28 خرداد 1397 - 17:11

گشایش نماد افق ملت در بورس تهران

نماد افق ملت در بورس تهران گشایش یافت.
کد خبر : ۸۷۲۶۰
بورس تهران

به گزارش ایبِنا، روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و امور اعضا با اشاره به آغاز معاملات ثانویه صندوق افت ملت و در دسترس بودن برای عموم در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: همه می توانند از این ابزار جدید برای سرمایه گذاری استفاده کنند.


وی افزود: بورس یک بازار کاملا حرفه ای است و افزادی که اطلاعات و دانش لازم و مهارت  کافی برای مدیریت سرمایه خود را در بازار سرمایه ندارند به طور مستقیم وارد معاملات نشوند، بلکه  از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک در بازار به فعالیت بپردازند.


وی به آغاز معاملات ثانویه صندوق افق ملت خاطر نشان کرد: سابقه حضور صندوق های سرمایه گذاری که قابلیت معامله هم داشته باشند در بورس تهران از گذشته وجود داشته اما تعداد صندوق ها به سختی افزایش می یابد و با حضور صاحبنظران این صنعت باید عارضه یابی شود که چرا در برخی از کشور ها تعداد صندوق ها از شرکت های پذیرفته شده در بوس آنها بیشتر است.


مدیریت حرفه ای


حسینی مقدم همچنین خاطر نشان کرد: عملکرد صندوق ها تاکنون نشان داده که صندوق ها اتکاء لازم را برای فعالیت در بازار سرمایه داشته و مدیریت حرفه ای برای دارایی صندوق ها وجود دارد و مدیر صندوق با توجه به امیدنامه ای که ارائه می کند، می داند که در کدام صنایع سرمایه گذاری کرده و چه زمانی از یک صنعت خارج شوند.


معاون ناشران بورس تهران به ویژگی های صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: مدیریت حرفه ای برای دارایی صندوق ها وجود دارد و مدیر صندوق با توجه به امیدنامه ای که ارائه می کند، می داند که در کدام صنایع و شرکت ها سرمایه گذاری کرده و چه زمانی از آنها خارج شود و مردم نباید در زمان رونق به صورت هیجان زده و بدون مدیریت حرفه ای وارد معاملات شوند.


مزایای صندوق های سرمایه گذاری


وی به مزایای صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و اظهارداشت: صندوق ها ابزاری مناسب و کمکی برای بورس محسوب می شوند ضمن اینکه مزایای خوبی نیز دارند، مانند صرفه های ناشی از مقیاس و  نقدشوندگی آن که با نقد شوندگی سهام قابل مقایسه نیست زیرا این ابزار همیشه بازارگردان صندوق  دارد که به موقع از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده می کنند.


ارزش دارایی‌ صندق ها


در ادامه این جلسه مهران محمدی کارشناس مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط شرکت مشاوره و تحقیق در زمینه‌های صندوق‌های قابل معامله، تعداد صندوق‌های قابل معامله هر ساله در جهان رو به افزایش است و روند رو به رشدِ تعداد صندوق‌های قابل معامله در سال ۲۰۱۸ نیز حفظ شده و تعداد این صندوق‌ها تا انتهای ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی به ۵,۴۸۹ صندوق رسیده است.


همچنین ارزش دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های قابل معامله در بورس به روند صعودی خود از سال ۲۰۱۱ به بعد ادامه داده و به ۴,۷۴۶ میلیارد دلار در انتهای ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است.


وی افزود: نکته‌ قابل توجه اینکه نرخ رشد سالانه مرکب (Compound Annual Growth Rate- CAGR) که میانگین نرخ رشد سالانه‌ی یک سرمایه‌گذاری در طول دوره ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ معادل ۴/۲۴ درصد بوده است که رقم قابل توجهی است.


بر اساس داده‌های ماه مارس سال ۲۰۱۸، ایالات متحده‌ی آمریکا با داشتن ۷۱ درصد از کل ارزش دارایی‌های تحت مدیریت ETF ها، بزرگترین بازار صندوق‌های قابل معامله در بورس را در کل جهان در اختیار دارد. کشور ژاپن به تنهایی حدود ۶ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سهم مابقی کشورهای آسیا و اقیانوسیه ۴ درصد است. همانطور که مشاهده می‌شود، اروپا با داشتن ۱۷ درصد دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های قابل معامله، پس از ایالات متحده‌ آمریکا، دومین بازار بزرگ این صندوق‌ها در جهان به شمار می‌رود.


رشد صندوق ها در ایران


بررسی صندوق‌های قابل معامله در بازار ایران نیز نشان می‌دهد که تعداد این صندوق‌ها در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از سال ۹۲ تاکنون رشد سریع تری داشته است اگرچه نسبت ارزش دارایی‌های صندوق‌های قابل معامله به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در دوره‌ مذکور روند کاهشی داشته است. این مطلب نشان می‌دهد که صنعت صندوق‌های قابل معامله در ایران همگام با بازارهای جهانی رشد نکرده و در صورت توجه فعالان و نهادهای بازار سرمایه، پتانسیل رشد بالای این صنعت شکوفاتر خواهد شد.


اصلاح ریزساختارها


رضا کیانی، مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران در بخش دیگر این نشست اظهارداشت: رشد ETF ها نیازمند یک سری اصلاح در ریزساختارهای بازار است. صندوق ها بیشتر در دنیا شاخصی هستد و برای اینکه ریسک نوسان های روزانه را پوشش دهیم نیازمند معاملات پایانی هستیم و پیشنهاد آن را به سازمان بورس داده‌ایم که در حال بررسی است. همچنین صدور و ابطال تهاتری یکی از ابزار های لازم تلقی می شود و یکی از معیارهای صندوق های شاخصی، نزدیکی قمیت آنها در بازار و ارزش NAV است.


توسعه بازار سرمایه


مسعود سلطان زالی مدیر عامل تامین سرمایه بانک ملت نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت و ضرورت فرهنگ سازی برای بازار سرمایه گفت: توسعه بازار سرمایه نیازمند ارتقاء فرهنگ سرمایه گذاری است و مانند سایر کشورهای دنیا با تشویق و ترویج سرمایه گذاری غیر مستقیم ضریب نفوذ بازار سرمایه در جامعه را افزایش دهیم. صندوق های سرمایه گذاری مانند یک سد است که می تواند جلوی سیلاب نقدینگی را بگیرد.


اگر این سد در بازار سرمایه تقویت شود می تواند از آثار مخرب آن بر بخش های غیر مولد اقتصاد جلوگیری  کند و منابع را تجمیع کند و نقدینگی را به سمت کسب و کارهای مولد هدایت کرده و در نهایت منجر به رشد و توسعه اقتصادی شود.


سلطان زالی خاطرنشان کرد: بحث نقد شوندگی یک چالش برای صندوق های ETF است در حالی که یکی از شاخص های اصلی و مثبت این صندوق ها باید بحث نقد شوندگی شان باشد و هر چقدر شکاف خرید و فروش معاملاتی کمتر باشد و نزدیک تر به ارزش NAV  معامله شود جذابیت بیشتر وجود دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها