وام ۲۰ میلیارد دلاری چین به کشورهای عربی

چین برای تاثیرپذیری بیشتر خود در منطقه خاورمیانه و آفریقا اقدام به ارائه وام ۲۰ میلیارد دلاری به کشورهای عربی می کند.
کد خبر : ۸۸۲۶۸
اوراق قرضه چینی

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از چاینا مورنینگ پُست، ژی جین پینگ رییس جمهور چین به مقامات عربی گفت: چین وام ۲۰ میلیارد دلاری برای توسعه اقتصادی کشورهای عربی اعطاء خواهد کرد. همچنین پکن به دنبال تاثیر پذیری بیشتر خود در خاورمیانه و آفریقا است.


این وام برای پروژهایی که فرصت اشتغالزایی خوبی را مهیا می کنند و تاثیر اجتماعی مثبتی را در کشورهای عربی که نیاز به بازسازی دارند، تخصیص داده می شود. رییس جمهور چین در نشست دولت های عربی- چین در سالن بزرگ خلق چین در پکن گفت: این وام بخشی از برنامه ویژه چین برای بازسازی اقتصادی و احیاء صنعتی است.


وی تصریح کرد که پکن همچنین آماده تامین یک میلیارد یوآن دیگر (۱۵۰.۷ میلیون دلار) برای ایجاد ظرفیت حفظ ثبات برای کشورهایی که در منطقه هستند، است. از زمان به دست گرفتن قدرت از سوی ژی جین پینگ، وی تلاش کرده که نفوذ چین را در خاورمیانه و آفریقا گسترش دهد که این تاثیرپذیری چین شامل احداث اولین پایگاه نظامی این کشور در جی بوتی است.



چین پیش از این مقادیر زیادی وام برای کشورهای عربی تامین کرده و فقط جی بوتی ۱.۳ میلیارد دلار به چین بدهکار است. البته این دست و دلبازی چین موجب نگرانی در داخل و خارج از مرزهای این کشور به دلیل آسیب پذیری کشورهای فقیر با حجم بالای چنین بدهی شده است.


سال گذشته سریلانکا مجبور به در اختیار قرار گذاشتن کنترل بیشتر  بندر «هامبتوتا» به دولت چین بعداز ناتوانی این خود در بازپرداخت بدهی به پکن شد. بر پایه این گزارش، در عمق نگاه ژی جین پینگ، پروژه ابتکاری کمربند و جاده با سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری و احیاء جاده مدرن ابریشم است که می تواند ثروت را بین آسیا، آفریقا، خاورمیانه و اروپا را انتقال دهد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر