14 مرداد 1397 - 22:54
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد،

اجرای بسته ارزی از سه شنبه/ خرید و فروش ارز در صرافی ها مجاز شد

رییس کل جدید بانک مرکزی با تشریح بسته جدید ارزی دولت ، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها بازار ارز باز و عمق خواهد یافت همچنین خرید و فروش ارز در صرافی ها مجاز است.
کد خبر : ۸۹۴۸۱
همتی

به گزارش ایبِنا،  عبدالناصر همتی امشب با حضور در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ، با بیان اینکه،  خوشحالم که در جایی هستم که بتوانم به مردم خدمت کنم و امیدوارم بتوانم به اعتماد رییس جمهور پاسخ دهم توضیحاتی را درباره بسته ارزی دولت ارایه کرد.


وی با اشاره به وضعیت بازار ارز  ، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی ها واردات با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومان انجام می شد که به تدریج افزایش یافته و به ۴۴۰۰ رسیده است ضمن اینکه  مارجین کوچکی نیز برای بازار ثانویه داشتیم.


رییس کل بانک مرکزی  ادامه داد: همچنین خرید و فروش ارز در صرافی ها انجام نمی شد و این امر  بر کل مجموعه اثرگذار بود ضمن اینکه  نرخ ترجیحی هم با مشکلاتی مواجه و ضوابط و مقررات رعایت نشد و به نتیجه رسیدیم که بازار باز باشد و ادامه روند قبلی امکان پذیر نیست.


وی ، تراز ارزی کشور را مثبت اعلام کرد و گفت: مشکلی برای اقتصاد نداریم و بازار  و فعالان می توانند در بازار فعالیت و آن را عمق ببخشند .


وی با تشکر از سران سه قوه  برای همکاری در روز های اخیر گفت: نتیجه کار کارشناسی به قوا ارایه و مجوز اجرای طرح ارایه شد.


بانک مرکزی دخالتی در نرخ ارز نخواهد کرد


 همتی در بخش دیگری از اظهارات خود در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره جزییات بسته ارزی گفت: ما یک بازار ارزی بیشتر نخواهیم داشت؛ دغدغه رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری این است که کالاهای اساسی و دارو به قیمت ثابت و بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد.


وی افزود: مسئولین وزارتخانه های بهداشت، کشاورزی و صنعت موظف شده اند تا فهرست کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و هر آنچه که در فهرست کالاهای مورد نیاز روزانه مردم قرار دارد، با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تامین شود و تا فروردین سال آینده نیز تغییری نکند.


همتی ادامه داد: قرار است که مسئولین این حوزه ها نیز بر قیمت گذاری کالاها در زمان مصرف نظارت کنند و رییس جمهوری در این رابطه اتمام حجت کرده است و گفته اند که به طور روزانه این موضوع را دنبال خواهند کرد.


رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال دیگری درباره رانت زا بودن بسته ارزی گفت: حجم همه کالاها در زمان بسته قبلی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود و طبیعی بود که از دست خارج شود؛ تعداد کالاهای وارداتی بسیار زیاد است و برای نظارت کارآمد قرار است که فقط کالاهای اساسی ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شود.


رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: حتما با کسانی که سواستفاده کرده اند برخورد خواهد شد.


وی درباره تعیین قیمت در بازار اصلی ارز اظهار داشت: در دوره قبل ۲۰ درصد صادرکنندگان کوچک قرار بود در بازار ثانویه ارز خود را عرضه کنند که اساسا این بازار شکل نگرفت و شاید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار انجام شد.


همتی ادامه داد: واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی همه از طریق این بازار و از طریق ارز صادراتی پتروشیمی ها، فولاد و غیره تامین ارز خواهند شد و عرضه و تقاضا در این بازار شکل خواهد گرفت.


رییس کل بانک مرکزی گفت: حتما بانک مرکزی ارز پر قدرتی که در اختیار دارد در زمانی که صلاح بداند و برای تامین ارز استفاده خواهد کرد.


همتی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که تولید کنندگان، ارز خود را در این بازار ارائه کنند، گفت: در دوره اول این اتفاق نیفتاد زیرا این تفکر وجود داشت که اگر در بازار ارز عرضه نشود گران تر و سود بیشتر خواهد شد که اینگونه نیست و ما به التفاوت نیز با نرخ بازار با توجه به تمهیداتی که از سوی رییس جمهور اندیشیده شده و تصمیماتی گرفته شده، صادرکنندگان در بازار همکاری خواهند داشت.


رییس کل بانک مرکزی درباره اینکه واردکنندگانی که نیاز به ارز دارند از مناسب بودن قیمت اطمینان داشته باشند، توضیح داد: در سامانه نیما وارد کنندگان و صادرکنندگان هستند و با تعامل و توافق بر سر نرخ با یکدیگر معامله صورت خواهد گرفت من هیچگونه پیش بینی از این نرخ نخواهم داشت و باید نرخ از سوی بازار تعیین شود.


وی ادامه داد: امیدواریم که نیاز به دخالت بانک مرکزی  برای تعیین نرخ نباشد و نرخ مطلوب از سوی بازار اعلام و تعیین شود و بانک مرکزی در تلاش است تا به ذخایر خود بیافزاید و همانطور که الان وضعیت خوبی دارد، بهتر نیز شود.


همتی درباره گروه کالاهایی که می تواننداز این بازار استفاده کنند، توضیح داد: کالاهای غیر اساسی و ضروی باید در وزارت صمت ثبت سفارش شود و قاعدتا کالاهای ضروری نخواهد بود و گروه کالاهای دوم و سوم نیز نخواهیم داشت. اگر از مصرف کننده دفاع شود بدون شک وضعیت تولیدکننده نیز بهتر خواهد شد.


وی در واکنش به اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد ساختار واردات ما کالاهای واسطه و سرمایه است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولیدکنندگان نرسید و هرچیزی که نرخ دستوری باشد، رانت و فساد خواهد بود و این اتفاق افتاده و ما می خواهیم همه موارد شفاف سازی شود، البته بانک مرکزی در کنار شفاف سازی، به تورم نیز توجه خواهد داشت.


به گفته وی، براساس تعهدات و مذاکرات دیگر در ثبت سفارش ها شاهد مشکلات قبلی نخواهیم بود و ما به دوستان در دولت اطمینان داریم.


رییس کل بانک مرکزی درباره فعالیت صرافی ها گفت: یکی از مشکلات فعلی مسافرت مردم و یا خدمات است و تصمیم دولت و رییس جمهور این است که خرید و فروش ارز در صرافی ها مجاز باشد و برای خدمات و سفر مجاز است بنابراین امیدوارم صرافی ها که چند وقتی است فعالیت آن ها متوقف شده به سیستم بانکی و مردم و دولت کمک کنند تا بازار شفاف شده و با نرخ ارز که در بازار ثانویه تعیین می شود وضعیت بازار بهبود یابد.


وی در ادامه گفت: صرافی ها باید خود را با بازار ثانویه هماهنگ کنند.۴ ماه اول سال ۱۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که در صورت ادامه این روند، ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی خواهیم داشت.


نظارت بر صرافی ها


رییس کل بانک مرکزی درباره نظارت بر صرافی ها گفت: ساختار نظارتی داریم، بازار نقد در همه جای دنیا با بازار حواله اختلاف اندکی دارد و اختلاف در این حد قابل قبول است.


وی افزود: وزن بازار دوم بسیار بالاتر از  ارز تخصیصی با نرخ دولتی است و نرخی که از این دو بازار بیرون می‌آید نرخ بازار آزاد و صرافی‌ها را تشکیل می‌دهد.


همتی تصریح کرد: ارز مورد نیاز مردم در حد نیازهای خرد از طریق صرافی‌ها تامین خواهد شد و نرخ ارز در صرافی ها حدود ۵ درصد با بازار ثانویه تفاوت خواهد داشت.


وی ادامه داد: نابسامانی‌هایی در بازار ارز کشور به وجود آمد و تحرکاتی از سوی دشمن نیز وجود داشت، ما در شرایطی شبیه جنگ اقتصادی قرار داریم اما دولت آنقدر اقتدار دارد که می تواند بگوید که در همان روزی که شما می‌خواهید تحریم‌ها را اجرا کنید ما بازار خود را باز می کنیم.


همتی با بیان اینکه انتظارات مردم اثرگذار است و باید همه کمک کنند که این انتظارات مثبت شود، افزود: زمانی که خرید و فروش ارز را محدود کردیم فشار به بازار سکه وارد آمد و موجب بالا رفتن قیمت و ایجاد حباب شد که با این اقدامات قیمت سکه نیز پایین خواهد آمد.


رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این انتظارات اثر خود را بر روی تورم گذاشته و بخشی از تورم را شکل داده است و نرخی که در بازار شکل می‌گیرد کمک می‌کند که بتوانیم این افزایش قیمت‌ها را کنترل کنیم و سیستم کنترل تورم روی فعالیت‌های بازار ارز سوار خواهد شد.


وی با تأکید بر اینکه خروج ارز دیگر اتفاق نخواهد افتاد، گفت: ورود ارز و طلا نیز با مصوبه امروز توسط صرافی‌ها اتفاق خواهد افتاد ما باید این جهت را برعکس کنیم و امروز در جلسه سران سه قوه تصویب شد که هر کس آمادگی دارد طلا از خارج کشور وارد کند این اجازه را می دهیم و از تعرفه و ارزش افزوده معاف است.


معافیت مالیاتی برای ورود طلا و دلار


رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سیاست‌های جدید بانک مرکزی در خصوص خروج ارز از کشور گفت:  برنامه‌های جدیدی در نظر گرفته شده است تا از خروج بیهوده ارز از کشور جلوگیری شود.


وی ادامه داد: همانطور که در هیئت دولت تصویب شده است، بستری فراهم شده تا صرافی های توانمند با هماهنگی بانک مرکزی  و در عین حال افراد حقیقی و حقوقی نسبت به ورود طلا و اسکناس دلار به کشور اقدام کنند که این عمل با سیاست‌های تشویقی از جمله معافیت مالیاتی همراه است.


همتی تاکید کرد: در مبحث بورس بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی و مهمی در پیش دارد؛ با هماهنگی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بانک مرکزی برنامه دارد تا برای هدایت و کنترل بازار ثانویه ارز از ابزارهای مالی بازار ثانویه استفاده کند.


وی با انتقاد از عملکرد بانک‌های در خصوص سپردهای ارزی که در گذشته عرضه شد، افزود: سپرده‌های ارزی قابلیت مناسبی در بازار ارز بود که متاسفانه افرادی که از آن استفاده کردند بعد از مدتی بانک‌ها اعلام کردند که ارزی ندارند و معادل ریالی را به مشتریان پرداخت کردند که باعث شد تا اعتماد مردم به برخی از بانک‌ها از بین برود و در سیستم بانکی اثر بدی ایجاد کرد و معتقدم برخی بانک‌ها به مردم جفا کردند.


همتی ادامه داد: بانک مرکزی مجاز شده است تا ارزهای مردم را جمع آوری کنند و بر همین اساس بانک‌های عامل موظف شده‌اند تا سپرده‌های مردم را جذب کنند و سود ارزی بگیرند؛ آیین نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود و مردم می‌توانند با خیال راحت ارزی که بی‌خود در خانه قرار داده‌اند را با تضمین بانک مرکزی به عنوان سپرده در بانک قرار دهند و سود بگیرند.


وی ادامه داد :برخی از بانک ها  اعلام کردند که ارزی نداریم و معادل ریالی بگیرید  که اعتماد مردم را به برخی بانک ها از بین برد و بانک مرکزی در این زمینه موظف شد تا سپرده‌های ارزی را از طریق بانک‌های عامل جذب کند.
 همتی اظهار داشت: دولت تمام تلاشش برای رفاه مردم بوده و در جلوی فشار های بین المللی ایستاده است و مردم نیز باید به دولت برای رفع مشکلات کمک کنند.


رییس کل بانک مرکزی در خصوص عملیاتی شدن بازار ثانویه ارز خاطر نشان کرد: جزئیات بازار ثانویه ارز ساعت 20 امشب نهایی شد و فردا با صادرکنندگان ارز و صرافی‌ها برای عملیاتی شدن بسته جدیدی ارزی جلسه خواهیم داشت.


وی تاکید کرد: هم اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و جنگ صرفا به معنای توپ و موشک نیست. شک ندارم دولت و نظام با حمایت مردم و تلاش مسئولین سربلند خواهد شد.


رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: به مردم اطمینان می‌دهم که با وجود قبول مسئولیت در این شرایط سخت به دنبال بازگشت اعتماد بانک مرکزی به مردم و شادی برای مردم با ثبات قیمت‌ها هستم.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، عبدالناصر همتی در ادامه سخنان خود در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: در پیشرفته ترین کشورها نیز قاچاق ارز وجود دارد و نمی توانیم بگوییم به طور صد در صدی با قاچاق ارز مقابله می کنیم.


رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در تمام دنیا روسای کل بانک مرکزی به جای حرف زدن بیانیه می دهند؛ من در شرایط سخت مسئولیت را قبول کرده ام و تمام داشته های خود را به کار می گیرم تا اعتماد مردم به بانک مرکزی و نظام بانکی بازگردد.


رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: کسانی که حواله ارز مسافرتی را گرفته اند مطمئن باشند که ارز خود را با همان نرخ قبلی دریافت خواهند کرد.


شورای ثبات بازارها باید ایجاد شود


وی با بیان اینکه بازارهای مالی باید به هم نزدیک شوند، خاطرنشان کرد:  پیشنهاد من همواره این بوده که باید شورای ثبات ایجاد شود؛ الان بازار قالب متاسفانه بازار پول است و بیش از 85 درصد بازار ما بازار پول است.


رییس کل بانک مرکزی افزود: بازار پول باید تامین کننده نیازهای کوتاه مدت باشد و بازار سرمایه و بیمه به سمت تامین مالی بلند مدت بروند.


همتی گفت: من در کنار بازار سرمایه خواهم بود و 15 سال در بیمه بوده ام و تعلق خاطر نوستالژیک به آن دارم؛ امیدوارم که بتوانیم بازارها را به هم نزدیک کنیم.


رییس شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود گفت: فعلا تمام وقت خود را برای بسته ارزی گذاشته ایم و حتما با مدیران عامل بانک ها برای نرخ سود جلسه خواهیم گذاشت و تصمیم می گیریم.


وی افزود: من با مدیران عامل بانک ها رفیق و دوست هستم ولی در زمان تخلف آنها، حتما برخورد خواهم کرد.


همتی عمده مشکلات اقتصادی کشور را به دلیل نقدینگی دانست و افزود: اگر قرار باشد بانک ها اضافه برداشت داشته باشند، و هر کاری دوست داشته باشند بکنند، حتما با آنها برخورد می شود؛ قطعا با خلق پول، اضافه برداشت و غیره برخورد خواهیم کرد.


رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد که بعد از ساماندهی به بازار ارز، بنگاهداری بانک ها و مطالبات معوق و بدهی دولت به بانک ها رسیدگی خواهد شد.


همتی اظهار داشت: به مردم قول می‌دهم در مدتی که مسئولیت بانک مرکزی را دارم به صورت تمام وقت در خدمت حل مشکلات سیستم بانکی و مردم باشم.


وی در مورد طرح اصلاح قانون بانکداری نیز گفت: اگر قرار است طرحی و اصلاحی در سیستم بانک مرکزی باشد نباید کار ما را دشوارتر کند٬ هدف تحول است و باید اختیارات و امکانات بانک مرکزی افزایش یابد.


رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امیدوارم با طراحان طرح به تفاهم برسیم و نظرات کارشناسی ما را نیز بپذیرند، گفت: صحبت‌هایی با رئیس مجلس و اعضای کمیسیون اقتصادی کرده‌ایم و امیدوارم به راه حلی برسیم که به نفع سیستم بانکی و کشور باشد.


همتی تاکید کرد: همه مسئولین نظام تمام تلاش خود را می‌کنند تا معیشت مردم دچار مشکل نشود و از سوی دیگر دشمن نیز با تمام قوا وارد میدان شده است، ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم و موظفیم برای حل مشکلات اقدام کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر