اروپا به دنبال فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران است

مقامات اروپایی اعلام کردند دولت های بزرگ اروپایی در حال بررسی فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی اروپایی هستند.
کد خبر : ۸۸۵۵۰
اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از وال استریت ژورنال، چند تن از مقامات اروپایی گفتند، دولت های فرانسه، بریتانیا و آلمان به ایران اعلام کردند که در حال بررسی فعال کردن حساب های بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی خود در جهت باز کردن یک کانال تجاری بمنظور حفظ برجام هستند.


این اقدام به عنوان اولین نشانه قابل اعتنایی است که اروپا در جهت حفظ برجام برداشته است و حاکی از مواضع ضد تحریمی اروپا نسبت به اقدامات دولت ترامپ در بحبوحه منزوی کردن تهران به لحاظ اقتصادی دارد.


مقامات اروپایی اعلام کردند گزینه فعال سازی حساب های بانک مرکزی ایران در نزد بانک های مرکزی اروپا یا دوباره فعال کردن برخی از آنها در حالی به میان آمد که این حساب ها برای چندین سال غیر فعال بوده اند و اکنون اروپا به دنبال فعال کردن آنها است.


دولت های اروپایی برنامه های خود را در طول نشست هایی که با طرف ایرانی در اوایل ماه جاری میلادی در وین داشتند، مطرح کرده اند. مقامات اروپایی اعلام کردند که ایران  نیازمند اجرای قانون بمنظور تامین استانداردهای ضد پولشویی از طریق ناظر بین المللی یعنی «اف ای تی اف» است.


از سویی دیگر مقامات آمریکایی بطور واضح نسبت به انجام امور تجاری با بانک مرکزی ایران هشدار داده اند و آن را یک موسسه مالی مشروع که می تواند با بانک های اروپایی از جمله بانک های مرکزی تعامل داشته باشد، در نظر نگرفته اند.


البته «فدریکا موگرینی» رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: اتحادیه اروپا مصمم به کسب معافیت از دولت آمریکا برای انجام روابط تجاری با ایران است. به گفته ۲ تن از مقامات اروپایی، اروپا امیدوار به فعال کردن یورو، پوند و دیگر ارزهای مهم در حساب های بانک مرکزی ایران در اروپا است تا ایران راحتر درآمدهای نفتی خود را به داخل کشور بازگرداند یا حداقل از درآمدهای خود برای خرید کالاهای کلیدی در اروپا استفاده کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر