سقوط لیر ترکیه با موج جدید تحریم‌های آمریکا علیه آنکارا

به دنبال تحریم ۲ تن از وزرای کابینه رجب طیب اردوغان، هر دلار به بیش از ۵ لیر ترکیه رسید که ثبت رکورد نزولی جدید برای پول ترکیه محسوب می‌شود.
کد خبر : ۸۹۳۵۶
لیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، به دنبال تحریم ۲ تن از وزرای رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از سوی واشنگتن؛ یعنی وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه به دلیل محاکمه کشیش آمریکایی متهم به حمایت از کودتای این کشور، لیر ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته سقوط کرد و هر یک دلار آمریکا در برابر بیش از ۵ لیر معامله شد.


در همین حال هر ۵.۰۹۳۴ لیر در برابر یک دلار رسید که به عنوان یک رکورد نزولی برای پول ترکیه محسوب می شود؛ البته سپس به ۵.۰۶۰۵ رسید؛ ضمن اینکه شاخص BIST ۱۰۰ ترکیه هم بیش از ۲.۵ درصد سقوط کرد و سهام بخش بانکداری این کشور هم با کاهش روبرو شد.


بر همین اساس، لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی یک پنجم ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و افزایش نرخ تورم و نیز نگرانی ها بر سر استقلال بانک مرکزی ترکیه با توجه به موضع رجب اردوغان برای پایین ماندن نرخ تورم، مزید بر علت برای سقوط لیر شده است.


در حال حاضر سرمایه گذاران نسبت به تنش های موجود میان ترکیه و آمریکا، شریک اصلی تجاری آنکار نگران هستند و این موضوع بر روی فضای کسب و کار این کشور تاثیر منفی گذاشته است. بالا گرفتن تنش ها میان آنکارا و واشنگتن می تواند منجر به خروج سرمایه از ترکیه شود.


بر پایه این گزارش، مقامات ترکیه ای «برونسان» کشیش آمریکایی را به دلیل حمایت از کودتای این کشور به ۳۵ سال زندان محکوم کرده اند. قرار است وزیر خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس منطقه ای در سنگاپور با وزیر خارجه آمریکا در مورد این کشیش آمریکایی مذاکره کند.


برچسب ها: تحریم ترکیه لیر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها