06 مرداد 1397 - 09:02

ریسک تامین مالی در بازار سرمایه متعادل است

مدیرعامل مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت:در نظام بانکی با تمرکز ریسک مواجه هستیم در حالی که در بازار سرمایه این ریسک توزیع می شود و این موضوع سبب می شود که تامین مالی در بازار سرمایه آسان تر شود.
کد خبر : ۸۹۰۱۶
توزیع اسکناس نو در آستانه عید غدیر

به گزارش ایبِنا، غلامرضا ابوترابی گفت: تامین مالی در بازار سرمایه از طریق بورس کالا، بورس انرژی، بورس اوراق بهادارتهران و فرابورس انجام می پذیرد. وی درباره روش های تامین مالی بخش های مختلف اقتصاد در بازار سرمایه گفت: شرکت های دولتی، خصوصی و تعاونی با طی مراحل مشخص، شرایط ورود به بازار سرمایه را کسب و اجازه عرضه اولیه اوراق بهادار را پیدا می کنند.


عضو انجمن مالی اسلامی تفاوت های تامین مالی در بازار سرمایه و نظام بانکی را تشریح کرد و گفت: تامین مالی در بازار سرمایه به صورت بلند مدت و مبتنی بر قرارداد انجام می پذیرد در حالی که در نظام بانکی تامین مالی کوتاه مدت بوده و مبتنی بر عقود است؛ در بازار سرمایه اولویت بر تامین مالی بنگاه های بزرگ بوده و در نظام بانکی این بنگاه های کوچک و متوسط هستند که در اولویت تامین مالی قرار می گیرند.


توسعه نظام مالی


وی خاطرنشان کرد: در نظام بانکی با تمرکز ریسک مواجه هستیم در حالیکه در بازار سرمایه این ریسک توزیع می شود و این موضوع سبب می شود که امکان تامین مالی در بازار سرمایه با مبالغ زیاد نیز فراهم گردد.


به عنوان مثال در فرآیند انتشار صکوک، ریسک بین ارکان مختلف از قبیل بانی، ضامن، بیمه گر و غیره توزیع می شود. ابوترابی گفت: توسعه نظام مالی و تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه بر اساس سیاست های کلی نظام در امور تشویق سرمایه گذاری، سیاست های کلی تولید ملی و حمایت از کالا و سرمایه ایرانی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه طراحی و تدوین شده است.


فرآیند انتشار صکوک


این کارشناس، بازار بدهی را یکی از مهمترین اجزای بازارهای پولی و مالی نوین در هر کشور دانست و گفت: ضرورت توسعه بازارهای پولی و مالی غیرقابل انکار است؛ در واقع می ­توان مدعی بود که دستیابی به نظام مالی پویا، عمیق و کارا، بدون وجود بازار بدهی سالم با کارکرد مناسب و عمق کافی اساساً امکان­پذیر نیست. در بازار بدهی انواعی از اوراق بدهی کوتاه مدت، میان­مدت و بلندمدت مبادله می­ شود که می­تواند مرتبط با دولت، شرکت­ها، شهرداری­ها و غیره باشد.


مزایای ایجاد بازار بدهی


 وی به مزایای ایجاد بازار بدهی در اقتصاد اشاره کرد و گفت: کمک به کشف قیمت منابع به صورت غیردستوری بر اساس ریسک، بازده و سررسید اوراق، هدایت نقدینگی به مسیر صحیح و جلوگیری از رشد بازارهای ناسالم و کمک به اعمال سیاست­های پولی توسط بانک مرکزی را می توان از امتیازات تشکیل بازار بدهی دانست.


همچنین ایجاد ارتباط معقول و مشخص بین ریسک و بازده، کمک به تولید از طریق تأمین منابع مالی بنگاه­ها، کمک به اعمال سیاست­های مالی توسط دولت، کاهش فشار بر شبکه بانکی جهت تأمین مالی، بهبود شفافیت در بازارهای مالی و ایجاد تنوع در بازارهای مالی از دیگر مزایای بهره مندی از بازار بدهی است.


ارکان انتشار اوراق بدهی


ابوترابی ارکان انتشار اوراق بدهی را تشریح کرد و مسیر تامین مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه را توضیح داد و گفت: پس از بررسی طرح تامین مالی توسط شرکت و تهیه گزارش توجیهی توسط شرکت و مشاورعرضه و پس از اخذ نظر حسابرس و بازرس قانونی و ارسال سایرمدارک و مستندات مربوطه به سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق مشاورعرضه، بررسی مدارک و مستندات توسط سازمان بورس و اوراق بهادارصورت می گیرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر