07 مرداد 1397 - 10:22
ظریف در همایش مشترک سفرا و بخش خصوصی،

آمریکا معتاد تحریم است/وظیفه سفرا حمایت از صادرات بخش خصوصی

وزیر امور خارجه در جمع اعضای اتاق بازرگانی تاکید کرد که نباید این تصور وجود داشته باشد که سفیری محبت یا لطفی به بخش خصوصی برای افزایش صادرات دارد بلکه این وظیفه اوست.
کد خبر : ۸۹۱۰۶
ظریف

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدجواد ظریف صبح امروز (یکشنبه) و در همایش سفیران با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ما نباید پل حل اختلاف بین اروپا و آمریکا باشیم؛ در سال های ۸۴ و ۸۵ ما پل حل اختلاف بین اروپا و آمریکا بودیم.


وی تاکید کرد: امروز اروپایی ها باید تصمیم بگیرند که شرکت ها و بانک های اروپایی منافع آمریکا و شخص ترامپ یا منافع اتحادیه اروپایی را تضمین کنند.


رییس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه روند کنونی دولت آمریکا روند خطرناکی است، اظهار داشت: اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین به این نتیجه رسیده اند که روند کنونی دولت آمریکا، روند خطرناکی است و برابر آن مقاومت دارند.


وزیر امور خارجه تصریح کرد: نباید دنیا را مجبور کنیم که بین ما و فشار اقتصادی یکی را انتخاب کند؛ هرچند ما از امکانات ویژه ای که وجود دارد، استفاده می کنیم.


وظیفه سفیران حمایت از صادرات است


وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که سفرا و روسای نمایندگی های خارج از کشور موظف هستند به بازرگانان و بخش خصوصی جهت افزایش صادرات غیرنفتی و محصولات پتروشیمی کمک کنند.


ظریف اظهار داشت: نباید این تصور وجود داشته باشد که سفیری محبت یا لطفی به بخش خصوصی برای افزایش صادرات دارد بلکه این وظیفه اوست.


وی تصریح کرد: وظیفه سفرا و روسای نمایندگی ها این است که فعالان بخش خصوصی صادرات و امکانات بیشتری داشته باشند و بتوانند محصولات مورد نیاز خود را از کشورهای هدف وارد کنند.


رییس دستگاه دیپلماسی در عین حال خاطر نشان کرد که برای تحقق این اهداف نیاز به نوآوری و ابتکار وجود دارد.


وی  اظهار داشت: وظیفه دولت تصدی‌گری در حوزه اقتصاد نیست بلکه باید برای فعالان این حوزه تسهیل گری کند و در وزارت امورخارجه سعی کردیم این واقعیت را نشان دهیم که خدمتگزاران فعالان بخش خصوصی هستیم.


وی با بیان اینکه، نیاز به همکاری گسترده بین دیپلمات‌ها و فعالان بخش خصوصی داریم، افزود: این ارتباط دو طرفه خواهد بود و وزارت خارجه نیز نیاز به بخش خصوصی دارد تا اعلام کنند چه نیازهایی وجود دارد و مزیت نسبی و توانمندی رقابت ما در چه حوزه هایی است.


ظریف با بیان اینکه، هرچند مسیر برای ارتقا و توسعه بخش اقتصادی به ویژه بخش خصوصی بسیار دشوار است ولی شرایط کنونی فرصت‌هایی را ایجاد کرده است، گفت: آمریکا امروز خود را در انزوا حس می‌کند و نیازمند فشارهای آشکار سیاسی است.


وزیر امور خارجه تصریح کرد: در گذشته علاوه بر تحریم‌های آمریکا تحریم‌های شورای امنیت٬ اتحادیه اروپا و سایر تحریم ها وجود داشت که نه تنها فشار را تشدید می کرد بلکه چتر مقبولیت جهانی به اقدامات آمریکا می داد اما امروز آنها نه تنها این امکان را ندارند، بلکه کشورها و بنگاه‌های اقتصادی را مجبور می‌کنند که بر خلاف قوانین شورای امنیت عمل کنند.


وی خاطرنشان کرد: آمریکا امروز در برابر نظم لیبرال اقتصاد جهانی ایستاده و یک مقابله در این حوزه در حال شکل‌گیری است، هرچند قدرت اقتصادی آمریکا و حضور بنگاه های اقتصادی مختلف دنیا در این کشور مانعی ایجاد کرده تا این مقابله ملموس تر باشد و آمریکا برنامه هایش را با قلدری اجرا کند.


ظریف تصریح کرد: امروز دنیا در برابر یک انتخاب قرار گرفته و اروپاییان باید تصمیم بگیرند که یک فعال اقتصادی اروپایی٬ بانک اروپایی یا بنگاه اروپایی باید منافع کشور خود را حفظ کند یا به دنبال منافع آقای ترامپ برود.


وزیر امور خارجه یادآور شد: امروز یک شکاف میان آمریکا و اروپا وجود دارد و ما می‌توانیم در این حوزه فعال باشیم٬ در گذشته در سالهای دهه ۸۰ ما به شکلی عمل کردیم که پلی برای این شکاف بین اروپا و آمریکا بودیم اما امروز باید سعی کنیم از این شکاف استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه، روند کنونی خطرناک است و میزان مقاومت دنیا بسیار بستگی به این موضوع دارد که ما راه‌های همکاری را شناسایی کنیم، تاکید کرد: نباید دنیا را مجبور کنیم که بین ما و فشار اقتصادی یکی را انتخاب کنند.


ظریف با بیان اینکه در شرایط ایجاد شده با وجود فشارها فرصت‌هایی نیز پیدا شده که باید از این فرصت ها استفاده کرد، ادامه داد: شرکت های کوچک و متوسط یک فرصت است چرا که طرف آن ها بخش خصوصی است و می توان از امکانات آنها بهره برد.


وی با تأکید بر اینکه همکاران ما در وزارت امور خارجه موظف هستند تمام کمک را انجام دهند تا صادرات غیر نفتی و پتروشیمی تسهیل شود، افزود:  همچنین باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مواد مورد نیاز تولید را از سایر کشورها وارد کنیم.


ظریف تاکید کرد: آمریکا معتاد به تحریم است و بیشترین تحریم‌ها در تاریخ علیه بیشترین کشورها را داشته اند که همین اعتیاد در زمان اوباما هم مانع از این می شد که با ما همکاری کنند و بیشتر به فکر حفظ تحریم‌هایی که با برجام لغو نمی‌شدند، بودند.


وی ادامه داد: افرادی که با بی انصافی در مورد برجام صحبت می‌کردند شرایط امروز را با دوسال قبل مقایسه کنند تا منافع برجام را دریابند، البته هر چند شرایط سختی داریم اما امروز دنیا در کنار ما است و تمامی قوای کشور تجمیع و متحد شده تا از این برهه خطیر عبور کنیم و نیاز به همکاری بخش خصوصی داریم تا این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم.


ظریف خاطرنشان کرد: به آمریکا نشان می‌دهیم که باید این اعتیاد را ترک کند، ما کشوری هستیم که علی‌رغم فشار آمریکا امنیت داریم، آمریکا ۴۰ سال با فشار، تحریم و دروغ‌سازی با ما مقابله می‌کند اما هر روز به لطف خدا و همت مردم ایران پیشرفت بیشتری داریم، هرچند سختی هایی را تحمل کردیم، این سربلندی آسان به دست نیامده و بیش از هر زمان دیگری نیاز به همکاری و همراهی دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر