بزرگترین پالایشگاه ترکیه هم واردات نفت از ایران را کاهش داد

پالایشگاه «توپراش» ترکیه به دلیل تصمیم آمریکا مبنی بر وضع تحریم های مجدد علیه تهران، واردات نفت خام از جمهوری اسلامی ایران را از ماه می به بعد کاهش داده است.
کد خبر : ۸۸۷۹۹
نفت

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از هاریت دیلی، پالایشگاه توپراش ترکیه بزرگترین واردکننده نفت این کشور از ایران خرید نفت خام خود از ایران را از ماه می سال جاری میلادی به بعد همزمان با اعلام ایالات متحده مبنی بر اعمال تحریم های مجدد علیه تهران کاهش داده است.


به گفته تحلیل گران، انتظار می رود توپراش در ماه های آینده حجم وارد خود را باز هم کاهش دهد. البته ترکیه برای تامین انرژی خود وابستگی زیادی به ایران دارد و ایران به عنوان یکی از منابع اصلی نفت این کشور به دلیل مجاورت با ترکیه و نیز تفاوت قیمت مطلوب محسوب می شود.


همچنین در چهارماه نخست سال جاری میلادی پالایشگاه توپراش بطور متوسط روزانه ۱۸۷ هزار و ۱۹۶ بشکه نفت از ایران خریداری کرد و در ماه آوریل شرکت توپراش فقط ۸ محموله معادل کمی بیش از ۲۴۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرد.


اما از ماه می به بعد یعنی همزمان با خروج آمریکا از برجام، خرید نفت این پالایشگاه ترکیه ای کاهش پیدا کرده است. همچنین اطلاعات ردیابی تانکرهای نفتی نشان می دهد که تهران ۴ محموله نفت خام هر ماه به توپراش ارسال کرده که معادل تقریبا ۱۳۰ هزار بشکه در روز در ماه می و ژوئن می شود. این در حالی است که تعداد محموله های ارسالی نفت ایران در مدت مشابه سال گذشته میلادی از ۸ به ۶ کاهش پیدا کرده است.


در ماه جاری میلادی توپراش ۳ محموله نفتی از ایران وارد کرده است. به گفته یک منبع صنعتی، علت اصلی این کاهش رویه واردات توپراش به تصمیم ایالات متحده مبنی بر پایان واردات نفت از ایران تا چهارم نوامبر سال جاری میلادی است.


اما این منبع اعلام کرد توپراش علاقمند به ادامه واردات نفت از ایران است؛ همانطور که پیش از این در دوره تحریم ها این کار را انجام داده بود. در طول دوره تحریم های سا ل۲۰۱۱ میلادی، توپراش ماهانه بیش ۳ تا ۴ محموله نفت خام از ایران خریداری می کرد.


این منبع تصریح کرد که توپراش قادر به خرید نفت از ایران خواهد بود و خرید خود را بطور کامل متوقف نخواهد کرد. نفت خام باید توسط کسی آورده شود و در غیر اینصورت قیمت آن با افزایش قابل توجهی روبرو می شود که این خوشایند هیچ کسی نیست.


البته دیگر پالایشگاه ها در سایر کشورها به دلیل تصمیم ترامپ واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اند. همچنین آمریکا اعلام کرده که ممکن است به برخی از کشورها معافیت برای واردات نفت از ایران اعطاء کند.


به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، تاثیر تحریم های آمریکا بر روی صنعت نفت ایران می تواند صادرات این کشور را تا دو سوم کاهش دهد و به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برساند.


بر پایه این گزارش، ترکیه از تصمیم آمریکا انتقاد و اعلام کرد که آنکارا روابط تجاری خود با ایران را بنا به خواسته دیگر کشورها قطع نخواهد کرد. در بیستم ماه جاری میلادی هم وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده بود که مقامات این کشور در حال تمرکز برای فاصله گرفتن از تحریم های آمریکا هستند تا به این کشور آسیب وارد نشود.


در گذشته هرگاه ترکیه مجبور به کاهش واردت نفت از ایران می شد، عراق نفت آن را تامین می کرد و احتمال دارد که این سناریو در ماه های آینده کلید زده شود. در سال ۲۰۱۷ میلادی ایران بزرگترین تامین کننده نفت خام ترکیه بود و بعداز آن کشورهای روسیه و عراق در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.


برچسب ها: ایران نفت ترکیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر