31 تير 1397 - 08:29
لیلاز با ایبِنا مطرح کرد:

اقتصاد را مسائل سیاسی جهت‌دهی می‌کند/ تعویض مدیران بی‌نتیجه است

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: وضعیت فعلی اقتصادی ایران بسیار پیچیده است و اقتصاد ایران را مسائل سیاسی داخلی و خارجی جهت‌دهی می‌کند.
کد خبر : ۸۸۷۲۲
سعید لیلاز

سیعد لیلاز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره وضعیت اقتصادی کشور و رویکرد مدیران اقتصادی، افزود: وضعیت فعلی اقتصاد ایران بسیار پیچیده است چرا که علاوه بر مشکلات تصمیم گیری و منابع در داخل کشور شاهد جنگ روانی قدرت‌های خارجی در برابر ایران و فشار روانی به مردم هستیم که باعث شده تا کنترل قیمت‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از نظارت دولت خارج شود و بازار خودسرانه نرخ‌ اعلام کند؛ در واقع هم اکنون اقتصاد ایران را مسائل سیاسی داخلی و خارجی جهت‌دهی می‌کند.


این صاحب نظر مسایل اقتصادی ادامه داد: از سویی دیگر نیز مردم اعتماد خود را به مدیران از دست داده‌اند و حاضر نیستند به توصیه‌ها گوش کنند و همین باعث شده تا بازارهای آزاد و ثالث بدون نظارت رونق پیدا کند و مردم سرمایه‌های خود را به این سمت سرازیر کنند.


استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: اعتقاد دارم تعویض مدیران ارشد در نظام بانکی و اقتصادی مشکلی را مرتفع نخواهد کرد و باید به جای چنین بحث‌هایی برای کنترل بازار و سرشکن کردن حباب‌های روانی برنامه ریزی کرد.


لیلاز با بیان این که افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند در شرایط فعلی موثر باشد، اظهار داشت: بهترین راهکار از سوی بانک مرکزی به منظور کنترل تلاطم‌های ناشی از مسائل روانی و جنگ سیاسی ایجاد شده و وقوع تحریم‌های جدید، افزایش نرخ سود بانکی به صورت حداقلی ۶ درصد و رساندن حداقل سود بانکی به ۲۰ درصد به شمار می‌رود تا مردم از ترس کاهش ثروت و قدرت خرید خود پول‌ها را به جای تبدیل کردن به کالاهای سرمایه‌ای از جمله سکه، خودرو و مسکن در بانک‌ها قرار دهند و از سود آن خود را تامین کنند که می‌توان آن را بازگشت به گذشته قلمداد کرد.


وی افزود: البته یک نکته مهم در زمینه افزایش نرخ سود بانکی این است که افزایش آن دردسرهای جدیدی را برای شبکه بانکی در زمینه چگونگی بازگشت سرمایه و نحوه سرمایه گذاری برای درآمدهای پایدار با وجود شرایط اقتصادی حال و حاضر فراهم می‌کند.


استاد دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: با توجه به این که قشر بزرگی از مردم اعتماد خود را از سیاست‌های اقتصادی دولت به دلیل نتایج ضعیف و در نتیجه بانک‌های دولتی و خصوصی از دست داده‌اند، افزایش نرخ سود بانکی صرفا در بخشی از جامعه موثر عمل خواهد کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر