کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

موانع اجرای قانون حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه به مزیت های اجرای قانون حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مهمترین مزیت اجرای این قانون صیانت از حقوق سهامداران خرد است.
کد خبر : ۸۸۳۱۳
بورس تهران

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در حاکمیت شرکتی مبحث جدایی مالکیت از مدیریت است ، اظهار داشت: بحث قابل اهمیت دیگر در این خصوص ، رعایت استانداردها برای حمایت از حقوق سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد است.


وی با اشاره به اینکه اهمیت حاکمیت شرکتی باعث شد بورس در سال های ۹۱ تا ۹۲ اقدام به تدوین اصول حاکمیت شرکتی کند، گفت: اصلی ترین محور اختلاف نظرها در تدوین اصول حاکمیت شرکتی، بحث های ساختاری درباره هیات مدیره شرکت ها بود.


این کارشناس بازار سرمایه، عمده شرکت های بزرگ پذیرفته در بورس را در آن دوران  بنگاه های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و گفت: در این گروه از شرکت ها عمدتا مدیرعامل، در سمت رییس هیات مدیره هم قرار داشت و یکی از بحث های بسیار چالشی در آن سالها موضوع جا به جایی و تفکیک شخصیت حقیقی مدیر عامل و رییس هیات مدیره بود که تغییرات اساسی زیادی در ساختار شرکت ها ایجاد می کرد.


وی تغییر ساختار شرکت های بزرگ خصوصی شده به خصوص بانک ها را سخت دانست و افزود: ترکیب اعضای هیات مدیره به صورت موظف و غیر موظف هم بحث های زیادی به همراه داشت. البته هنوز هم در بسیاری از شرکت ها و بانک های مشمول خصوصی سازی و اصل ۴۴ این اصل رعایت نشده است. به این ترتیب اعضای هیات مدیره اعضای موظف و معاونین شرکت محسوب می شوند که این مساله،  قوانین حاکمیت شرکتی را نقض می کند.


اسلامی بیدگلی، مهمترین دلایل تاخیر در اجرایی شدن حاکمیت شرکتی را موارد فوق اعلام کرد و افزود: چنین بحث هایی باعث شده زمان اجرایی شدن فرآیند حاکمیت شرکتی طولانی شود.


وی به لزوم رفع بسیاری از مقاومت ها در مسیر اجرای این اصل اشاره کرد و گفت: به همین دلیل اجرای این قانون به دلیل موانع و مقاومت ها مشمول مرور زمان شد.


اسلامی بیدگلی با اشاره به تدوین دومین پیش نویس دستورالعمل حاکمیت شرکتی گفت: البته نسخه های جدید اصول حاکمیت شرکتی در سال های اخیر تدوین شده که اجرایی شدن آن سریع تر و راحت تر است.


وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات پیش نویس دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای اجرا در بازار سرمایه ایران برطرف شود، افزود: علاوه بر مباحث مطرح شده درباره مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، بحث های دیگری راجع به نحوه تقسیم سود و اختصاص پاداش به مدیران باید در این دستورالعمل بررسی شود؛ به عنوان مثال در بحث پاداش به مدیران در برخی موارد مدیران ، نمایندگان سهامداران در شرکت ها نیز محسوب می شوند که چالش های جدید به همراه دارد.


رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی بررسی ، بازنگری و به روز رسانی قوانین حاکمیت شرکتی را در دنیا نیز مورد توجه دانست و گفت: اختلاف ها در برخی موارد این قانون در بازارهای مالی دنیا چشمگیر بوده است؛ مثلا می توان به موضوع برگرداندن پاداش مدیران در انگلستان اشاره کرد که به دلیل عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی بر اساس حکم دادگاه مدیران مجبور شدند بخشی از پاداش اختصاص یافته را به شرکت ها برگردانند.


اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه بحث حاکمیت شرکتی، موضوع جدیدی در دنیا است، گفت: این قانون از اواخر دهه ۱۹۸۰ رونق گرفته و در بسیاری از کشورها از سال 2000 به بعد قوانین و مقررات آن تدوین شد.


وی جوان بودن این قانون را مورد توجه قرار داد و افزود: عمر کوتاه اجرای قوانین حاکمیت شرکتی در دنیا باعث شده تا این بحث با اشکالات و ضعف هایی رو به رو شود که البته در طی زمان برطرف خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به مزیت های اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: مهمترین مزیت اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه صیانت از حقوق سهامداران خرد است.


اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه در بخش های خصوصی طبیعی است که مالکیت و مدیریت یکسان باشند، گفت: اما در شرکت های پذیرفته شده بازار سرمایه که با تعداد بالایی سهامدار مواجه هستند باید بحث مالکیت از مدیریت جدا باشد.


وی تاکید کرد: با اجرای قوانین حاکمیت شرکتی حقوق سهامداران خرد هم بهتر حفظ  و از سوء مدیریت ها و اشتباهات احتمالی مدیران جلوگیری خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر