29 تير 1397 - 10:40
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تهاتر بدهی‌ها معوقات بانکی را کاهش می‌دهد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر ضرورت تهاتر بدهی های معوق دولت، بخش غیردولتی، بانک ها و بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: تسویه حساب دولت با شبکه بانکی قدرت تسهیلات دهی را افزایش می دهد.
کد خبر : ۸۸۶۴۰
تهاتر

سیدمهدی فرشادان در گفتگو با ایبِنا با اشاره به رقم بالای بدهی های معوق دولت و مردم به شبکه بانکی و بالعکس، گفت: تهاتر بدهی ها یکی از اقداماتی است که می تواند کلاف سردرگم اقتصاد را باز کرده و به رفع بسیاری از مشکلات کمک کند.


نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بدهی های معوق دست بانک ها برای تسهیلات دهی را بسته است، افزود: تهاتر بدهی های معوق بهترین راهکاری است که ضمن کاهش حجم این نوع مطالبات گره های بزرگ اقتصادی را باز می کند.


وی با تاکید بر اینکه نمایندگان در زمان بررسی و تصویب قانون بودجه ۹۷ کل کشور به تهاتر بدهی های معوق میان دولت، بخش غیردولتی، بانک ها و همچنین بدهکاران بانکی اشاره کرده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی بانک ها نیز بدهی های معوق به بانک مرکزی دارند در حوزه تهاتر بدهی ها این نوع مطالبات نیز باید مدنظر قرار بگیرد زیرا به پویایی بیشتر شبکه بانکی کمک خواهد کرد.


فرشادان با بیان اینکه در حال حاضر بانک مرکزی بابت بدهی های معوق بانک ها سود ۱۸ درصد از آنها طلب می کند، افزود: بانک مرکزی باید با بانک ها تصفیه حساب کند زیرا ادامه این رویه نیز خود عاملی برای ورشکستگی بانک ها خواهد بود.


وی با تاکید بر اینکه مجلس پیگیر مصوبه خود در حوزه کاهش معوقات بانکی است، گفت: با اجرای قانون مذکور گره مشکلات اقتصلادی مردم و بانک ها حل خواهد شد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بدهی بانک ها به بانک مرکزی در پایان سال ۹۵ حدود ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال بوده، تصریح کرد: می توان با استفاده از ظرفیت تهاتر، تسویه زنجیره ای بدهی را انجام داده که با عملیاتی شدن این مهم بخش قابل توجهی از بدهی دولت را تسویه و در ضمن هیچ تغییری در میزان پایه پولی و نقدینگی ایجاد نخواهد شد.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید با عمل به مصوبه مجلس و تصفیه بدهی های خود به شبکه بانکی قدرت تسهیلات دهی آنها را تقویت کند در غیر این صورت رویه ارایه وام ها با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر