04 تير 1397 - 08:22

ثبت ۲۷ میلیارد دلار تقاضای واردات/ذخایر ارزی کشور ۱۱۰میلیارد دلار

رییس کمیسیون اقتصای مجلس با بیان اینکه سیاست تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی درست نبود، گفت: برآورد می شود میزان ذخایر ارزی امسال کشور ۱۱۰ میلیارد دلار باشد.
کد خبر : ۸۷۵۱۱
دلار

به گزارش ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تاکید بر اینکه نرخ گذاری دستوری دلار معکوس عمل کرده است، گفت: سیاست تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار در اقتصاد کشور معکوس عمل کرده است.


پورابراهیمی افزود: طبق آمار گمرک، بیش از ۲۷ میلیارد دلار تقاضا برای واردات کالا به ثبت رسیده و به نحوی نرخ ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار آمریکا تبدیل به مزیتی برای واردات بیشتر شده و این روند اصلا منطقی نیست.


وی ادامه داد: معمولا با کاهش ارزش پول کشور باید تاثیری بر صادرات کشور شکل بگیرد، اما­ صادرات ایران کاهش و واردات افزایش یافته است. پورابراهیمی تصریح ­کرد: زمانی هر بشکه نفت ایران زیر ۳۰ دلار بود و الان به بالای ۶۰ دلار رسیده، قیمت جهانی سنگ آهن ایران ۱.۲ بود و حالا دو برابر شده، محصولات پتروشیمی زمانی ۱۵ الی ۲۰ میلیارد دلار صادرات را تجربه می کرد و حالا این رقم به ۱۰۰ رسیده است. با چنین روندی برآورد می شود منابع ارزی کشور امسال به ۱۱۰ میلیارد دلار برسد و انتظار می رود بانک مرکزی با اقتدار بتواند شرایط ارزی کشور را مدیریت کند.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرکت های پتروشیمی که خوراکشان را با نرخ دولتی تهیه می کنند در حال حاضر به روش های مختلف اقدام به دور زدن سامانه نیما می کنند، گزارش موثق داریم که پتروشیمی گفته من ارزم را تحویل می دهم اما روش محاسبه ارز و ما به التفاوت ها را خودم انجام می دهم. حتی برخی هم می گویند به جای واردات ارز، کالا وارد می کنیم.


وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از مشکل بازار اینجاست که واردات با نرخ دلار آزاد انجام می گیرد و صادرات با دلار ۴۲۰۰ تومان، این روند اصلا منطقی نیست. پورابراهیمی گفت: دولت مطرح کرده بود که دلاری با نرخ ۳۸۰۰ تومان برای اقلام دارویی، ۴۲۰۰ تومان را برای کالاهای اساسی اختصاص می دهد ­و نرخ سوم هم در کوچه و خیابان بماند. اما حقیقتا سه نرخی کردن ارز به صلاح نیست.


برچسب ها: دلار پورابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر