04 تير 1397 - 11:24

امکان ایجاد بانک و بورس خارجی در مناطق آزاد فراهم شد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: شرایط ایجاد بانک خارجی و بورس بین المللی در مناطق آزاد ایران ایجاد شده است.
کد خبر : ۸۷۵۳۰
مرتضی بانک

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مرتضی بانک گفت: مناطق آزاد می کوشند فارغ از نظام های پیچیده اداری و بروکراسی های رایج در سرزمین اصلی راه رشد اقتصاد مبتنی بر «درآمد پایدار» و «اقتصاد آزاد» را فراهم کنند.


بانک در برنامه «من طهران» که از شبکه «العالم» پخش شد با اشاره به پیشینه تاسیس مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد در اقتصاد بین المللی از سابقه چندان طولانی برخوردار نیستند و حدودا از جنگ جهانی دوم به بعد این مفهوم به اقتصاد دنیا اضافه شده است. در ایران نیز مناطق آزاد بعد از انقلاب شکل قوی تر و منسجم تری به خود گرفت.


وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد امروز در دنیا پیشران های اقتصادی کشورها محسوب می شوند گفت: قانون «مناطق آزاد» در ایران یک مجموعه قوانین و مقررات بسیار مستحکم، قوی و مترقی است و از عناصر تسهیل کننده فعالیت تجاری، اقتصادی و صنعتی از جمله معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله برای سرمایه گذاران، معافیت در پرداخت تعرفه ها و خدمات گمرکی و ورود کالا به منطقه و تخفیف در خروج آن به سرزمین اصلی، تسریع در صدور مجوزها در یک بازه زمانی مناسب و کاهش رفت و آمدهای زائد، لغو روادید و امکان تردد اتباع خارجی بدون نیاز به ویزا، استفاده از زیرساخت ها و بسترهای مستقل در حوزه پولی ـ مالی بهره می برند؛ البته در بخش های مرتبط بورس و بیمه و بانک نیاز به گشایش های جدید وجود دارد به همین منظور آخرین توافق با بانک مرکزی درباره حذف یا تقلیل سرمایه اولیه برای تاسیس بانک های خارجی آخرین مراحل خود را می گذراند.


مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه شرایط ایجاد بانک خارجی و بورس بین المللی در مناطق آزاد ایران ایجاد شده است گفت: با ایجاد بانک و بورس خارجی در مناطق آزاد امکان بهره مندی از این سیستم و ابزار مهم اقتصادی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران فراهم شده و به جریان سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد کمک فراوانی خواهد کرد.


دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: استفاده از ظرفیت های فراوان همسایگی با ۱۵ کشور همجوار و موقعیت مناطق آزاد که عمدتا در کنار مرزها و در ارتباط با همسایگان قرار گرفته اند این امکان را برای افزایش فعالیت های اقتصادی مناطق آزاد به خوبی فراهم می کند.


بانک به لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید در کشور که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است اشاره کرد و گفت: هر یک از مناطق آزاد فعلی کشور رویکردهای تعریف شده و تخصصی خود را دنبال می کنند و برای مناطق آزاد جدید نیز این رویکردها و اهداف اختصاصی تببین و تعریف شده است.


مشاور رییس جمهور افزود: ۱۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی، ۲۴ واحد معدنی و ۱۳۹ واحد کشاورزی و ۷۶۰۰ دفتر مسافرتی و گردشگری در مناطق آزاد کشور فعالیت می کنند و ۱۳ میلیون گردشگر داخلی در سال ۹۶ از مناطق آزاد کشور بازدید کرده اند. تعداد گردشگران خارجی ورودی به مناطق آزاد در سال ۹۶ هم نسبت به سال۹۵، حدود ۶۵ درصد رشد داشته است.


بانک ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۳۰ هتل در مناطق آزاد کشور به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می دهند. همچنین اعمال لغو روادید در منطقه آزاد اروند با استقبال چشمگیر «گردشگران عراقی» مواجه شده است. لغو روادید علاوه بر توسعه کسب و کارها، رونق مراکز خرید و بازدید از اماکن تفریحی و بنادر در اروند، توسعه اقتصادی و مبادلات فرهنگی و اجتماعی را نیز به همراه داشته است.


وی درباره ظرفیت های بندر چابهار نیز گفت: یکی از مهم ترین بنادر کشور که هم اکنون چین، هند و افغانستان نگاه ویژه ای به آن دارند «بندر چابهار» است. چابهار مکمل و حلقه اتصال کریدور شمال ـ جنوب است. در آینده نزدیک با بهره برداری از راه آهن چابهار ـ زاهدان روند توسعه ترانزیت در منطقه به ویژه حمل کالاها از طریق چابهار به کشورهای آسیای میانه و افغانستان شتاب بیشتری به خود می گیرد.


بانک افزود: سرمایه گذاری های بزرگی در بخش های فولاد و پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار انجام شده که پس از بهره بردای از آن علاوه بر ارتقاء تولیدات کشور در این بخش؛ شاهد بکارگیری نیروهای بومی و متخصص در این مراکز خواهیم بود.


دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین درباره سرمایه گذاری های انجام شده در بخش کشاورزی در منطقه آزاد ارس گفت: منطقه آزاد ارس علاوه بر توسعه فعالیت های تولیدی و صنعتی در چند سال گذشته، به یکی از پیشگامان صنعت کشاورزی و صنعت کشت گلخانه ای در کشور تبدیل شده است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بگوییم محصولات کشاورزی تولید شده در مراکز گلخانه ای ارس تماما صادراتی است.


بانک به میزان صادرات کالا از مناطق آزاد نیز اشاره کرد و گفت: میزان صادرات از مناطق آزاد در سال ۹۶ از یک میلیارد و پنجاه میلیون دلار گذشت که رکورد خوبی نسبت به سال ۹۲ است که این رقم ۱۹۰میلیون دلار بوده که نشان از اجرای دقیق برنامه های مناطق آزاد در راستای اهداف تعیین شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی است.


وی افزود: در حوزه اشتغال حدود ۲۸۰ هزار نفر در مناطق آزاد به صورت رسمی و ثبت شده در سیستم بیمه ای کشور مشغول به کار هستند. به گفته مشاور رییس جمهور، یکی از مهم ترین برنامه هایی که در سال ۹۷ در مناطق آزاد دنبال می شود برنامه های حمایت از تولید و کالای ایرانی و با کیفیت است؛ همچنین مناطق آزاد در حوزه صنایع متوسط و اشتغال زا تمرکز بیشتری دارد.


بانک با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد هم گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در چهار سال گذشته در مناطق آزاد محقق شده و ۷ میلیارد دلار جدید نیز مجوز و قرارداد اجرا منعقد شده، این عدد برای مناطقی که کمتر از یک درصد از کل سرزمین ایران را به خود اختصاص می دهد؛ عدد بسیار بزرگی است.


وی تاکید کرد: ایجاد بسترهای لازم برای «فعالیت آزادانه» تولیدکنندگان، صنعتگران، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در مناطق آزاد از جمله مهم ترین وظایف این مناطق است. در حال حاضر با اجرای سیاست های جدید، اتصال به سیستم های یکپارچه و نظارت دستگاه های مرتبط در حوزه گمرک و مالیات کمترین تخلفات در مناطق آزاد با برخورد این نهادها و سازمان های منطقه آزاد مواجه می شود.


بانک ادامه داد: تلفیق فعالیت گمرکات مناطق آزاد و جمهوری اسلامی ایران درباره ورود و خروج کالاها و ثبت در سیستم های یکپارچه باعث شده تا نظارت ها در این بخش افزایش چشمگیری داشته باشد.


مشاور رییس جمهور هم چنین درباره آینده مناطق آزاد در دوران خروج آمریکا از برجام هم گفت: بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران و کشورهای اروپایی به همکاری های خود ادامه دادند و امیدواریم موانع جدیدی بر سر راه این توافق بوجود نیاید. اما درباره چگونگی برخورد مناطق آزاد با این تحریم ها باید گفت که تاکنون مانعی بر سر راه سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد ایجاد نشده و این مناطق آمادگی دارند با سرمایه گذارانی که کمترین مراودات با آمریکا را دارند (کشورهای غربی و کشورهای همسایه) تعامل و همکاری داشته باشند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر