25 تير 1397 - 20:41

تدوین مکانسیم های تشویقی در برابر اقدامات تنبیهی آمریکا

عضو هیت رییسه اتاق بازرگانی تهران خواستار تدوین مکانسیم های تشویقی سایر کشورها در برابر اقدامات تنبیهی ایالات متحده آمریکا شد.
کد خبر : ۸۸۵۰۰
خوانساری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود خوانساری در نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری در خصوص فرصت های کسب و کار آتی ایران، اظهار داشت: اقتصاد ایران پس از نوسان ها و تلاطمات اقتصادی چند سال قبل که عمدتا ناشی از فشارِ تحریم‌های یک‌جانبه بود، با روی کار آمدن دولت جدید در سال ۱۳۹۲، ثبات و آرامش نسبی را تجربه کرد. امضای سند تاریخی برجام، باعث شد تا فعالان اقتصادی خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی در قالب هیات‌های تجاری متعدد به ایران سفر کرده و جریان سرمایه‌گذاری بنگاه‌های بزرگ خارجی به سمت بخش‌های دولتی یا شبه‌دولتی ایران سرازیر شود.


وی افزود: به نتیجه رسیدن چندین قرارداد بزرگ در حوزه های نفت و گاز، خودرو، پتروشیمی و خرید هواپیما از شرکت‌های بزرگ در دستور کار قرار گرفت، اما شرکتهای کوچک و متوسط خارجی بدلیل عدم حمایت های لازمِ بانکی و مالی و نیز فقدان شناخت دقیق از موقعیت و پتانسیل های اقتصاد ایران، آنگونه که باید مشارکت جدی نداشتند و سهم چندانی را نیز از ظرفیت های اقتصادی ایران به خود اختصاص ندادند.


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تاکید بر اینکه مزیت ما در ایران تنها راه‌ها، حمل و نقل،‌ بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه، امنیت پایدار، نیروی کار ارزان، دسترسی به دریاها، بهره‌مندی از فرودگاه‌ها و بنادر و طبقه متوسط فعال و تنومند نیست، افزود: مزیت امروز اقتصاد ایران، حضورِ کارآفرینانی جوان، خلاق، با انگیزه و با دانش است که قصد دارند در شراکت با شرکت‌های بزرگ جهان، از آنها بیاموزند و به شریک‌شان تبدیل شوند، از تکنولوژی و دانش‌شان بهره‌مند شوند و منافع شرکای خارجی‌شان در منطقه را تامین کنند.
فعالیت ٢٥٠٠ شرکت دانش بنیان و ارستارتاپی
خوانساری ادامه داد: به طور مشخص، در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپی با مدیریت مدرنِ جوانان تحصیلکرده در ایران فعال شده که تعدادی از این شرکتها، قابلیت رقابت با نمونه های موفق جهانی را دارند.
وی در ادامه اظهار داشت: تمامی گزارش‌های آماری در ماه‌های پسابرجام نشان از رشد قابل توجه همکاری های ایران با همتایانِ خارجی خود دارد. مجموع مبادلات تجاری ایران در سال ۱۳۹۶ و در ادامه روند رو به رشد خود در تجارت با کشورهای خارجی، معادل ۱۵۱ میلیارد دلار است.
عضو هیت رییسه اتاق بازرگانی تهران گفت: گرچه از سرگیری خرید نفت از ایران، در افزایش مراودات ایران با طرف های تجاری خود نقش داشته، اما مبادله کالاهای غیرنفتی نقش پررنگی در این مبادلات دارد که نمایانگر تقویت روابط بخش خصوصی دو طرف است. روابطی که می‌تواند در همین سال‌های پیش رو بسیار مستحکم‌تر و دامنه‌دارتر شود.
تحولات مثبت برجامی
خوانساری درباره نتایج مثبت برجام، اظهار داشت: طی سال های پس از تصویب برجام، تحولات مثبت و قابل توجهی در اقتصاد ایران صورت پذیرفت که می توان به
دستیابی ایران به رشد پایدار بین ۴ تا ۸ درصدی ، ایجاد سالیانه به طور متوسط ۷۹۱ هزار شغل جدید ، بهبود ۷ پله ای رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری اقتصاد در سال ۲۰۱۷، ارتقا ۲۸ رتبه ای شاخص سهولت کسب و کار طی ۴ سال گذشته و همچنین کاهش رتبه ریسک اعتباری ایران در سال ۲۰۱۸ به عدد ۵  اشاره کرد که معنای آن کاهش ۱۰ درصدی در هزینه مبادلات بین المللی است.
وی با اشاره به اینکه در شاخص تجارت فرامرزی، در ۲ حوزه اصلی، حداقل ۳۵ ساعت، زمان فرآیندهای تجاری کاهش یافت، گفت:علی رغم پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود در برجام بر اساس گزارش های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رئیس‌جمهور امریکا اکنون با خروج از برجام، در تلاش است تا با همکاری برخی متحدان منطقه‌ای خود، ایران را به وضعیت انزوای بین‌المللی پیش از برجام برگردانده و موقعیت جهانی و منطقه‌ای ما را تضعیف و نیز با بازگرداندنِ تحریم ها، مردم ایران را از حقوق حیاتی و اساسی خود محروم کند. علاوه بر آن، با نقض پیمان های بین المللی، درصدد تعمیقِ شکاف و اختلافات خود با دیگر کشورها و حتی متحدین استراتژیک خویش به نفع منافعِ کوتاه مدتی است که در بلند مدت به زیان همه خواهد انجامید.
 
قرارداد تامین مالی ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۹۶
خوانساری با اشاره به اینکه در سال گذشته، قراردادهای تأمین اعتبار بانکی متعددی به ارزش حدودا ۳۰ میلیارد دلار با طرف های اتریشی، ایتالیایی، دانمارکی، چینی و کرهای به امضا رسید که اکنون در معرض تهدید تحریم های امریکا قرار گرفته که جملگی ناقض قوانین حقوقی بین الملل، اصول اولیهِ اقتصاد آزاد و تجارت منصفانه است، گفت: با این وجود، قابل پیش بینی است که بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و بانک‌های بزرگ اروپایی و غیراروپایی، تحت فشار و تهدیدهایِ دولت امریکا حاضر به ادامه همکاری اقتصادی با ایران نباشند، اما همچنان امکان تعامل بخش خصوصی ایران و اروپا  به عنوان یکی از اصلیترین شرکای تجاری برجامی از طریق دولتها و بنگاه‌های کوچک و متوسط با توانمندی بالا و تکنولوژی جدید فراهم است.


رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: امروزه موتور محرک اقتصاد بسیاری از کشورها، همین شرکتهای کوچک و متوسط هستند که باید شناسایی و زمینه تسهیل رفت و آمد آنها را به عنوان شرط لازم در توسعه همکاریهای تجاری فراهم آوریم.
وی افزود:حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در این نشست، این فرصت مغتنم را ایجاد می کند که تاکید کنم، بخش خصوصی ایران، در چند سال گذشته توان زیادی صرف کرده تا بتواند شرایط فعالیت خود را در فضای کسب‌وکار ایران و جهان بهبود بخشد.
عضو هیت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اگرچه این بخش از دسترسی به بسیاری از فناوری‌ها دور بوده، لیکن موفق شده تا با درس گرفتن از تجربه خود و دیگران، نوآوری و ابداع و تلاش مضاعف، زیرساخت‌های مناسبی برای همکاری و مشارکت ایجاد کند. توان فزاینده بخش خصوصی در ایران همواره با تعهد کامل به قراردادهای دوجانبه همراه بوده و کمتر موردی از بدعهدی و عمل نکردن به تعهد از جانب شرکت‌های ایرانی مشاهده شده است.
به گفته وی، گواه این که در مراکز داوری و مراجع قضایی، تعداد پرونده‌هایی که مربوط به مشارکت طرف ایرانی و خارجی باشد بسیار اندک بوده است.
خوانساری تاکید کرد: اتاق بازرگانی تهران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی کشور، در همان روزهای نخست پس از امضای تفاهمنامه برجام، ستاد ویژه اقتصادی را  راه اندازی و به تبع آن برای بهبود وضعیتِ سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه همکاری‌های بخش خصوصی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی، مرکزی با عنوان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری تاسیس کرده که ماموریت آن شناسایی فرصت‌هایِ سرمایه‌گذاری در ایران و معرفی آن به سرمایه‌گذاران خارجی، شناسایی موانع مختلف پیش روی سرمایه‌گذاران و تلاش برای حذف آنها و بهبود چهره اقتصاد ایران در فضای بین‌الملل است و همچنان این آمادگی را دارد تا به عنوان نهاد مشورتی دولت، در صورت کشف و شناسایی موانع جدید، تمام مساعی خود را در راستای رفع آنها و تسهیل شرایط ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور بکار گیرد.
گردهمایی بزرگ بخش خصوصی در نیمه دوم سال
وی ادامه داد: همچنین این اتاق بازرگانی در نظر دارد تا در نیمه دوم سال ۱۳۹۷، بزرگترین همایش بین المللی تجارت و سرمایه گذاری را با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی بازارهای هدف و با مشارکت فعال بخش خصوصی و صنعتگران ایرانی در تهران برگزار کند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی انتظارات کلان ما از دولت های خارجی اینست که با تدوین مکانسیم های تشویقی در برابر اقدامات تنبیهی ایالات متحده، ضمن حمایت عملی از بانک ها، موسسات مالی و شرکتهای کوچک و متوسط، و فراهم آوردن امکان افزایش حجم مراودات تجاری و بهره برداری از ظرفیت های موجودِ تجارت با ایران، شرایط را برای تجدیدنظر در تصمیمِ آن دسته از شرکت های بزرگی که اعلام کرده اند قادر به ادامه همکاری با ایران نیستند ،مهیا کنند.
خوانساری گفت: همچنین از بخش اقتصادی سفارتخانه های خارجی مقیم ایران می خواهیم تا با ایجاد زمینهِ همکاری بیشتر بین اتاق های بازرگانی، امکان ارتباط فعالانه شرکت های کوچک و متوسط دو کشور را از طریق برگزاری کنفرانسها و همایشهای تجاری مشترک فراهم سازند. افزون بر این، اعزام فعالان صنایع برتر کشورها به ایران جهت آشنایی با صنایع و توانمندی های ایران و نیز برگزاری دوره های آموزشی برای کارآفرینان ایرانی با دعوت از کارآفرینان معتبر خارجی، از جمله فعالیت هایی است که ضروریست مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان یادآور شد:  یک بار دیگر آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران را به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی ایران برای کمک و همکاری در زمینه معرفی ظرفیت های اقتصادی کشور ایران اعلام می‌کنم و امیدوارم اینگونه نشست ها به انجام هرچه سریعتر و عمیقتر همکاریهای فنی تجاری منجر شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر