تحول زیرساخت بازار سرمایه با «سجام»

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی گفت: با راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام»، تحول بزرگی در خدمات زیر ساختی بازار سرمایه ایجاد شده است.
کد خبر : ۸۸۲۸۹
فهیمی

به گزارش ایبِنا، حسین فهیمی در نشست هم اندیشی بررسی مزیت ها و ویژگی های «سجام» که با حضور مدیران عامل شرکت های کارگزاری برگزار شد، افزود: این سامانه اطلاعات هویتی، بورسی و ارتباطی مشتریان را به صورت الکترونیکی جمع آوری و با اتصال به پایگاه های اطلاعاتی کشور راستی آزمایی می کند.


وی ادامه داد: شرکت سپرده گذاری مرکزی از سال گذشته با بازنگری درفعالیت های خود، پیاده سازی سامانه زیر ساختی «سجام» را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند شرایط برای برگزاری مجامع الکترونیکی و توزیع سود سهام را مهیا کند. در این جلسه، کارگزاران خواستار احراز هویت سهامداران از طریق دفاتر و شعب خود در سراسر کشور شدند.


مسئولیت سنگین کارگزاران


همچنین دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادر نیز دراین باره گفت: در ابتدا قرار بود، بحث احراز هویت از طریق کارگزاران انجام شود اما برخی محدودیت ها باعث شد تا این امر به دفاتر پیشخوان دولت محول شد.


روح الله میرصانعی افزود: در صورتی که کارگزاران تمایل به احراز هویت سهامداران داشته باشند، باید مسئولیت سنگین این امر را برعهده گیرند ضمن اینکه باید یکسری تجهیزات را برای دفاتر و شعب خود خریداری کنند.


در پایان این جلسه مقرر شد، کمیته تخصصی بررسی ابعاد مختلف حقوقی، فنی و اجرایی احراز هویت سهامداران در سامانه «سجام» در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تشکیل و بررسی های لازم برای مشارکت کارگزاران در این پروژه انجام شود.


«سجام» چیست ؟


«سجام» یک سامانه زیر ساختی در بازار سرمایه است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد.


بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می شود. از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد. خاطرنشان می شود، ثبت نام فعالان بازار سرمایه در سامانه «سجام» از اوایل تیرماه جاری آغاز شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر