05 مرداد 1397 - 09:33
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد؛

حمایت مجلس از برنامه‌های بانک مرکزی برای ساماندهی اقتصاد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس از برنامه‌های روشن و شفاف بانک مرکزی برای ساماندهی اقتصاد حمایت می‌کند و در صورت تحویل لوایح، به صورت دوفوریتی برای رفع موانع قانونی اقدام می‌کند.
کد خبر : ۸۸۹۵۵
مقدسی

سید مهدی مقدسی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تغییر رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: از رییس کل جدید انتظار داریم سیاست‌های پولی و مالی مستقلی داشته باشد و ضعف‌های گذشته را به فوریت برطرف کند.


وی افزود: ساماندهی موسسات مالی و اعتباری یک ضرورت بود اما به نحو مطلوبی صورت نگرفت، به طوری که هم برای دولت هزینه داشت و هم سپرده‌گذاران ناراضی بودند که انتظار داریم چنین اقداماتی با تدبیر بیشتری انجام شود.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید برای ساماندهی بانک‌ها استراتژی داشته باشد، ادامه داد: همچنین حفظ ارزش پول اولویت مهمی است که به نظر می‌رسد اکنون استراتژی روشنی وجود ندارد و هر روز یک سیاست اعمال می‌شود که عدم استقلال بانک مرکزی را دلیل آن ذکر می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید از استقلال لازم برخوردار باشد و برای نجات اقتصاد برنامه‌های روشن و شفاف ارائه کند و به طور حتم مجلس از برنامه‌های روشن بانک مرکزی برای ساماندهی اقتصاد و نظام بانکی حمایت می‌کند.


مقدسی یادآور شد: بی اعتباری ناشی از فعالیت موسسات مالی غیرمجاز و کاهش نرخ سود بانکی باعث شد پول‌ از بانک‌ها خارج شود که این حجم بالای نقدینگی یکی از معضلات مهمی است که سیل‌وار به بازارها آسیب می‌رساند.


نماینده مردم اراک در مجلس افزود: بانک مرکزی باید به رسالت اصلی خود عمل کند که مهار نقدینگی، ساماندهی بانک‌ها و حفظ استقلال بانک مرکزی رسالت این بانک است؛ رییس کل بانک مرکزی ضمن هماهنگی با دولت نباید اجازه دهد مسائل مالی و پولی خارج از شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری شود.


وی در ادامه با بیان اینکه مجلس هم باید به بانک مرکزی کمک کند، افزود: هر پیشنهادی برای مهار نقدینگی و کنترل بازار ارز و سکه که نیاز به ورود مجلس دارد با لوایح دو فوریتی به مجلس آورده شود و فضای مجلس به شکلی است که آماده است به صورت دوفوریتی ورود پیدا کند و موانع قانونی احتمالی را رفع کند.


مقدسی ادامه داد: هیئت حاکمه آمریکا برای آسیب رساندن به کشور ما در این جنگ اقتصادی استراتژی تعریف کرده و ما در مقابل آنها در حوزه اقتصادی هنوز یک استراتژی روشن نداریم، رییس کل بانک مرکزی می‌تواند به عنوان یک عنصر موثر کابینه در دولت پیشنهادات روشنی برای خروج از این آشفتگی ارائه دهد و مجلس از رییس کل مستقل با استراتژی و برنامه روشن حمایت می‌کند.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت انسجام لازم را ندارد و تغییرات نباید در حد بانک مرکزی باشد، دولت باید دست به جراحی بزند و از نیروهای خوش فکر خلاق و جوانتر بهره ببرد تا نشان دهد دولت به مطالبات مردم توجه دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر