06 مرداد 1397 - 11:08

فروش ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه هنوز اجرایی نشده است

در حالی که امروز اخباری مبنی بر فروش ارز صادراتی پتروشیمی ها در بازار ثانویه منتشر شد، اما یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفت این موضوع در شورای پول واعتبار مطرح و تصویب آن منوط به ستاداقتصادی دولت است.
کد خبر : ۸۹۰۳۶
پتروشیمی

به گزارش ایبِنا، امروز اخباری مبنی بر اینکه پتروشیمی ها از این پس دیگر الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ ۴۲۰۰ تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی در بازار ثانویه، رفع تعهد ارزی خواهند کرد در برخی از رسانه ها منتشر شد.


همین خبر باعث شد تا شاخص بورس از صبح امروز بیش از سه هزار واحد رشد کند و تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد. اما در همین حال یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا  گفت: شورای پول و اعتبار در این خصوص مصوبه ای نداشته است.


وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی بخشنامه ای برای انتقال ارز پتروشیمی ها از سامانه نیما به بازار ثانویه تاکنون صادر نکرده است. این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: براساس گروه‌بندی دولت، ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها، فولاد و مواد معدنی رنگین باید در سامانه ارزی نیما ثبت شود تا صرف واردات کالاهای گروه دوم شامل مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی شود


در همین حال، احمد مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تکذیب ادعای فروش نرخ ارز پتروشمی‌ها در بازار ثانویه گفته است: تاکنون نه تنها بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده، بلکه بحثی نیز در اینباره نشده است.



وی درباره ادعای مطرح شده توسط برخی رسانه ها مبنی بر رفع تکلیف پتروشیمی ها در فروش ارز ناشی از صادرات به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان و امکان فروختن آن در بازار ثانویه، بیان داشت: این موضوع واقعیت ندارد.


وی یادآور شد: پیش از این پیشنهاداتی را مطرح کرده بودیم که بتوانیم ارز صادراتی پتروشیمی ها را در بازار آزاد فروخته و ما به تفاوت نرخ آزاد و رسمی را به خزانه دولت واریز کنیم که تاکنون مورد تایید قرار نگرفته است.



برچسب ها: ارز پتروشیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها