بانک‌های اروپایی تمایلی به بازپرداخت بدهی خود ندارند

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد: بانک های منطقه یورو فقط ۱۱ میلیارد یورو از مجموع چند صد میلیارد یورو بدهی خود را پرداخت خواهند کرد.
کد خبر : ۸۷۴۱۶
بانک مرکزی اروپا

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که بانک های منطقه یورو فقط ۱۱ میلیارد یورو از مجموع بدهی های خود را به بانک مرکزی اروپا باز پرداخت خواهند کرد. این در حالی است که با توجه به مبلغ اعلام شده، بانک های اروپایی فقط بخش ناچیزی از بدهی های خود را پرداخت خواهند کرد. همچنین بانک های اروپایی در اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی در راستای عملیات بازفاینانس ۴ ساله، ۳۹۹ میلیارد یورو از بانک مرکزی اروپا قرض گرفتند و متعهد شدند که سود کمی را در صورت وام دادن به بخش های اصلی اقتصادی پرداخت کنند.  


البته اقدام بانک مرکزی اروپا به عنوان بخشی از بسته محرک اقتصادی در راستای مبارزه با نقدینگی پایین و رونق رشد اقتصادی اروپا انجام گرفت. بر همین اساس، بانک های اروپایی در دومین برنامه عملیات بازفاینانس خود در طی ۴ سال ۷۳۹ میلیارد یورو قرض گرفتند تا به بنگاه های اقتصادی تسهیلات ارائه دهند.


تحلیل گران اقتصادی بر این باور هستند که بانک های اسپانیایی و ایتالیایی بیش از نیمی از تسهیلات را گرفته اند و از آنجایی که وام های ارائه شده از سوی بانک مرکزی اروپا به عنوان ارزانترین منبع وام دهی برای آنها محسوب می شود، برای بازپرداخت اولیه وام خود تمایلی نشان نمی دهند.


بر پایه این گزارش، هزینه های وام دهی در منطقه یورو در سال های اخیر به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر