09 تير 1397 - 11:01
پورابراهیمی مطرح کرد؛

تسریع در تشکیل بازار ثانویه ارز اولویت نخست برای حل مشکل اصناف

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی بسته حمایتی پیشنهادی از بازاریان و اصناف در کمیسیون متبوعش خبر داد.
کد خبر : ۸۷۷۲۱
ارز

به گزارش ایبِنا از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی درباره نشست مشترک با علی فاضلی رئیس اتاق اصناف، گفت: در این جلسه رئیس اتاق اصناف گزارشی از وضعیت اصناف و بازار کشور ارائه کرد و همچنین دغدغه‌های کسبه و بازاریان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فهرست حدود ۱۳۹۰ قلم کالای ممنوعه وارداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است که طبیعتاً در این موضوع باید از افراط و تفریط پرهیز شود. در این راستا بر اساس درخواست رئیس اتاق اصناف مقرر شد اطلاعات مربوط به هر یک از اقلام ممنوعه وارداتی با لحاظ سرفصل‌های وضعیت تولید داخلی کالا، متوسط مصرف کالا سنوات گذشته، میزان نیاز کالا، ارزیابی کیفیت کالا در قالب جدولی ارائه شود تا بر این اساس از واردات کالاهای غیرضروری جلوگیری شود.


کمبود نقدینگی دغدغه‌ اصناف و بازاریان


پورابراهیمی ادامه داد:یکی از دغدغه‌های اصناف و بازاریان کمبود نقدینگی است چرا که با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، بخشی از فعالان اقتصادی با کمبود منابع مالی برای سرمایه در گردش جهت واحدهای تولیدی و خدمات فنی مهندسی و واحدهای توزیعی روبرو شده‌اند بنابراین باید تأمین مالی فعالان اقتصادی و اصناف متناسب با وضعیت موجود در اقتصاد باشد.


وی با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی حمایتی از بازاریان و اصناف به زودی ارائه می‌شود، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد اتاق اصناف با لحاظ درخواست های اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور پیشنهادهای مشخص و عملیاتی در قالب بسته حمایتی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کنند تا پس از بررسی و هماهنگی مجلس و دولت بسته پیشنهادی حمایتی از بازاریان و اصناف اجرایی شود.


نوسانات بازار ارز یکی از مشکلات اصلی اصناف و بازاریان


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نوسانات بازار ارز در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی اصناف و بازاریان است و بیشترین مسئله این قشر از جامعه عدم ثبات در بازار ارز است بنابراین باید در تشکیل بازار ثانویه ارز به عنوان اولویت نخست بازاریان و اصناف، تسریع شود.


لازم به ذکر است علی فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور با قدردانی از اهتمام و توجه رئیس کمیسیون به موضوع حل مشکلات اقتصادی بازاریان و اصناف گفت: عدم ثبات بازار ارز، کمبود نقدینگی و ساماندهی ممنوعیت کالاهای وارداتی از مسائلی بود که در نشست مشترک با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.


رئیس اتاق اصناف کشور با تأکید بر لزوم رفع مسایل بازاریان و کسبه یادآور شد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شد تا یک بسته پیشنهادی برای حمایت از بازاریان و اصناف به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شود؛ همچنین در لیست ممنوعه اقلام وارداتی بر اساس رویکرد تعادلی بررسی‌های تکمیلی انجام شود.


گفتنی است در نشست مشترک رئیس اتاق اصناف کشور با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در مجلس انجام شد دغدغه‌ها و گلایه‌های بازاریان و اصناف کشور مورد بررسی قرار گرفت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر