامله در بورس است.


وی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ سکه بر اساس دلار ۴٢٠٠ تومان تعیین نمی شود و بر اساس دلار بازار آزاد است؟ ‌ گفت: دولت تصمیم گرفت که ترتیباتی اتخاذ کند تا نیازهای مشروع بر اساس نرخ ۴٢٠٠ تومان انجام شود.


قربانی خاطر نشان کرد: کسی که سکه می خرد جنس سرمایه گذاری اش از نوع سفته بازی است؛ بنابراین نیازی نیست که قیمت سکه با نرخ ۴٢٠٠ تومان باشد و این امر یک رانت خواهد بود. وی تصریح کرد: ماهیت سکه به گونه ای است که مبتنی بر عملیات بازار خود است.


وی با تاکید بر اینکه هدف ما جهت دهی بازار و حفاظت از سرمایه و دارایی مردم در مقابل تلاطم های نرخ ارز بوده است، گفت: پیش بینی بازار کار ما نیست، اما انتظار ما بر فرض ثبات سایر شرایط، افزایش عرضه و کاهش قیمت ها در بازار است. قربانی افزود: این اوراق در واقع سکه است که هدف ما هموارسازی عرضه در بازار و همچنین رواج فرهنگ نگهداری اوراق به جای سکه است.


معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر فرد بعد از سررسید گواهی سکه را دریافت نکند، اظهار داشت: بعد از سررسید تا هر زمان که دست افراد باشد قابل خرید و فروش است.


گزارش رشد اقتصادی


وی با اشاره به آمار منتشره درباره رشد اقتصادی نیز گفت: بر اساس آمار رشد اقتصادی در سال گذشته ٣.٧ درصد بوده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در سال ٩۶ تمام گروه‌های اقتصادی مثل نفت، صنایع، معادن و خدمات رشد مثبت داشته است، خاطر نشان کرد: فصول سوم و چهارم بخش نفت رشد کاهشی داشته است. همچنین در حوزه صنعت در سال گذشته ۵.٣ و چهارم ۵.۴ درصد رشد داشته‌ایم.


به گفته قربانی، شاخص کل کارگاه های صنعت پارسال ۵.۵ درصد و در سه ماهه چهارم نیز ۵.٧ درصد بوده است که افزایش یافته است. قربانی با اشاره به رشد مثبت ۱.۴ درصدی در حوزه ماشین آلات، گفت: در بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ساختمان نیز با رشد ۸ درصدی در فصل چهارم مواجه بودیم که این حرکت خوبی در این حوزه است.


وی با تاکید بر اینکه این آمار نشان از بهبود معاملات دارد، ادامه داد: در سال گذشته ۶۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که ۶۱.۷ درصد در حوزه سرمایه در گردش بوده که نسبت به ۶۴.۴ درصد در گذشته، با کاهش مواجه بوده ایم.


معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: دلیل این کاهش تمرکز بانک مرکزی بر سرمایه در گردش است. قربانی با تبریک پیروزی تیم ملی فوتبال ایران، اظهارداشت: امیدوارم حمایتی که از فوتبال ملی می شود، از پول ملی هم بشود زیرا در شرایط کنونی کشور در جنگ اقتصادی است که باید توجه کرد یکی از حربه های دشمن در این شرایط ایجاد جنگ روانی و سفته بازی در بازارهای مختلف از جمله ارز و سکه است.


وی ادامه داد: توصیه ما به هموطنان سرمایه گذاری در حوزه های مولد اقتصادی و حفظ دارایی های خود و همچنین کمک به تولید کشور است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر