01 مرداد 1397 - 10:36
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

دولت نباید مجری ایجاد شهر هوشمند باشد

مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نبایستی انتظار داشت که دولت مجری ایجاد شهر هوشمند باشد چرا که حوزه شهری ساختاری غیردولتی و مردم نهاد دارد.
کد خبر : ۸۸۸۰۳
شهر هوشمند

حمیدرضا احمدیان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص راهبردهای توسعه کسب و کار نوین در مسیر ایجاد شهرهای هوشمند گفت: اولین مسئله قبل از بیان هر اقدامی، پاسخ به این سوال است که "آیا به شهر هوشمند نیاز داریم؟" این سوال از آن جهت اهمیت دارد که "شهر هوشمند چقدر برای جامعه و شرایط اجتماعی شهر نشینی ما اولویت دارد؟" و موضوع بعدی پاسخ به این سوال است که شهر هوشمند اولویت چندم در توسعه شهری و برنامه های شهری است؟ این قبیل سوالات مقدمه ای جدی برای هر اقدام و عملی در یک ساختار گروهی همچون سیستم شهری است.


مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: واقعیت این است که ضرورت نیاز به شهر هوشمند را تقاضا ایجاد می کند و تقاضا موضوعی است که از سوی شهروندان و جامعه شهری به عنوان یک نیاز ضروری، مطالبه می‌شود و این نکته در صورتی نمود جدی پیدا می‌کند که پتانسیل و حرکت به سمت شهروند الکترونیکی و شهروند هوشمند فراهم شود. بنابراین نمی توان تغییر در ارائه خدمات یا فرآیند های مرتبط با آن را به بهانه شهر هوشمند به مردم تحمیل کرد و بایستی با فرهنگ سازی، آموزش و حس مطالبه گری حداقل تقاضا را حوزه شهری و اجتماعی ایجاد نمود.


وی خاطر نشان کرد: از سویی دیگر، مدیریت هیجانات در ترسیم اقدامات در حوزه حرکت به سمت شهر هوشمند است و این موضوع از جایی آغاز می شود که در موضوعات مختلف می توان پروژه ها و برنامه های متعددی با عنوان هوشمندسازی تعریف کرد؛ بنابراین نبود راهبرد، شاخص و اولویت دقیق، می تواند هزینه‌های هرگونه برنامه و تحقق را افزایش دهد و یا موجب فرسایش شود. توصیه اکید دارم که برای ورود به حوزه های نوآورانه‌ای همچون شهر هوشمند که از سطح بالایی از فناوری بهره می برند، قبل از هر چیز بایستی یک مفاهمه و توافق راهبردی در سطح کلان مدیریت شهری ایجاد شود.


احمدیان با بیان اینکه نباید از دولت را به عنوان مجری شهر هوشمند دانست، گفت: نبایستی انتظار داشت که دولت مجری ایجاد شهر هوشمند باشد. دولت در مطلوب ترین حالت بایستی در تضمین زیرساخت‌ها و ایجاد قوانین راهبردی و مورد نیاز همکاری نماید. اساسا حوزه شهری، همانطور که امروزه در راهبری آن مشاهده می‌‍کنیم ساختاری غیر دولتی و مردم نهاد دارد و همین ساختار با ترسیم صحیح اولویت‌ها و شاخص های مورد نیاز می‌تواند موفق عمل کند.


وی در خصوص اقدامات متفاوت در کلان شهرها در حوزه طرح های شهر هوشمند اظهار داشت: این مسئله که کلان شهرهای کشور طرح‌ها و اقدامات متفاوت در ترسیم و تحقق شهر هوشمند داشته باشند امری کاملا طبیعی است و اساساً نبایستی طرح‌های یکسان وجود داشته باشد زیرا اولویت‌ها، شاخص ها و سطح مفاهمه در شهرها متفاوت است و شما وقتی این موارد را به ساختار اقلیمی و اجتماعی و جمعیتی هر شهر اضافه می کنید، در این هنگام این تفاوت‌ها معنی دار می شود؛ البته این موضوع به معنی تضاد و اختلاف صد درصدی نیست و قطعاً اقدمات مشابه وجود خواهد داشت.


مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چرخه ایجاد و توسعه کسب و کار در این فضای جدید گفت: در این حوزه چند نکته حایز اهمیت است. نکته اول این است که کسب و کار جدید بر اساس تقاضا شکل می گیرد و بایستی مکانیزم های مرتبط با دسترسی به اطلاعات مجاز و گردش داده‌ای برای کسب و کارهای نوپا فراهم شود؛ بنابراین وقتی فضا تعامل و پذیرش مساعد باشد نگرانی برای ایجاد کسب و کار در یک فضای رقابتی سالم وجود نخواهد داشت.


احمدیان ادامه داد: نکته دوم ایجاد مکانیزم های چابک در پاسخ به مشکلات و درخواست های احتمالی از سوی کسب و کارهای جدید می‌باشد. بایستی از هرگونه محدودیت بی برنامه و یا بازدارنده پرهیز کرد. نکته سوم این است که ساختار اجرایی و متولی نظام شهری بایستی مسئله حاکمیت داده و اطلاعات را به سرعت تبیین و اجرایی نماید و منطبق با سطح تکنولوژی و برنامه حاکمیت مدنظر، اقدام به تحول و بروز رسانی ساختارهای فنی و نهادی خود نماید.


وی افزود: در فضای جدید با انبوهی از کسب و کارهای تکنولوژی محور و کسب و کارهای حاشیه و خدماتی مواجه خواهیم بود و بایستی برای هر دسته یک راهبرد کلان در حمایت و پشتیبانی ایجاد شود؛ این حمایت های از تعامل فنی در سطوح معماری و یکپارچگی تا برنامه های فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و پشتیبانی فنی خواهد بود.


مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: نکته آخر در ایجاد و توسعه کسب و کار در این فضای جدید ایجاد شده با شهر هوشمند بحث اینکه جوانان و یا استارتاپ در این فضا بایستی دیده شوند؛ چرا که با منبعی از انگیزه و تلاش برای اثبات توانمندی های خود به میدان عمل آمده اند و با بهره گیری صحیح از این پتانسیل عظیم می توان به دست آوردهای ارزشمندی رسید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر