12 تير 1397 - 10:50
رییس کنفدراسیون صادرات؛

توافق با صادرکنندگان برای بازگشت ارز هنوز عملیاتی نشده است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه بازار ثانویه ارزی هنوز تشکیل نشده گفت: توافقاتی که پیش‌تر با صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات انجام شده بود، هنوز عملیاتی نشده است.
کد خبر : ۸۷۹۰۴
محمد لاهوتی

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تشکیل بازار ثانویه ارزی برای فروش توافقی ارز حاصل از صادرات گفت: هنوز وعده معاون اول رییس جمهوری و وزیر اقتصاد برای تشکیل بازار ثانویه عملیاتی نشده و در شرایط غیر قابل پیش بینی به سر می بریم.


رییس کنفدراسیون صادرات یادآور شد که اسحاق جهانگیری روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که بازار ثانویه از روز شنبه هفته جاری آغاز به کار می کند که این امر رخ نداد. همچنین برخی از نمایندگان مجلس و وزیر اقتصاد نیز گفته بودند که بازار ثانویه ارزی تا روز گذشته آغاز به کار می کند که این وعده نیز اجرایی نشد. 


وی با بیان اینکه تا زمان تشکیل شدن بازار ثانویه ارزی صادرکنندگان تکلیف خود را نمی دانند، تصریح کرد: هنوز تعریف مشخصی از مکانیزم فعالیت بازار ثانویه ارزی مطرح نشده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تقلیل زمان بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را از ۶ ماه به ۲ ماه، شوک بزرگی به صادرکنندگان توصیف کرد و افزود: این امر برای کالاهایی که پایه نفتی داشته و معمولا به طور نقدی معامله می شوند و بورسی هستند، امکان پذیر است اما باید توجه داشت که بسیاری از کالاهای ایران با کشتی حمل شده و بین ۴۰ تا ۴۵ روز زمان می برد تا مقصد خود برسند.


رییس کنفدراسیون صادرات ایران خاطر نشان کرد که با توجه به محدودیت های موجود در انتقال پول، نحوه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نیز معلوم نیست؛ همچنان مشخص نیست که می توانیم مانند گذشته تحریم ها را دور بزنیم یا نه؟


لاهوتی با بیان اینکه دولت برای مدیریت بازار ارز با صادرکنندگان و فعالین اقتصادی مشورت کرده، پیشنهادات آنها را شنیده و نامه نگاری کرده است، گفت: نکته مهم آن است که این مشورت ها و پیشنهادات عملیاتی نشده و به جای آن تصمیم دیگری گرفته شده؛ اینطور به نظر می رسد که دولت در درون خود هنوز به جمع بندی مشخصی نرسیده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها