جایگزین شدن نفت ایران برای هند گران تمام می‌شود

سرپرست سفارت ایران در دهلی نو گفت: در صورتی که هند نفت عربستان را جایگزین نفت ایران کند، تهران به تمام امتیازات ویژه ای که برای دهلی نو در نظر گرفته، پایان می دهد.
کد خبر : ۸۸۲۵۷
نفت

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از هندو، مسعود رضوانیان رهقی سرپرست سفارت ایران در دهلی نو گفت: اگر هند تلاش کند که نفت وارداتی از ایران را با نفت عربستان جایگزین کند، ایران هم به امتیازات ویژه ای که برای هند قائل است، پایان خواهد داد.


وی گفت: ایران تلاش کرده که در هر زمان ممکن در مورد موضوعات استراتژیک از قبیل انرژی و اتصال به هند کمک کند؛ اما وعده های سرمایه گذاری هند در بندر چابهار تاکنون عملیاتی نشده است.


رضوانیان گفت: در دوره پیشین تحریم ها علیه تهران که بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ میلادی از سوی ایالات متحده تحمیل شد، ایران نهایت تلاش خود را برای تامین امنیت عرضه نفت به هند کرد؛ اگرچه هند ۱۰ درصد از تقاضای نفتی خود را به جای واردات نفت از ایران با کشورهای دیگری مانند عربستان سعودی، روسیه، عراق، آمریکا و دیگر کشورها جایگزین کرد.


این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: جایگزین شدن نفت سایر کشورها به جای نفت ایران برای هند، به معنی محروم شدن هند از تمام امتیازاتی است که تهران به دهلی نو پیشنهاد کرده است. این اظهار نظر سرپرست سفارت ایران در هلی نو درست چند روز بعد از درخواست آمریکا از هند برای کاهش قابل توجه واردات نفت از ایران به میان آمد. وزارت امور خارجه هند اعلام کرده که دهلی نو با تمام سهامداران در مورد تضمین امنیت انرژی خود مشورت می کند.


رضوانیان همچنین گفت: ایران به یک بازار باز برای ملزومات هند از قبیل نفت، اوره و ال ان جی باقی مانده و مقتضیات انرژی هند را درک کرده است. وی در ارتباط با خروج آمریکا از برجام گفت: این اقدام یکطرفه آمریکا هزینه سنگینی را به جهان تحمیل می کند. وی نسبت به درگیری در منقطه خلج فارس که می تواند قیمت نفت را افزایش دهد و بر روی قدرت های بزرگ منطقه ای مانند هند و چین تاثیر بگذارد، هشدار داد.


سرپرست سفارت ایران در دهلی نو گفت: ایران برای هند به دلیل دسترسی این کشور به بازارهای نوظهور در آسیای میانه نعمت است؛ اما تهران در مورد سطح سرمایه گذاری هند در بندر چابهار رضایت ندارد و عدم تکمیل توسعه سرمایه گذاری هندی ها تاکنون در پروژهای اتصال و بندر چابهار براساس آنچه که آنها وعده آن را داده اند، تاسف بار است.


وی گفت: اگر همکاری و تعهد هند در بندر چابهار در اصل یک استراتژیک محسوب می شود، انتظار می رود که هند سریعا اقدامات لازم را اتخاذ کند؛ ضمن اینکه ایران حق خود می داند در برابر اقدامات آمریکا پاسخ دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها