31 تير 1397 - 17:09

رشد پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

بانک مسکن طی سه ماه نخست اندکی بیش از ۴۹۴ میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن پرداخت کرده است.
کد خبر : ۸۸۷۸۳
مسکن

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، این بانک به عنوان تنها بانک تخصصی حوزه مسکن و ساختمان به موازات تامین مالی خریداران مسکن از ابتدای سال جاری، یکی از محورهای اصلی سیاست اعتباری خود را بر تحریک عرضه قرار داده است. در این میان در سبد تسهیلاتی بانک مسکن برای بخش عرضه دو نوع تسهیلات بدون سپرده و مشمول سپرده گذاری به متقاضیان حوزه ساخت وساز تعریف و در نظر گرفته شده است. طی سه ماهه نخست سال جاری متقاضیان بانک مسکن مجموعا ۷ هزار و ۲۵۸ فقره تسهیلات ساخت از شعب بانک مسکن در سراسر کشور دریافت کرده اند. ارزش ریالی این نوع تسهیلات معادل ۴۹۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.


بررسی جزئیات گزارش عملکرد بانک مسکن در فصل بهار ۹۷ نشان می دهد: از مجموع ۷ هزار و ۲۵۸ فقره تسهیلات پرداختی به متقاضیان حوزه ساخت وساز طی سه ماه ابتدایی امسال، ۶۶ فقره به انواع تسهیلات با سپرده از جمله صندوق پس انداز و حساب مسکن جوانان اختصاص داشته است. در این بخش بانک عامل بخش مسکن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات ساخت که نیازمند سپرده گذاری سمت عرضه بوده، اعطا کرده است.
در عین حال براساس این گزارش، یکی دیگر از ردیف های مهم سبد تسهیلات بخش عرضه بانک مسکن به صندوق پس انداز مسکن یکم تعلق دارد. در این بخش نیز، بانک عامل بخش مسکن ۴۴۴ فقره تسهیلات ساخت معادل ۳۰ میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارائه کرده است. مقایسه تسهیلات پرداختی به سازنده ها از دو محل صندوق پس انداز مسکن و صندوق پس انداز مسکن یکم، میزان کارکرد بالای صندوق یکم نزد سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی را نشان می دهد که این موضوع از موفقیت این صندوق حکایت دارد.
سومین بخش مهم سبد تسهیلاتی بخش عرضه بانک مسکن که طی ماه های اخیر پرداخت آن از سوی بانک تقویت شده و توانسته کمک موثری به افزایش قدرت بخش عرضه کند، تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن است.
براساس گزارش یک ماه پایانی فصل گذشته، انواع تسهیلات با سپرده معادل ۲۸ فقره، تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم معادل ۲۱۳ فقره و تسهیلات بدون سپرده ساخت نیز معادل یک هزار و ۹۲۶ فقره بوده است.
این گزارش نشان می دهد: در بخش تسهیلات با سپرده به لحاظ ارزش ریالی معادل ۹۷۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، در بخش تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم معادل ۱۴ میلیارد و ۵۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در بخش تسهیلات بدون سپرده معادل ۱۷۱میلیارد و ۹۱۰میلیون و ۱۰۰هزار تومان به متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شده است.
از ابتدای سال جاری تسهیلات بدون سپرده در چهار گروه شهری تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، سایر شهرها و همچنین مناطق کمتر توسعه‌یافته، با سقف‌های ریالی متفاوت پرداخت می‌شود و در هر گروه، بر حسب نوع سازنده و شیوه ساخت‌وساز، مبالغ تسهیلات در سه سطح مختلف تعریف شده است. سقف این تسهیلات در تهران برای سنتی‌سازی ۷۰ میلیون، انبوه‌سازان ۹۰ میلیون و برای انبوه‌سازان استفاده‌کننده از تکنولوژی‌های نوین نیز ۱۱۰ میلیون تومان است. تسهیلات جدید دارای مشوق ریالی برای کوچک‌سازی است. در شرایط کلی، برای دریافت این تسهیلات، باید معادل ۲۰ درصد سقف تسهیلات، اوراق مسکن تهیه شود؛ اما سازنده‌های آپارتمان‌های حداکثر ۷۵ مترمربع در شهرهای بزرگ و حداکثر ۱۰۰ متر مربع در شهرهای کم جمعیت، از خرید اوراق معاف هستند. به گفته کارشناسان و تحلیلگران حوزه مسکن و ساختمان این مشوق، ارزش واقعی تسهیلات برای کوچک‌سازی را نسبت به پروژه‌های ناهماهنگ با الگوی تقاضای خرید،‌ افزایش می‌دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر