مدیر ناشران بورس تهران اعلام کرد:

تدوین صورت های مالی نمونه شرکت‌های سرمایه‌گذاری با هدف شفافیت

مدیر ناشران بورس تهران اعلام کرد: صورت های مالی نمونه شرکت های سرمایه گذاری به منظور افزایش شفافیت اطلاعاتی تدوین شد.
کد خبر : ۸۷۹۲۷
طرح

به گزارش ایبِنا، طوبی دهقانی اعلام کرد: به منظور بهبود افشای اطلاعات توسط شرکت های سرمایه گذاری، تامین نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان، سازمان بورس و اوراق بهادار صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های سرمایه‌گذاری را تدوین و در خردادماه ۱۳۹۷ به شرکت ها ابلاغ کرده است.


همچنین در صورت های مالی نمونه سعی شده تا اطلاعات لازم برای کلیه ذینفعان برای ارزیابی‌های مختلف فراهم شود. دهقانی در ادامه گفت: این صورت‌های مالی در برگیرنده حداقل الزامات ارائه و افشا توسط شرکت‌هاست و در صورتی‌که سازمان بورس و اوراق بهادار، الزامات بیشتری برای ارائه و افشا در صورت‌های مالی اعلام کند، شرکت‌ها مکلف به ارائه اطلاعات مورد نیاز می‌باشند.


افزون بر این، در تهیه صورت‌های مالی نمونه، به افشای مناسب و کافی اطلاعات تحت شرایط عمومی و کلی تاکید گردیده و از پرداختن به اطلاعات مرتبط با شرایط خاص، خودداری شده است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فعالیت اصلی این شرکت ها سرمایه گذاری می باشد لازم است از جوانب مختلف اطلاعات مربوط به این فعالیت در اختیار سرمایه گذاران و تحلیل گران قرارگیرد.


افشاء اطلاعات شرکت ها


دهقانی افشاء اطلاعات شرکت ها در صورت های مالی نمونه و در سرفصل سرمایه گذاری را شامل گردش سرمایه‏ گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در اوراق بهادار و سرمایه ‏گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در اوراق بهادار به تفکیک درآمد آنها عنوان کرد و افزود: گردش سرمایه‏ گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در اوراق بهادار که شامل سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم شرکت ها، واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت و اوراق بدهی می باشد که باید مانده در ابتدای سال، افزایش / کاهش، مانده در پایان سال و درصد مالکیت (حسب مورد) ذکر شود.


وی ادامه داد: سرمایه‏ گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در اوراق بهادار به تفکیک درآمد آنها که شامل مبلغ دفتری سرمایه گذاری ها و ارزش بازار آن ها، درآمد سرمایه گذاری شامل سود سهام و سود تضمین شده برای اوراق بدهی،   سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها به تفکیک نوع صنعت، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به تفکیک وضعیت (بورسی/فرابورسی/ثبت شده (غیربورسی و غیرفرابورسی/سایر)، سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی به تفکیک ناشر و نرخ سود  و سپرده ­های سرمایه‌گذاری به تفکیک نرخ سود می شود.


وی توضیح داد: مطابق «دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران»، شرکت‌هایی که منابع مالی در اختیار خود را منحصراً صرف سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی نموده و عهده‌دار تجهیز و به‌کارگیری آن می‌باشند در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند. این دو گروه شرکت‌ های سرمایه‌گذاری و هلدینگ می باشند.


اهداف خرید اوراق بهادار


مدیر ناشران بورس به اهداف خرید اوراق بهادار توسط شرکت‌ های سرمایه‌گذاری و هلدینگ اشاره کرد و گفت: هدف شرکت سرمایه گذاری از خرید اوراق بهادار، اعمال مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر نمی‌باشد در حالیکه شرکت‌ هلدینگ با سرمایه‌گذاری در شرکت‌ سرمایه‌پذیر برای کسب انتفاع، آن‌قدر حق رأی کسب می‌کند که برای کنترل عملیات شرکت، هیئت مدیره را انتخاب کند و یا در انتخاب اعضای هیئت مدیره مؤثر باشد.


وی خاطرنشان کرد: مطابق دستورالعمل فوق الذکر در مصرف منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری می بایست محدودیت‌هایی لحاظ شود. در هنگام پذیرش و تا زمانی که نام شرکت در فهرست نرخ‌های بورس درج است، همواره باید حداقل ۸۰ درصد از منابع مالی بلند مدت شرکت به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی تخصیص یابد.


دهقانی تصریح کرد: شرکت های سرمایه گذاری نباید بیش از ۱۰ درصد منابع خود را به مصرف خرید سهام یک شرکت برسانند. همچنین سرمایه‌گذاری در هر شرکت نباید از ۱۰ درصد سرمایة شرکت سرمایه‌پذیر بیشتر باشد. شرکت‌های سرمایه‌گذار موظف‌اند در صورت رساندن میزان سرمایه‌گذاری خود در شرکت‌های سرمایه‌پذیر به سقف فوق، مراتب را به سازمان و بورس اعلام نمایند.


تفاوت های هلدینگ با شرکت های سرمایه گذاری


مدیر ناشران بورس تهران به تفاوت های شرکت های مادر (هلدینگ) با شرکت های سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: از جمله تفاوت های شرکت های هلدینگ با شرکت های سرمایه گذاری در ترکیب دارایی هاست.


طبق «دستورالعمل شناسایی و ثبت نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار نزد سازمان»، هر شخص حقوقی که به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذاری یا شرکت مادر (هلدینگ) نزد سازمان به ثبت می‌رسد، ملزم است حداقل ۸۰ درصد از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار اختصاص دهد.


این در حالی است که شرکت‌ سرمایه‌گذاری باید حداقل ۷۰درصد از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهاداری اختصاص دهد که در اثر سرمایه‌گذاری در این اوراق بهادار، به‌ تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل خود در شرکت ناشر اوراق بهادار یادشده، نفوذ قابل ملاحظه پیدا نکند یا کنترل آن را به‌دست نیاورد.


افزون بر این، شرکت‌ مادر (هلدینگ) باید حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در سهام یا سهم‌الشرکه یا واحدهای سرمایه‌گذاری دارای حق رأی شرکت‌ها، مؤسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر اختصاص دهد به‌طوری‌که در شرکت‌ها، مؤسسات یا صندوق‌های سرمایه‌پذیر، به‌ تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل خود نفوذ قابل ملاحظه یافته یا کنترل آن‌ها را به‌دست آورد. لازم به ذکر است صورت های مالی نمونه شرکت های هلدینگ با توجه به ویژگی های خاص این شرکت ها و نیاز به ارائه صورت های مالی تلفیقی،   توسط سازمان بورس در دست تهیه می باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر