19 تير 1397 - 10:03
آشنایی با مفاهیم اقتصادی- ۱۸۸/

کاربرد زنجیره بلوکی چیست؟

تکنولوژی بلاکچین یا زنجیره بلوکی به دنبال مرتفع کردن ناکارآمدی‌ها در صنایع مختلف است و کاربردهای گوناگونی دارد که این مسئله باعث شده تا شرکت‌ها در این حوزه سرمایه گذاری‌های کلانی داشته باشند.
کد خبر : ۸۸۱۹۰
بلاک چین

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تکنولوژی بلاکچین یا زنجیره بلوک یک نوع ساختار داده‌ای با قابلیت توافق جمعی و امنیت به هنگام اشتراک داده‌ها است که امن‌ترین الگوی پایگاه داده به شمار می‌‎رود و می‌توان در این بستر فعالیت‌های زیادی از جمله تراکنش‌های مالی ایجاد کرد که همین امنیت بالا سبب شد تا ارزهای رمزنگاری شده مبتنی بر بلاکچین از جمله بیت کوین ایجاد شوند و امروزه طرفداران گسترده‌ای داشته باشند.


اجزای شبکه بلوکی از چند بخش تشکیل شده است که از جمله آن‌ها باید به شبکه فرد به فرد ایجاد شده از تعداد زیادی رایانه بدون محدودیت در تعداد با عنوان گره اشاره داشت؛ این تعداد گره باعث شده تا نقطه واحد خطا وجود نداشته باشد و در نهایت خطا در تراکنش نمی‌تواند تنها در یک کامپیوتر ایجاد شود و همچنین هیچ گره واحدی در شبکه نمی‌تواند اطلاعات پایگاه داده را هک کند چرا که تمامی گره‌های دیگر شبکه قادر به تکثیر اطلاعات موجود هستند.


امروزه زنجیره بلوکی در صنایع زیادی کاربرد دارد چرا که زنجیره بلوک ناکارآمدی‌ها در بسیاری از صنایع را مرتفع می‌کند؛ این مسئله باعث شده تا شرکت‌های زیادی با سرمایه گذاری کلان در این حوزه نسبت به تولید محصولات و خدمات مبتنی بر بلاکچین فعالیت داشته باشند که می‌تواند افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت و سرعت را به دنبال داشته باشد.


بر اساس اعلام گزارش انجمن اقتصاد جهانی با عنوان WEF در ماه آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی تاکید شده است که شرکت‌ها به منظور سرمایه گذاری در زیر ساخت‌های مالی بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در حوزه بلاکچین سرمایه گذاری داشته‌اند و تا پایان این سال نیز یک میلیارد دلار در زنجیره بلوکی سرمایه گذاری شده است که نشان از رقابت سنگین شرکت‌های برتر به منظور استفاده از این تکنولوژی انقلابی است.


ارزهای رمز پایه و بلاکچین رابطه‌ای مستقیم دارند، حضور بلاکچین باعث شد تا بیت کوین، ایتریوم، ریپل، لایک کوین، آیوتا و مونرو ایجاد شوند که در حال حاضر از محبوبترین ارزهای رمزنگاری شده جهان به شمار می‌روند و یکی از پایه‌های تجارت آزاد تلقی می‌شوند.


از جمله کاربردهای زنجیره بلوکی باید به قراردادهای هوشمند، پرداخت و مدیریت تراکنش‌ها، احراز هویت دیجیتالی، مدیریت مدارک پزشکی به صورت دیجیتال، رای گیری الکترونیک، احراز اصالت محتوا در زمینه کپی رایت، رای گیری الکترونیکی، مدیریت دارایی‌های هوشمند، تسویه‌های بانکی و صنعت بیمه اشاره داشت که می‌تواند این صنایع را کارآمدتر از فعالیت به شیوه سنتی اداره کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر