وحشت بازارهای ترکیه از انتصاب داماد اردوغان به عنوان وزیر

انتصاب «برات البایراک» داماد رجب طیب اردوغان به عنوان وزیر دارایی ترکیه، موج جدیدی از نگرانی ها را در بازارهای ترکیه به راه انداخته است.
کد خبر : ۸۸۲۶۵
استانبول

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، به دنبال انتصاب «برات البایراک» داماد رجب طیب اردوغان رییس جمهور منتخب ترکیه به عنوان وزیر جدید دارایی این کشور در کابینه پدر زن خود، بورس استانبول به این انتصاب واکنش نشان داد و با ۲.۷۸ درصد کاهش روبرو شد.


این در حالی است که لیر ترکیه هم در پاسخ به این انتصاب وی، دیروز ۳ درصد سقوط کرد و به طور کلی از ابتدای سال جاری میلادی لیر ۱۷ درصد ارزش خود را از دست داده است. اکنون سرمایه گذاران در مورد انتخاب داماد اردوغان به عنوان وزیر دارایی نگران هستند و برکناری برخی از مقامات رده بالای اقتصادی این کشور، حاکی از دید اقتصادی اردوغان دارد.


یکی از مدیران ارشد بازارهای نوظهور در مدیریت سرمایه در پیام توئیتری خود نوشت: «البایراک» باید خیلی سریع برای اطمینان دادن بازارهای مالی حرکت کند؛ ضمن اینکه نیاز به ارسال سیگنال است تا نشان دهد که به این موضوعات گوش می کند.


بر پایه این گزارش، به دنبال پیروزی اردوغان در انتخابات این کشور، وی «مهمت سیمسک» معاون نخست وزیر را از سمت خود برکنار کرد؛ ضمن اینکه وزیر سابق دارایی ترکیه هم از سمت خود کنار گذاشته شد. اردوغان اغلب توسط سرمایه گذاران به دلیل تضعیف قدرت بانک مرکزی و دخالت وی در تصمیمات آن مورد انتقاد قرار گرفته است.


به گفته «پیتر وست ماکات» سفیر سابق آمریکا در ترکیه، انتصاب داماد اردوغان یکسری از سرمایه گذاران و بازارها را نگران خواهد کرد و علت آن این است که در زمان تصدی گری «برات البایراک» در سِمت وزیر انرژی ترکیه، این بازارها و افراد سود زیادی نبردند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر