29 تير 1397 - 10:16
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

تشکیل کمیته حل بحران صندوق‌های بازنشستگی

مدیرکل بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل کمیته حل بحران صندوق های بازنشستگی خبر داد.
کد خبر : ۸۸۵۸۵
بازنشسته

اسماعیل گرجی پور در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات و بحران صندوق های بازنشستگی، اظهار داشت: براساس گزارش هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره وضعیت صندوق های بازنشستگی به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه شد، تمام قوا به نوعی مصمم شده اند تا از بروز بحران و افزایش این مشکلات پیشگیری کنند.


مدیرکل بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: کمیته ای ملی درباره طراحی اصلاحات نظام بازنشستگی در کشور با استفاده از تجربیات بین المللی در حال فعالیت است.


گرجی پور گفت: اخیرا از نهادهای بین المللی مثل صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و ... برای حضور در ایران دعوت شده تا با استفاده از تجربیات آنها و همچنین مشاوره های لازم، مشکلات صندوق های بازنشستگی رفع شود.


وی ادامه داد: تیم داخلی نیز با استفاده از این تجربیات در حال طراحی مدل بومی برای اصلاح این سیستم است که تاکنون بخشی از آن به دولت ارائه شده و مابقی نیز در حال تکمیل است.


به گزارش ایبِنا، صندوق های بازنشســتگی در کشــور ما موسسات مالی دولتی و عمومی هســتند که با دریافت بخشی از حقوق فرد در دوران اشتغال افراد عضو را در دوران بازنشستگی تحت پوشش قرار می دهند. دارایی تحت مدیریت صندوق های بازنشســتگی به طور معمول از سایر صندوق های ســرمایه گذاری به میزان قابل ملاحظه ای باید بیشتر باشد اما با اینکه این صندوق ها به عنوان بزرگترین موسسات مالی و سرمایه گذاری فعالیت می کنند برخی علل مختلف این صندوق ها را با بحران جدی روبرو است.


براساس آمار اعلام شده، از سال ۸۸ به بعد مشکلات صندوق های بازنشستگی آغاز شد به گونه ای که رشد بیمه شده ها از سال یاده شده ٤.٩ درصد و رشد مستمری بگیرها ٨.٤ درصد بود. برهمین اساس طبق اعلام کارشناسان،   به دلیل اینکه صندوق های بازنشستگی با بخشی از جمعیت کشور مواجه هستند که دیگر توان کارکردن برای تامین معاش را ندارند و در صورت ورشکستگی صندوق ها و ندادن حقوق به بازنشستگان، مخاطبان این صندوق ها توان کار دوباره برای تامین معاش را نخواهند داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر