03 تير 1397 - 12:43

ظریف: بازار نگران FATF نباشد

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه هدف آمریکا خروج ایران از برجام است، اعلام کرد:‌ گفتمان اقتصادی وارد حوزه دیپلماسی شده است ضمن اینکه بازار نگران FATF نباشد.
کد خبر : ۸۷۴۸۳
ظریف

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدجواد ظریف در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت اقتصاد در قدرت ملی اظهار داشت: یکی از مواردی که دوستان دلواپس به ما ایراد گرفتند برای این است که بارها گفته‌ام گرچه قدرت نظامی برای امنیت کشور مهم است اما قدرت تنها قدرت نظامی نیست. امروز دیگر دیپلمات‌ها نمایندگان بخش دولتی و امنیتی کشورها نیستند و گفتمان اقتصادی وارد حوزه دیپلماسی شده و نفوذ کلام بیش از قدرت نظامی تاثیرگذار است.


وی افزود: در دوران تحریم های گذشته عامل بدنامی مشکل بزرگی برای پیشرفت کار ایران بود و هزینه های زیادی برای کشور داشت، اما امروز هزینه بدنامی را ترامپ پرداخت و گرچه برخی معتقدند هارت و پورت‌های او در کوتاه مدت موثر واقع شده، اما در درازمدت هزینه بدنامی ترامپ به نفع ما خواهد شد.


ظریف با بیان اینکه تکثر منابع قدرت نکته بسیار مهمی است، گفت: باید تلاش کنیم در این تکثر بیشتر منابع را از دست ندهیم. ظریف با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر این است که پیش‌بینی یک مسئول یا فعال اقتصادی تنها پیش بینی نیست و به واقعیت تبدیل می‌شود اظهارداشت: زمانی که یک سرمایه گذار احتمال سقوط سهام بنگاهی را می دهد سرمایه اش را از آن بنگاه خارج می کند و این خروج سرمایه خود باعث می شود که پیش بینی درست از آب درآید و سهام سقوط کند.


وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر پیش بینی کنیم برجام شکست می خورد و در موقعیتی باشیم که بتوانیم در این راستا عمل کنیم نه تنها برجام بلکه هر چیز دیگری شکست خواهد خورد؛ بنابراین دلیلی نداشته که شکست برجام را پیش بینی کنیم.


ظریف تصریح کرد: برخی عنوان می‌کنند که برجام مشکل داشته که آمریکا توانسته از آن خارج شود. این سوال مطرح می‌شود که آیا پیمان همکاری‌های اقتصادی اقیانوس آرام، نفتا، معاهده پاریس و چند پیمان دیگری که آمریکا از آنها خارج شده نیز مشکل داشتند.


وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در گذشته پیاده نظام‌های آمریکا مانند اروپا و سایر کشورها ما را تحریم می کردند و در برخی موارد حتی تحریم‌های آنها از آمریکا نیز سخت‌تر بود به طوری که تحریم بانک سپه با کمک آمریکا برداشته شد یا تحریم بانک صادرات در اروپا سخت‌تر از آمریکا بود، اما اکنون آن دوران دیگر تکرار نخواهد شد.


ظریف با بیان اینکه آمریکا قدرت اول اقتصادی دنیا است و برای اینکه ایران را مجبور به خروج از برجام کنند کمر همت بسته است، افزود: هدف استراتژیک آمریکا خروج ایران از برجام است، اما آمریکا در این هدف منزوی شده است.


وی با اشاره به جوسازی‌های گسترده این روزهای رسانه‌های غربی علیه ایران، تصریح کرد: این روزها خبرگزاری رویترز حدودا روزی ۵۰ خبر دروغ در مورد اقتصاد ایران تولید می‌کند. یک گروه مشخص توسط یک کشور همسایه مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند و این گروه وظیفه دارد که این اخبار را پخش کند و به نحوی مطرح کند که همه دنیا دارند از ایران خارج می‌شوند.


ظریف ادامه داد: گروهی نیز منتظر نشسته‌اند که بگویند تحریم‌ها موفق شد در حالی که آنها گویی یادشان رفته که تا دیروز می‌گفتند برجام هیچ دستاوردی نداشته است و اکنون با برخی از اخبار بازار را تحریک می‌کنند که همه دارند از ایران خارج می‌شوند.


وی با بیان اینکه برخی تلاش های آمریکا ایذایی و تبلیغاتی برای خروج ایران از برجام است، تصریح کرد: خروج از برجام برای کشور هزینه اعتباری دارد اما امروز هزینه اعتباری را شرکت هایی باید بدهند که می‌خواهند با آمریکا همکاری کنند و از ایران خارج شوند.


وی ادامه داد به جز آمریکا و سه کشور حوزه خلیج فارس به همراه رژیم صهیونیستی هیچ کشوری امروز با آمریکا در خروج از برجام همراه نبوده و حتی موضع کشوری مانند کانادا که دشواری‌های زیادی با یکدیگر داشته ایم حفظ و ادامه برجام است.


ظریف با تاکید بر اینکه این مسیر هموار نخواهد بود اما می تواند آینده بهتری را در اقتصاد ما ایجاد کند، تصریح کرد: کلید حل مشکل ما شرکت های کوچک و متوسط (SMEها) هستند، موتور محرکه اکثر کشورهای اروپایی شرکت های کوچک و متوسط هستند که می‌توانند جایگزین شرکت های بزرگ شوند.


وزیر امور خارجه ادامه داد: اروپایی‌ها از طرف خود شرکت‌های کوچک و متوسطی که می‌توانند در ایران کار کنند را شناسایی کرده اند و ما نیز باید کمیته ای در اتاق بازرگانی تشکیل دهیم تا شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی که می‌توانند با اروپا همراهی داشته باشند، شناسایی شوند.اروپا اعلام کرده که ۵ هزار شرکت کوچک و متوسط را تجهیز می کند اما ما باید خود شرکت ها را شناسایی و با آنها رابطه برقرار کنیم.


وی با تاکید بر اینکه باید از امکانات جدیدی که برای ما فراهم می‌شود استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: دنیا امروز دلیل دارد که به ترامپ بگوید نمی تواند نظم بین‌المللی را به هم بریزد، امروز مسئله برجام، نفتا یا معاهده پاریس نیست بلکه بحث نظم لیبرال بین المللی است که هیچکس در غرب نمی خواهد به این نظم لطمه بخورد، بنابراین اروپا برای حفظ برجام منافع دارد اما اینکه چقدر حاضر است برای حفظ این منافع هزینه دهد سوال دیگری است.


تصریح کرد: ما می‌توانیم برجام را موفق کنیم و همچنین می‌توانیم ناموفق کنیم ولی باید به این نکته توجه کنیم که ناموفق شدن برجام برای ما خیلی خطرناک است گرچه ممکن است در مرحله‌ای مجبور شویم که این کار را بکنیم ولی قطعا این انتخاب نظام نیست.


ظریف با بیان اینکه مشکل بانکی ما برجام نبود اظهار داشت: موانع بانکی با برجام رفع شد اما مشکل ما برای ارتباطات بانکی موضوع شفافیت و امکانات داخلی بانک‌ها بود، در مورد FATF نیز نه برجام توان حل این موضوع را داشت و نه قرار بود که با برجام حل شود و برای حل این موضوع مکانیزم‌های دیگری لازم است.


وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع مبارزه با پولشویی اظهار داشت: متأسفانه عده ای امروز از FATF تابویی ساخته اند که البته باید این را بگویم که اکثر کسانی که در خصوص این موضوع صحبت هایی را داشته اند، اطلاع چندانی از آن ندارند و بعضاً می گویند FATF شاید یک قرارداد باشد، شاید یک چارچوبی برای مذاکره است و یا اینکه آنها احتمالا نمی دانند چه تأثیراتی این موضوع می تواند برای کشور در پی داشته باشد که امروز من نمی خواهم در این رابطه صحبتی کنم.


ظریف تأکید کرد: به اعتقاد ما این دو مشکل قابل حل است و هرچند که ارتباط مستقیمی هم با وزارت امور خارجه ندارد ولی ما در این زمینه هم پیگیر هستیم، ما معتقدیم که در کشور باید یک سیاست خارجی وجود داشته باشد و همانطور که در قانون اساسی هم آمده، تعیین خطوط و سیاست های کلان، سیاست خارجی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت می گیرد و ما همانگونه که در بحث برجام در چارچوب فرمایشات ایشان حرکت کردیم در موضوع FATF هم این کار را ادامه خواهیم داد و جای نگرانی برای بازار نیست.


وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی ایران و یا مخالف دولت همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اکنون هدف دشمنان نه نظام ایران، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است. این ایران است که اکنون برای تحقق برخی از اهداف و تمایلات مانع است، می‌خواهند ایران را نابود کنند.


ظریف ادامه داد: خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند. بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت آنها سر کار می‌آیند. اکنون ایران یعنی این جغرافیا و موجودیت عظیم پرافتخار تاریخی با این مردم و توانمندی‌ها و امکانات مورد هدف است و ان‌شاءالله ما این هدف را ناکام می‌کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر