حذف دلار از ذخایر روسیه جدی تر شد

راشاتودی اعلام کرد: روسیه گام‌های حذف دلار از ذخایر روسیه را برداشته و آرام آرام به پیش می‌برد، این کشور ارزهای یوان و طلا را جایگزین دلار می‌کند.
کد خبر : ۸۸۰۲۶
دلار

به گزارش ایبِنا، کشورهای جهانی تلاش زیادی را برای حذف سلطه دلار از بازارهای جهانی می‌کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که مبنا بودن دلار در مبادلات جهانی در دهه‌های گذشته به ضرر آنها تمام شده و کفه ترازو را در مبادلات اقتصادی به سمت آمریکا سنگین‌تر کرده است بنابراین در یکی دو سال گذشته کشورها به ویژه روسیه و چین تلاش می‌کنند با پیمان‌های ارزی و حذف دلار از مبادلات و ذخایرشان صفحه جدیدی را در سیستم‌های مبادلاتی بگشایند.


به گزارش راشاتودی، بانک مرکزی روسیه سهم ارز یوآن چین و شمش طلا را در ذخایر خود به منظور متنوع ساختن دارایی‌های مبادلات خارجی افزایش داده است.


براساس گزارش بانک روسیه، سهم یوآن  از یک درصد در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۱۷ به ۲.۸ درصد در  ۳ ماهه اخیر رسیده است. ارز یوآن چین در کنار ۱۷.۲ درصد سهم طلا در حال حاضر یک پنجم ذخایر روسیه را تشکیل می‌دهد.


روسیه در حال حاضر دارایی‌های بر مبنای یوآن را نسبت به دیگر بانک‌های مرکزی جهانی بیشتر خریداری می‌کند. از زمان تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و هم‌پیمانان غربی‌شان علیه روسیه در سال ۲۰۱۴ ارز یوآن برای روسیه بسیار جذاب‌تر شده است.


 به طوری که روسیه و چین توافقنامه سوآپ ارزی یوآن_روبل را برای افزایش مبادلات دو کشور با ارزهای بین‌المللی انجام دادند. اما علیرغم اینها اکثر دارایی‌های «بانک روسیه» هنوز به دلار است اما نقش دلار در این بانک روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.


سهم دلار در ذخایر روسیه از ۴۶.۵درصد به ۴۵.۸ درصد در ۳ ماهه پیشین رسیده است.


تیوتر ماتیس تحلیلگر ارز بازارهای نو ظهور در رابوبانک اعلام کرد سهم یوآن در دارایی‌های روسیه رو به افزایش است ولو اینکه اندک هم باشد نشانگر توجه روسیه به متنوع ساختن ذخایر ارزی خودش است.


وی اضافه کرد: اما این برای روسیه آسان نخواهد بود که سهم دلار را در ذخایر خود به شدت کاهش دهد چرا که دلار هنوز به عنوان یک ارز مرجع در مبادلات جهانی به حساب می‌آید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر