03 مرداد 1397 - 14:30

رشد ۴۰۴ واحدی شاخص بورس

شاخص بورس روز جاری با ۴۰۴ واحد افزایش به ارتفاع ۱۰۸ هزار و ۸۰۰ واحد رسید.
کد خبر : ۸۸۹۵۴
بورس

به گزارش ایبِنا، آمارهای معاملاتی نشان می دهد که در پایان آخرین روز معاملاتی هفته جاری، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار با افزایش ۴۰۴ واحدی به رقم ۱۰۸ هزار و ۸۰۰ واحد، شاخص کل هم ‌وزن با افزایش ۱۱ واحدی به ۱۸ هزار و ۲۸۲ واحد، شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۴۷۹ واحدی به ۱۱۷ هزار و ۸۶۶ واحد، شاخص بازار اول با افزایش ۴۶۳ واحدی به رقم ۷۸ هزار و ۹۵۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۵ واحدی به  ۲۲۲ هزار و ۴۰۰ واحد رسید.


نمادهای تاثیر گذار


بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی فارس با ۱۰۸، پتروشیمی پارس با ۵۹ واحد و سایپا با ۳۸ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.


در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت تهران با ۱۷۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۱۱۷ واحد و فولاد مبارکه با ۱۰۹ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.


این گزارش می افزاید: ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۳۳۸ میلیارد  تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد و ۴۵۵ میلیون  سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی ۹۹ هزار و ۲۸۷ نوبت داد و ستد بود.


توقف و بازگشایی نمادها


طی معاملات امروز نماد معاملات شرکت‌های «نیرو سرمایه، حق تقدم خرید سهام شیشه‌سازی مینا، حق تقدم استفاده نشده سرمایه‌گذاری کوه نور، حق تقدم استفاده نشده بیمه میهن، صندوق جسورانه یکم آرمان آتی، سرمایه‌گذاری پارس توشه، ماشین‌سازی نیرومحرکه، پارس سوئیچ و حق تقدم خرید سهام آن، پالایش نفت تهران، نورد و تولید قطعات فولادی، صنایع سرماآفرین ایران، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، شیرین دارو، فولاد آلیاژی یزد، تولیدی پلاستیک شاهین، پشم‌بافی طوس، پالایش نفت لاوان، خدمات فنی فولاد یزد، داده‌ پردازی ایران و آذریت» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «ذوب آهن اصفهان، ماشین‌سازی اراک، ریل‌سیر کوثر، عمران و توسعه فارس، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، کارخانجات ایران مرینوس، نیرو کلر و قند هکمتان» متوقف شدند.


تحرک سهم ها


همچنین امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد ۸۰ میلیون سهم پتروشمیی شازند به ارزش کمتر از ۲۷ میلیارد تومان کد به کد شد. گروه کارخانجات صنعتی تبرک نیز با معاملات درون گروهی کمتر از ۳۹ میلیون سهمی به ارزش ۷ میلیارد تومان روبرو بود.


از سویی دیگر، ۲۲ میلیون سهم بانک صادرات ایران به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت و ۱۰ میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش بیش از ۲.۵ میلیارد تومان میان سهامداران عمده معاملات انتقالی را تجربه کرد.


براساس این گزارش، بازار سهام در حالی شاهد تحرک خریداران سهام برای جمع‌آوری سهم‌های در گروه فلزات اساسی و تک سهم‌های معدنی بود که بازگشت دوباره بازارهای جهانی به مدار صعودی و افزایش قیمت جهانی نفت خام، باعث شد، تا معامله‌گران حقیقی دوباره در گروه پالایشی‌ها خریدار سهام باشند.


روند متعادل عرضه و تقاضا در بازار سهام در حالی ادامه دارد که به نقدینگی در گردش بازار هر آنچه که هست به تبع عرضه‌های اولیه اخیر و همچنین گردش دوباره پول میان گروه‌های مختلف انجام می‌دهد و این در حالی است که هنوز میل به سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی و غیرمتشکل به ویژه در حوزه‌های کالایی بالا است.


به این ترتیب، در پایان معاملات امروز بورس، در ۹۹ هزار و ۲۸۵ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۴۵۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۳۸ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۴۱۵ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان رسید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر