توسط معاون نظارت بر بورس‌ها اعلام شد:

ارتقای شفافیت و نقدشوندگی هدف اصلی توسعه بازار سرمایه

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: نهاد ناظر افزایش سطح شفافیت و نقد شوندگی بازار سرمایه را به عنوان دو هدف اصلی همیشه پیگیری می کند.
کد خبر : ۸۸۴۳۷
امیری

به گزارش ایبِنا، حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش بزرگ ناشران اوراق بهادار (رونمایی از سامانه «سجام») ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی چندماه گذشته، دستورالعمل تغییر در مکانیسم توقف و بازگشایی نمادها در بازار اجرا شده و این موضوع تحولات مهمی را برای ناشران و سهامداران به وجود آورده است. آمارها نشان می دهد که سازمان بورس و اوراق بهادار توانسته در این حوزه به موفقیت های نسبی مهم و ملموسی دست یابد.


تفویض اختیار به ارکان


امیری همچنین بیان کرد: در این مدت، برخی از اقدامات سازمان بورس به ارکان مختلف بازار تفویض شده و در زمینه بازگشایی و توقف نمادها، نظارت بورس و فرابورس قابل تقدیر است. وی در ادامه و خطاب به ناشران بورسی بیان کرد: ناشران اگر تصور می کنند اطلاعات با ارزشی وجود دارد و در فرم ها درج نشده است، اطلاعات را به سازمان بورس منعکس کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.


سامانه پیامکی


عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: نهاد ناظر علاوه بر اقدامات انضباطی، سامانه پیامکی را برای درج اطلاعات ناشران طراحی  کرده که برای اعضای هیات مدیره و مسئولان شرکت ها اطلاعاتی را مبنی بر مهلت افشا اطلاعات ارسال می کند.


وی افزود: این موضوع باعث شد تاخیر در افشای اطلاعات کاهش قابل توجهی داشته باشد. در این زمینه شاهد هستیم که از زمان راه اندازی این پیامک ها، تاخیر در ارایه اطلاعات بسیار کمتر شده است.


امیری همچنین بیان داشت: سرعت ارایه اطلاعات در بازار سرمایه رشد داشته که باید از این بابت از ناشران تشکر ویژه شود. امروزه به طور میانگین ۲۰ نماد متوقف داریم که برخی از آنها مربوط به توقف نماد به علت برگزاری مجامع است و فقط ۱۰ نماد هستند که به صورت بلندمدت متوقف شده اند.


بازگشایی نماد تحت احتیاط


وی ادامه داد: نهاد ناظر هیچ تمایلی ندارد که نماد یک شرکت تحت احتیاط بازگشایی شود، از اینرو در مدت اخیر موضوع را مد نظر قرار دادیم که اطلاعات به طور کامل افشا شوند و نماد تحت احتیاط باز نشود.


معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه در مسیر خدمات زیر ساختی بازار سرمایه فعالیت های بسیاری داشته است. به دلیل اینکه دارایی های مردم در این شرکت نگه داری می شود اعتمادی که باید در این شرکت وجود داشته باشد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.


نقش «سجام»


حسن امیری با اشاره به سه اقدام مهم این شرکت به سامانه «سجام» اشاره کرد و گفت: پروژه سجام می تواند کمک بزرگی به نهاد ناظر به منظور شناسایی افراد بازار سرمایه باشد. وی افزود: یکی دیگر از مهمترین اقدامات شرکت سمات مربوط به برگزاری مجامع الکترونیک است. اگر بتوانیم در این زمینه به اهداف مدنظر برسیم پیشرفت قابل ملاحظه ای در کاهش زمان بندی و برگزاری مجامع صورت می گیرد.


لزوم توزیع سود یکپارچه سهام شرکت ها


عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم توزیع سود یکپارچه سهام شرکت ها گفت: این موضوع، از دیگر اقدامات مهم سازمان بورس به شمار می رود که با همکاری سپرده گذاری مرکزی در حال نهایی شدن است. اگر سمات در این زمینه اعلام آمادگی کند و زیرساخت های لازم به وجود بیاید، ناشرین موظف می شوند فرایند توزیع سود سهام خود را از طریق سمات انجام دهند.


وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: آخرین اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه تحولات در قوانین مربوط به حاکمیت شرکتی است. طی یک ماه و نیم گذشته جلسات متعددی با حضور افراد از بخش های مختلف بازار برگزار شده است. امیری در ادامه خبر داد: دستورالعمل و پیش نویس اولیه، نهایی شده و فراخوان عمومی در سایت سازمان بورس نیز قرار داده شده است.


کاهش زمان ثبت افزایش سرمایه


معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس همچنین در زمینه اقدامات نهادناظر در خصوص کاهش زمان ثبت افزایش سرمایه گفت: در این راستا سامانه پیامکی راه اندازی شده که به مدیرعامل و مدیرمالی شرکت، به صورت پیامکی از روند پروسه افزایش سرمایه اطلاع داده می شود. این امر کمک می کند تا سرعت ارائه اطلاعات و در نهایت بهبود کلی فرآیند افزایش سرمایه را شاهد باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر