04 تير 1397 - 10:11

احیای اقتصاد در گرو حفظ ارتباط با بازارهای مالی دنیا

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت: دولت باید همه تلاش خود را برای حفظ ارتباط با بازارهای مالی دنیا داشته باشد تا بتوانیم از بحران عبور و اقتصاد را احیا کنیم.
کد خبر : ۸۷۵۲۲
سنگینیان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی سنگینیان اظهار داشت: دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است و بدهی بانک‌ها به دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان، به بانک مرکزی ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و به مردم و سپرده‌گذاران ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.


وی افزود: از سوی دیگر دولت ۱۵۵ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و تامین اجتماعی به بانک‌ها بدهی دارد که بر این اساس همه ارکان نظام به یکدیگر بدهکارند و این بدهی عمدتا از کسری بودجه دولت ناشی می‌شود.


عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: دولت از طریق استقراض و فروش اوراق مشارکت کسری بودجه خود را جبران می‌کند که در حال حاضر این عدم تعادل به سایر بخش‌ها سرایت کرده و با توجه به اینکه بار اصلی تامین مالی بر عهده بانک‌ها است موجب شده فعالیت بانک‌ها غیر اقتصادی باشد.


سنگینیان با بیان اینکه مشکلات بانکی، تامین مالی را سخت کرده و تولیدکنندگان دسترسی به تسهیلات ندارند، تصریح کرد: بانک مرکزی تلاش زیادی برای کاهش نرخ سود کرده اما شکاف دارایی و بدهی موجب ایجاد مسابقه نرخ سود شده است.


رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خاطرنشان کرد: این بحران شکاف درآمد و بدهی، موجب شده کالاهای عادی به کالاهای سرمایه‌ای تبدیل شود، همچنین تئوری انتظارات به شدت تقویت و باعث شده مدیریت بازار بسیار سخت شود.


وی ادامه داد: کاهش ارزش پول ملی موجب شده اداره اقتصاد پرهزینه شود و اگر بخواهیم این رویه را اصلاح کنیم، راه حل آن ثبات داخلی و ارتباط خارجی برای استفاده از دانش، تجربه و منابع سایر کشورها است.


سنگینیان با اشاره به اینکه سایر کشورها هم در مقاطعی با این مشکلات مواجه بوده‌اند اما توانستند اقتصاد خود را احیا کنند، گفت: دولت باید همه تلاش خود را برای حفظ ارتباط با بازارهای مالی دنیا داشته باشد تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر