14 تير 1397 - 15:28

حمایت قانونی اروپا از فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا مجوز فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) در ایران را تصویب کردند؛ اقدامی که به حفظ توافق موسوم به برجام کمک خواهد کرد.
کد خبر : ۸۸۰۲۸
EIB

به گزارش ایبِنا، بانک سرمایه‌گذاری اروپا که یک بانک غیرانتفاعی مصوب در لوگزامبورگ است، یکی از قطب‌های کلیدی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ ارتباطات تجاری و همکاری‌ها با ایران در مقابل تصمیم واشنگتن برای اعمال مجدد تحریم ها علیه تهران محسوب می‌شود.


با این حال این تصمیم قانون‌گذاران اروپا بانک سرمایه‌گذاری اروپا را ملزم به همکاری با ایران نمی‌کند؛ اقدامی که می‌تواند توانایی این بانک را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های آمریکایی به خطر بیندازد و پیامدهایی از سوی آمریکا برای این بانک داشته باشد.


مدیران بانک سرمایه‌گذاری اروپا نگران توقف سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی دراین بانک در صورت همکاری با ایران هستند. هدف از این تصمیم قانون‌گذاران اتحادیه اروپا استفاده از بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی عضو در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکاست. کمیسیون اروپا همچنین در نظر دارد طرحی ارائه دهد که براساس آن دولت‌های اروپایی به طور مستقیم به مبادله مالی با بانک مرکزی ایران بپردازند تا بدین وسیله مانع از مجازات‌های شرکت‌ها و موسسات مالی این کشورها توسط آمریکا شود.


پارلمان اروپا با ۵۷۳ رای موفق در برابر ۹۳ رای مخالف تصویب کرد که بانک EIB با ایران دادوستد کند. تصویب این مجوز که با مخالفت احزاب راست افراطی اروپا همراه بود به مذاکرات قریب‌الوقوع میان اتحادیه اروپا و ایران کمک خواهد کرد.


بر اساس این گزارش دولت‌های اتحادیه اروپا همچنان می‌توانند در عمل این پیشنهاد کمیسیون اروپا را مسدود کنند، اما با توجه به حمایت علنی رهبران اتحادیه اروپا از فعالیت این بانک در ایران بعید است که چنین کاری انجام دهند. این تصمیم پارلمان همچنین احتمالا به فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا که قرار است روز جمعه در وین به همراه وزیران خارجه چین، فرانسه، المان و انگلیس با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره آینده برجام گفت‌وگو کند، دلگرمی و روحیه خواهد داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر