15 مرداد 1397 - 23:18
رییس جمهوری در گفت و گوی زنده تلویزیونی:

تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی/ اجرا بسته ارزی از فردا

رییس جمهوری با اشاره به تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، از اجرا بسته ارزی از فردا (سه شنبه 16 مرداد 97) خبر داد.
کد خبر : ۸۹۵۳۵
روحانی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلویزیونی امشب خود با مردم رو در رو صحبت کرد و با اشاره به اینکه یک سری مشکلات و بیماری های اقتصادی از قبل از انقلاب داریم، افزود:
نه تنها مشکلات بانکی وجود دارد که از گذشته بوده است بلکه مشکلات نقدینگی ونوسانات ارزی هم از جمله مشکلات اقتصاد کشور است.


وی افزود: ممکن است دسترسی به اسکناس و طلا متفاوت شود که اینها دست به دست داده و عاملی برای ایجاد شرایط جدید هستند.


رییس جمهوری دولت دوازدهم با توضیح اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد کاهش قیمت ارز بودیم، گفت: براساس اعلام ولی اله سیف، رییس کل سابق بانک مرکزی، قیمت دلار سه هزار تومان باید می شد اما باز هم بازار کمتر از این قیمت بود البته برخی منابع بعد از برجام ازاد شد.


روحانی ادامه داد: پنجم دی ماه سال ۹۶، اعتراض هایی در برخی از شهر ها آغاز شد و در عین مهار این اغتشاشات شاهد برخی سواستفاده ها از این امر بودیم. اما این شرایط پیامی برای خارجی ها بود که با فشار بیش‌تر مشکلات ما را افزایش دهند و در همین راستا ۲۲ دی ماه طبق اعلام ترامپ رییس جمهوری آمریکا، ایالات متحده از برجام می خواست خارج شود . 


وی با تاکید بر اینکه جهش ارزی در فروردین ماه ایجاد شد، توضیح داد: با تصمیمات اتخاذ شده التهاب ها کنترل شد که شرط تحقق این موضوع همکاری همه بخش ها بود. اما شاهد این بودیم که برخی با دریافت ارز و سواستفاده از شرایط، موجب ایجاد فساد و رانت شدند در شرایطی که آمریکا از برجام اعلام خروج کرد. بنابراین با این روند طرح دیگر کارایی نداشت زیرا هم رانت بود و هم شرایط تغییر کرده بود.


رییس جمهوری گفت:  در خرداد ماه سال جاری طرح جدیدی را مد نظر قرار دادیم و در نهایت بسته جدید ارزی تدوین شد که متفاوت از عملکرد و برنامه های گذشته بود. در بسته قبل بار سنگین به دوش بانک مرکزی بود اما در شرایط جدید بانک مرکزی برای کالاهای اساسی و ضروری متعهد به پرداخت با قیمت متعادل و ثابت است.


روحانی افزود: وزارت صمت، کشاورزی و بهداشت و درمان فهرستی را به بانک مرکزی ارائه داده که قیمت ارز  این کالا ها که اکنون ۴۲۰۰ تومان است تا پایان فروردین ماه سال آینده تغییر نخواهد کرد و مردم دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند. البته لیست کالاهای اساسی افزایش یافته است.
رییس جمهوری اظهار داشت: ارز تخصیص یافته به صورت شفاف به مردم گزارش می شود و بدون شک نظارت ها نیز افزایش خواهد یافت تا کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.


تمامی ارز صادراتی به بازار وارد می شود
روحانی با تاکید بر اینکه براساس برنامه ریزی که شده ارز صادرات غیر نفتی و فرآورده های نفتی وارد بازار خواهد شد، گفت: البته وزارت صمت باید در این زمینه تشخیص دهد که نیاز به واردات چه کالایی داریم و اقلامی که برای واردات است بر مبنای ثبت سفارش ارز دریافت می کنند.


وی ادامه داد: در حال حاضر دو نوع ارز داریم، ارز اول ۴۲۰۰ تومانی و دوم، ارزی که در بازار آزاد قرار می گیرد و قیمت ها در بازار ازاد تعیین می شود ‌همه ارز صادراتی به بازار وارد می شود که البته ارز حواله است.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ورود اسکناس و طلا ازاد می شود، افزود: اسکناس ارز نیز در صرافی ها خرید و فروش خواهد شد، همچنین جذب اسکناس در بانک ها نیز قبلا وجود داشت اما بانک ها ریال بازپرداخت می کردند.
روحانی گفت: در بسته جدید ارزی بانک مرکزی متعهد می شود که ارز سپرده گذاری شده را با ارز و سود تعیین شده، پرداخت کند.
وی افزود: اگر اقلام اساسی اسیر نوسان ارزی شوند مردم آسیب می بینند و ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در بازار ثانویه خواهد آمد.


رییس‌جمهوری با اعلام اینکه از فردا فعالیت صرافی‌ها آزاد می‌شود، اظهار داشت: قبلا اگر مردم ارز به بانک می‌بردند این موضوع قاچاق محسوب می‌شد اما الان دیگر اینگونه نیست و در بسته جدید ارزی، بانک مرکزی متعهد است که هر کدام از شهروندان که ارز را به بانک بیاورند بانک مرکزی تعهد دهد که با پذیرش آن ارز و ایجاد سپرده برای مشتری، آن ارز را با سود هر چند درصدی که مشخص شود در هر زمانی که صاحب حساب خواست به آنان بازپرداخت کند.


وی تاکید کرد: در این موضوع لازم است که دولت و مردم در کنار هم قرار گیرند و امروز ارز به یک معنا عرِض ما هم است و در واقع آبروی ملی ما شده است و در این زمینه هم همه ما باید دست به دست هم دهیم و از آن حراست کنیم وگرنه اگر دولت تلاش کند که مدام ارز به بازار بیاورد و مردم هم در پی این باشند که ارز را بخرند و نگه دارند هیچ وقت موفق نمی‌شویم.


روحانی با اشاره به برگزاری جلسات سه قوه، اظهار کرد: ما در جلسات سران قوا نیز که به طور مرتب آن را برگزار می‌کنیم شاهد این هستیم که همه برای این کار همراهی می‌کنند و اگر مردم و دولت و سایر قوا همه در کنار هم قرار گیرند نه هیچ کس می‌تواند ما را شکست دهد و نه تحریم‌ها ما را به تسلیم وا دارد.


برچسب ها: ارز روحانی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر