06 مرداد 1397 - 17:38

سیف: ترجیح دادیم ذخایر ارزی کشور حفظ شود

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ورود بانک مرکزی به حوزه فعالیت موسسات غیرمجاز و خروج این غده از اقتصاد کشور رویدادی ماندگار است،گفت:ترجیح دادیم ذخایر ارزی کشور را برای رفع التهابات بازار هزینه نکنیم.
کد خبر : ۸۹۰۸۱
سیف

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ولی الله سیف عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه رییس کل بانک مرکزی که با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور برگزار شد، با مرور عملکرد بانک مرکزی در دوره ۵ ساله ریاستش بر این بانک اظهار داشت: از همه اقشار می‌خواهم که این عملکرد را مورد نقد قرار دهند.


وی همچنین با در خواست اینکه نقدها بیشتر در حوزه نقد باشد تا برای آیندگان مورد استفاده قرار گیرد، افزود: ساماندهی موسسات غیرمجاز از جمله این عملکردها بود در حالی که حضور این موسسات پیشینه چندین ساله داشته و رشد فزاینده آنها از درجه نفوذ برخوردار بود که دولت‌های گذشته با آن برخورد نداشتند بلکه زمینه پیشرفت آنها را فراهم کرده بودند.


رییس کل سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بی تردید ورود بانک مرکزی به این حوزه و خروج این غده از اقتصاد کشور رویدادی ماندگار است، افزود: حفظ تورم پایین و بهبود معنادار رشد اقتصادی در سایه هماهنگی و همراهی رییس جمهور دیگر دستاورد نظام بانکی بوده است.


وی با اشاره به ثبات بازار ارزی که تا فصل سوم سال گذشته ادامه داشت، گفت: مجموعه رویدادهای داخلی و خارجی بازار ارز را ملتهب کرد، اگرچه صاحب‌نظران و تحلیلگران اقتصادی تحلیل‌هایی انجام داده‌اند که بخشی از آن درست و عادلانه است اما به اعتقاد من جامعیت ندارد.


سیف تصریح کرد: بانک مرکزی می توانست با استفاده از ذخایر ارزی این التهابات را مهار کند اما ترجیح دادیم که ذخایر محافظت شود. رییس کل سابق بانک مرکزی اظهار داشت: ارتقای نظارت و شفافیت اطلاعات مالی از اقدامات برجسته این دوره است در سال مالی ۱۳۹۴ مطالبات مشکوک‌الوصول مورد رصد قرار گرفت و با ابلاغ استاندارهای صورت‌های مالی یا IFRS تلاش شد این استانداردها در نظام بانکی رعایت شود که این اقدامات زمینه‌ساز برقراری ارتباطات بین‌المللی است.


وی با بیان اینکه اگرچه اعداد نشان می‌دهد متوسط نرخ رشد نقدینگی از بلندمدت متوسط آن بیشتر است، افزود: بسیاری از نقدها توسط جامعه و رسانه‌ها در این ارتباط به بانک مرکزی وارد شد اما این در شرایطی قابل قبول است که بانک مرکزی مستقل باشد در حالی که چند سالی است هیچ تجدید نظر معناداری در قوانین برای استقلال این بانک صورت نگرفته است.


وی اظهار داشت: استقلال واقعی بانک مرکزی مستلزم قانون مناسب، اختیارات کافی و نیروی انسانی مناسب است که خود مستلزم ایجاد نظام انگیزشی و معنوی است. رییس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به اجرای IFRS اظهار داشت: این طرح در جلسه فرادستگاهی بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که ناترازی ترازنامه بانک ها به شکلی بود که اگر اصلاح نشود مشکلاتی در پی خواهد داشت.


به گفته وی، نرخ سود بانکی با چسبندگی بالا به دلیل عدم اجرای IFRS در نظام بانکی بوده است. سیف با بیان اینکه مبارزه با فساد در کشور واقعیت تلخی است که عرصه را بر بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد و نظام پولی تنگ کرده است گفت: این امر به تهدیدی جدی برای نظام بانکی تبدیل شده است.


وی در پایان گفت: چهار دهه در این نظام خدمت کردم و همپای شما عزیزان بودم، اما در چند سال اخیر نگران بودم که تغییر رفتار من که به دلیل جایگاهم بود، رابطه قدیمی را از بین بُرده باشد اما پیام های زیادی در این چند روز دریافت کردم که نگرانی من را از بین برد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر