07 مرداد 1397 - 08:41

شرط اصلی ورود نقدینگی به بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رونق اقتصادی موجب ورود سرمایه و نقدینگی جامعه به سمت بازار سهام خواهد شد.
کد خبر : ۸۹۰۸۹
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: زمانی رونق پایدار در بازار سرمایه نمایان می شود که رکود اقتصادی و مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور از بین بروند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رونق اقتصادی موجب ورود سرمایه و نقدینگی جامعه به سمت بازار سهام خواهد شد اظهارداشت: در صورتی که مشکلات صنایع رفع شود و بنگاه های تولیدی به سودآوری برسند، در اینصورت بازار سرمایه می تواند به رونق پایدار رسیده و از سوی دیگر رشد سهام شرکت ها نیز موجب خواهد شد تا حجم زیادی از نقدینگی جامعه به سمت این بازار سرمایه شود.


وی با تاکید بر این که بازار سرمایه بهترین گزینه برای تامین مالی بنگاه ها و صنایع از محل آورده نقدی مردم و سرمایه‌های آنان است، افزود: زمانی که دیگر بازارها از جمله مسکن، خودرو و ارز و همچنین سکه با تلاطم و نیز حضور دلال‌ها همراه باشد، بدون شک نمی توان انتظار حضور نقدینگی در بازار سهام را داشت.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه سیاست کاهش نرخ سود بانکی در چند سال گذشته بدون داشتن برنامه‌ای برای نقدینگی مردم یکی از دلایل اصلی افزایش چشمگیر قیمت ها در سایر بازار شده است گفت: بر این اساس شاید بالا بردن دوباره نرخ سود بانکی بتواند به عنوان مُسکنی برای از میان بردن تلاطم موجود در بازارهای مختلف موثر باشد.


وی در خصوص تاثیر افزایش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه نیز اظهار داشت: افراد و سرمایه‌گذارانی که در بازار سهام فعالیت می کنند عمدتا حرفه‌ای‌های این بازار هستند و کمتر افراد کم تجربه و معمولی در این بازار حضور دارند، بنابراین این دسته از افراد ریسک‌های حصور در بازار سرمایه را می‌دانند و با علم به این موضع در این بازار حضور داشته و به دنبال کسب سود بیشتری هستند.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته بدون شک افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند تا حدودی موجب خروج بخشی از نقدینگی از بازار سهام شود. خلیلی با بیان این موضوع که حضور سپرده‌های مردم در بانک‌ها به خودی خود اتفاق بدی نیست اظهار داشت: یکی از رسالت‌های اصلی بانک‌ها بکارگیری نقدینگی و سپرده‌های مردم در صنعت و تولید کشور است؛ بنابراین از این نظر نمی‌تواند انتقادات شدیدی به سپرده کردن نقدینگی مردم در بانکها ابراز داشت.


وی ادامه داد: علاوه بر این نرخ سود بانکی همواره تابعی از تورم موجود در اقتصاد کشور است، بر این اساس با توجه به تورم قابل توجهی که در اقتصاد کشور وجود دارد، انتظار افزایش نرخ سود بانکی دور از ذهن نیست.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته افزایش نرخ سود بانکی همواره خبر ناخوبی برای بانک‌ها و سیستم بانکی کشور است، چرا که این موضوع باعث افزیش هزینه بانک‌ها می شود. با وجود این شاید افزایش نرخ سود بانکی تسکین موقتی برای اقتصاد کشور باشد تا بنشینیم و ببینیم چه تدبیری برای بهبود شرایط اقتصادی و هدایت نقدینگی مردم از بانک‌ها به سمت تولید وجود دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر