نوسان بورس‌ها در آسیا

افت شاخص های آسیایی در نخستین روز معاملاتی هفته در حالی به ثبت رسید که انتشار آمارهای ناامیدکننده اقتصادی از سوی چین، نشان دهنده آثار سوء، تعرفه های اعمالی آمریکا بر این کشور است.
کد خبر : ۸۸۴۹۷
بورس

به گزارش ایبِنا، افت رشد تولیدات صنعتی در چین با شتاب بیشتری از ماه ژوئن همراه بوده است و انتشار این خبر در ابتدای ساعات معاملاتی موجب افت شدید شاخص های معاملاتی در بازارهای آسیایی به خصوص چین شد.


بر اساس این گزارش، طبق آمار منتشر شده رشد تولیدات صنعتی این کشور از ۶.۸ درصد در ماه می به ۶ درصد در ماه ژوئن رسیده است، در حالی که پیش بینی اقتصاددانان رشد ۶.۵ درصدی اقتصاد در این بازه زمانی بوده است.


جیم مک کافرتی، مدیر تحقیقات سهام در کارگزاری نامورا در این خصوص اظهار داشت: داده های اقتصادی چین قدرتمند به نظر می رسد. من معتقدم حتی اگر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین ادامه دار هم باشد دیگر نمی تواند به دوره اوج خود بازگردد. این درست است که رشد اقتصادی چین بسیار کند خواهد بود ولی اوضاع به آن وخامتی که سرمایه گذاران تصور می کنند، نیست.


وی ادامه داد: اما این روند ناامیدی بازار سهام چین را با افت بسیار شدیدی رو به رو می کند. به این دلیل که هر چه به سهامداران تأکید کنیم که اوضاع اقتصادی چین نسبت به آنچه رسانه ها بازگو می کنند، فاجعه بار نیست اما باور نمی کنند و تنها به آنچه اخبار خارجی روایت می کند اکتفا می کنند. به همین دلیل از ترس از دست دادن دارایی خود از بازارهای سهام خارج می شوند.


انتشار اخبار ناامیدکننده از نرخ رشد اقتصادی در بازار چین شاخص شانگهای چبن و شاخص بلوچیپ CSI را با افت ۰.۵ درصدی همراه کرد. شاخص بورس هنگ کنگ با افت ۰.۱ درصدی رو به رو شد و شاخص HSCE با افت بیش از ۰.۶ درصدی معاملات را خاتمه داد.


در بازار استرالیا، شاخص اصلی بورس این کشور ۰.۳ درصد افت کرد، شاخص کاسپی کره جنوبی ۰.۱ درصد منفی شد و شاخص اصلی بورس تایوان نیز بدون تغییر به معاملات ادامه داد. بازارهای ژاپن هم در تعطیلات رسمی به سر بردند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر