25 تير 1397 - 20:53

بررسی اقدامات عملیاتی کشورهای عضو ۴+۱ در حوزه بانکی

وزیر امور خارجه با اشاره به اقدامات عملیاتی کشورهای عضو گروه ۴+۱ ، گفت:در سفری که به وین داشتم این موضوع که چه اقداماتی در حوزه بانکی و نفت قرار است برای تضمین روابط بانکی انجام شود، بررسی شد.
کد خبر : ۸۸۵۰۱
ظریف

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمدجواد ظریف در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری  اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دوران‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و فشارهای زیادی از ابتدای انقلاب تاکنون بر کشور وارد شده است اما از آنجا که جمهوری اسلامی مشروعیت، قدرت و پیشرفت خود را نه از منابع خارجی و نه از ابزارهای منابع خارجی کسب نمی‌کند بلکه این مشروعیت از قدرت مردم نشات می‌گیرد توانسته تمامی این فشارها و دوران‌های دشوار را پشت سر بگذارد و امروز قدرتمند ترین و امن ترین کشور منطقه باشد.
وی افزود: شرکای تجاری ما این واقعیت را به خوبی درک کرده‌اند که بازاری مطمئن‌تر، امن‌تر و سالم تر از جمهوری اسلامی برای فعالان اقتصادی وجود ندارد هرچند ممکن است بر اثر فشارهای خارجی تحولات منفی کوچکی رخ دهد اما این تحولات همواره ناپایدار بوده و آنچه مشخص است توان بخش خصوصی ایران به عنوان نماینده مردم ایران در حوزه تجارت بوده است.
وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: در مذاکراتی که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشتیم همه کشورها را آماده حضور و فعالیت در ایران دیدیم و تمامی شرکای ما در برجام مانند چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا به‌روشنی بلافاصله حمایت خود را از برجام اعلام کردند و در جلسه ای که چند روز بعد با سه کشور اروپایی و بعد از آن با چین و روسیه داشتیم همگی بر تعهدات خود نسبت به جبران خسارات وارد شده بر ایران بر اثر خروج آمریکا از برجام تأکید کردند.


وی ادامه داد: همچنین تعاملات خوبی با چین و روسیه که همکاری نزدیکی با ما هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه سیاسی و امنیتی دارند برقرار و بر ادامه این همکاری‌ها تأکید شده است و تعهد کردند در حوزه های مورد نظر ما که شامل حوزه بانک، فروش نفت به حد کنونی، تجارت، روابط بیمه، کشتیرانی، حمل و نقل، سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی است اقدامات لازم را انجام دهند.


ظریف خاطرنشان کرد: در سفرهایی که به کشورهای منطقه، آفریقای جنوبی و هند داشتم و نمایندگانی که از طرف ریاست جمهوری به کشورهای مختلف سفر کردند همگی این پیام متحد را برای جمهوری اسلامی آوردند که اراده سیاسی برای ادامه حضور فعال در جمهوری اسلامی علی‌رغم فشارهای آمریکا وجود دارد.


وی با تاکید بر اینکه امروز مذاکرات فراتر از تعهدات اعلامی و درباره اقدامات قانونی و عملیاتی است، افزود: اقدامات عملیاتی کشورهای عضو گروه ۴+۱ شروع شده و در سفری که به وین داشتم این موضوع که چه اقداماتی در حوزه بانکی و نفت قرار است برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران انجام دهند را با ما در میان گذاشتند و در همین هفته همکاران من مذاکرات درباره این موضوع را در پایتخت‌های کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه خواهند داد و مطمئنم می توانیم در این زمینه راهکارهایی را پیدا کنیم.


ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت استفاده از ظرفیت بنگاه‌های کوچک و متوسط است که بخش عمده ای از اقتصاد کشورهای دوست و همکار ما را تشکیل می‌دهند و شناخت ظرفیت‌های این بنگاه‌ها می‌تواند زمینه افزایش همکاری‌ها را فراهم کند.


وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هفته آینده ۷۰۷ اتاق مشترک ایران و کشورهای مختلف با سفرای مربوطه جلساتی را برگزار خواهند کرد و این جلسات زمینه خوبی است که زمینه‌ساز شناسایی ظرفیت‌های مشترک بخش‌های خصوصی به ویژه در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد و این شروع خوبی برای بخش خصوصی ایران است.


ظریف ادامه داد: اکنون فرصت نوآوری و حرکت به جلو و یافتن راهکارها و شرکای جدید است و یقین دارم دولت‌های عضو برجام و سایر دولت‌های دوست از همکاران اقتصادی بخش خود و همکاران اقتصادی ما حمایت خواهند کرد تا این روند ادامه یابد.


وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران یک کشور قانونمند است و به دنبال خروج ایالات متحده از برجام این امکان را داشتیم که عمل متقابل انجام دهیم و کماکان این حق را برای خود حفظ کرده ایم اما انتخاب ما این است که از روش قانونمند استفاده کنیم و بتوانیم با دوستان و اعضای باقیمانده از برجام به راهکاری در قالب این قانون‌مندی برسیم.


وی تصریح کرد: امروز ایران یک دعوی حقوقی علیه ایالات متحده به خاطر تحریم‌های یکجانبه بر اساس قرارداد ۱۹۵۵ اعاده کرد و امیدواریم در حوزه حقوقی نیز علاوه بر حوزه اقتصادی به تمام دنیا نشان دهیم تلاش ایالات متحده برای بی توجهی به خواست جامعه بین المللی موضوعی نیست که بتواند از آن به راحتی و بدون مشکل حقوقی از سوی جامعه بین المللی عبور کند.


ظریف اظهار داشت:  لازم است دولت آمریکا عادت زیر پا گذاشتن قراردادهای بین‌المللی را متوقف کند وگرنه آینده خوبی برای نظام بین المللی و اقتصادی جهانی که همه کشورها تلاش فراوانی برای حفظ آن کردند، وجود نخواهد داشت.


برچسب ها: بانک ظریف
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر