29 خرداد 1397 - 15:32
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی :

۱۱۰۰ کد خارجی از ۴۳ کشور در بازار سرمایه فعال است

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد : ۱۱۰۰ کد خارجی از ۴۳ کشور در بازار سرمایه ایران فعال است.
کد خبر : ۸۷۳۰۳
حسین فهیمی

به گزارش ایبِنا،  مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، سجام را به عنوان بزرگترین سیستم ضروری اطلاعات مشتریان تبدیل اعلام کرد و گفت: سجام به عنوان جایگزین احراز هویت و شناسایی اولیه افراد در بازار سرمایه مطرح است.


حسین فهیمی با تاکید بر اینکه سجام به بزرگترین سیستم اطلاعاتی بازار سرمایه تبدیل شده است، افزود: یکی از خدماتی که سمات در نیمه دوم سال جاری ارائه خواهد داد، فرآیند دریافت و پرداخت یکپارچه و متمرکز سود اوراق بهادار است که با کمک آن، تمامی سودهای سهام و اوراق بهادار در شرکت های مختلف به شماره حسابی که مشتری از طریق سامانه سجام اعلام کرده، واریز خواهد شد.


وی در ادامه از راه اندازی سامانه مجامع الکترونیکی خبر داد و گفت: این سامانه شیوه بنگاه داری در کشور را متحول خواهد کرد.


فهیمی این گونه توضیح داد که از طریق این سامانه، سهامداران امکان خواهند یافت که به جای حضور فیزیکی در یک برهه زمانی مشخص، به صورت مجازی به تمام مدارک و اسناد لازم دسترسی و امکان اظهار نظر و کامنت گذاری داشته باشند.


افزایش ۳۰۰ درصدی صدور کدهای سهامداری


حسین فهیمی، از افزایش ۳۰۰ درصدی صدور کدهای معاملاتی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: امسال تاکنون ۳۱۶ هزار و ۱۸۵ نفر با دریافت کد وارد بازار سرمایه شده اند و پیش بینی می کنیم این روند همچنان تداوم داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه در پی ورود تدریجی نقدینگی به بازار سرمایه، نظام تامین مالی "بانک پایه" به سمت " بازار پایه" حرکت میکند، اظهار داشت: هم اکنون نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ کد خارجی در بازار سرمایه ایران فعال است و نکته قابل توجه، تنوع کشورها است که از حدود ۴۳ کشور جهان وارد بازار سرمایه ایران شده اند؛ در این میان، بیشترین کد هم مربوط به اروپاست.


جزییات سامانه مجامع الکترونیکی


وی درباره آخرین وضعیت سامانه مجامع الکترونیکی گفت: این سامانه فعلا در مرحله تدوین و توسعه نرم افزار است، پیمانکار اعلام کرده آذرماه این سامانه را به شرکت سپرده گذاری مرکزی تحویل خواهد داد که پس از آن اجرای آزمایشی آن آغاز خواهد شد.


فهیمی با اشاره به اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی در سال جاری مجمع خود را از طریق این سامانه و به صورت الکترونیکی برگزار خواهد کرد، گفت: سامانه مجامع الکترونیکی از ابتدای سال ۹۸ آماده ارایه خدمات به همه شرکت هاست.


وی در توضیح جزییات گفت: این سامانه، در سه بخش قبل از مجمع، حین مجمع و پس از مجمع اطلاعات میدهد، یکی از این بخش ها شناسایی سهامدار است. حدود ۱۸ بخش مختلف در این سامانه وجود دارد که از آذر ماه پس از گذراندن دوره آزمایشی ۴ ماهه، در سال آینده رسما اغاز به کار می کند.


سهامداران فعال در بازار سرمایه


وی تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه را تا امروز ۸ میلیون و ۱۴۰ هزار کد فعال اعلام کرد و گفت: این کدها حداقل سالی یکبار معامله انجام می دهند البته در کنار آنها حدود دو میلیون کد غیر فعال در بازار وجود دارد که پس از پایان مهلت ۶ ماهه ثبت نام در سجام، این کدهای غیر فعال تعیین تکلیف خواهند شد.


مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر تداوم روابط بین المللی این مجموعه گفت: در حال حاضر سمات به طور یکپارچه با ۱۴ شرکت خارجی تفاهم نامه امضا کرده است. تمام تلاش این مجموعه اجرای همه استانداردهای جهانی در بازار سرمایه برای خدمات دهی به سهامداران است.


وی با اشاره به وجود محدودیت های بین المللی در کشور ادامه داد: با این وجود فعالیت های بین المللی این شرکت متوقف نمی شود چراکه با وجود ریسک های بین المللی هنوز علاقمندانی از کشورهای خارجی هستند که قصد دارند وارد این بازار شوند.


صیانت از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی


مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی های مالی سرمایه گذاران در این مجموعه ثبت و نگهداری می شود، گفت: صیانت از این دارایی ها به دیتابیس نیاز دارد که هیچ خطایی نداشته باشند. ارایه چنین خدماتی نیازمند هزینه است.


فهیمی تاکید کرد: اولویت نخست ما بدون هیچ تردیدی ارایه خدمات زیر ساختی بدون خطا به فعالان بازار است چون وارد بازاری شدند که ریسک دارد و باید بهترین خدمات را دریافت کنند.


وی در حوزه ساخت سامانه های مختلف با تاکید بر اینکه اولویت ما تولید داخلی است، گفت: با توجه به شیوه های دسترسی و شرایط مقرراتی اولویت نخست ما تولیدات داخلی است، اما در حوزه سخت افزار محدودیت های زیادی وجود دارد به همین دلیل مجبور به واردات می شویم اما حوزه نرم افزار کاملا برعکس است و ۹۹ درصد توسط ایرانی ها اجرا می شود به عنوان مثال سامانه سجام به طور کامل توسط یک شرکت ایرانی اجرا شد و موفق بود.


در یک فرصت زمانی کوتاه این سامانه عظیم و جامع را تحویل دادند و خطاها در کوتاه ترین زمان رفع و پشتیبانی هم توسط همین شرکت انجام می شود.


سامانه پست ترید


مدیرعامل شرکت س‍پرده گذاری مرکزی درباره سامانه پست ترید گفت: بازار ما به سامانه رجیستری خارجی قوی وابسته است که جایگزینی آن با یک سامانه بومی مثل تعویض موتور هواپیما در زمان پرواز است.


این موضوع راه اندازی موازی را می طلبد و منابع زیادی نیاز دارد به همین دلیل این راهکار منتفی شد.


به گفته وی مقرر شد برای اجرای پست ترید، مهاجرت اطلاعات جدید به قدیم انجام شود، که در حال حاضر تلاش شده سامانه جدید را دائم به روز و وابستگی را کم کم به سامانه قدیم کاهش دهیم.


فهیمی ادامه داد: پس از ثبت نام کامل افراد در سجام، مهاجرت اطلاعات از سیستم قدیم به بومی راحت تر انجام میشود.


وی همچنین خبر داد : برای سامانه سهام عدالت از پلتفورم سامانه بومی استفاده شده است.


سرنوشت عرضه نفت خام در بورس


مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی همچنین در خصوص عرضه و معامله نفت خام در بورس انرژی گفت: هنوز دیوان محاسبات تغییر رویه شرکت پالایش و پخش را برای فروش نفت خام نپذیرفته است.


وی به جلسات مشترک با دیوان محاسبات اشاره کرد و افزود: در این جلسات ریز مذاکرات با بانک توسعه صادرات و بانک خاورمیانه و مراکزی که در اروپا و شرق آسیا به ما خدمات میدهند و عدم مشکل تسویه وجوه ارزی برای دیوان محاسبات تشریح شد. اما دیوان قصد دارد اول استعلام های لازم را خودشان انجام دهند.


معاملات سهام عدالت


فهیمی درباره سرنوشت معاملات سهام عدالت گفت: درخصوص نحوه ثبت نام سهامداران سهام عدالت در حال مذاکره با سازمان خصوصی سازی هستیم تا بتوانیم از  روش آسانتری در سجام استفاده کنیم. بر اساس لایحه اجرایی دولت قرار است شرکت های سرمایه گذاری استانی منحل و صندوق های ETF طراحی شود تا پس از آن واحدهای این صندوق ها در اختیار افراد قرار بگیرد.


وی افزود: زیرساخت های اجرای این موضوع در سپرده گذاری آماده است اما این لایحه فعلا به مجلس رفته و باید تصویب شود.


فهیمی ادامه داد: جمع بندی نهایی درباره متن لایحه برعهده مجلس است وشیوه های اجرایی هم بر اساس سیاست های شورای اصل ۴۴وسازمان بورس طراحی شده است. اما یک سری اقدامات مثل ثبت در سجام و تخصیص دارایی ها باید انجام شود که زیرساخت های آن در مراحل نهایی است و به محض اینکه لایحه ابلاغ و نهایی شود ظرف چند هفته شرکت سپرده گذاری أنرا اجرا می کند.


مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در خاتمه درخصوص نحوه ثبت نام سرمایه گذارخارجی در سجام گفت: سهامداران خارجی در قدم اول باید منابع خود را به داخل کشور و سیستم بانکی وارد کنند. بنابراین یک شماره حساب داخلی دارند که فعلا با همان شماره حساب در سجام ثبت نام می کنند. 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر