16 مرداد 1397 - 09:56

سیگنال‌های مثبت بسته جدید ارزی دولت به بازار

کارشناسان اقتصادی بر این باورند سیاست های جدید ارزی سیگنال های مثبتی به بازار مخابره کرده و می تواند اثرات مثتبی داشته باشد.
کد خبر : ۸۹۵۴۹
ارز

به گزارش ایبِنا، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی سیاست های جدید ارزی این نهاد را تشریح کرد، سیاست هایی که با استقبال بازار مواجه شده و روند کاهش نرخ را در پی داشت. کارشناسان اقتصادی هم بر این باورند این سیاست ها سیگنال های مثبتی به بازار مخابره کرده و می تواند اثرات مثتبی داشته باشد.


مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه و متخصص بازارهای مالی در اینباره با بیان اینکه دلایل جهش های ارزی در چند وقت اخیر قطعا غیر اقتصادی است، به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: بسته جدید ارزی که از سوی رییس کل بانک مرکزی تشریح شد، در دل خود نکات مهمی دارد و پیام های واضح و روشن و مثبتی به بازار داده است.


وی با بیان اینکه پایین‌آوردن نرخ تورم و بالابردن نرخ رشد، عملکرد مثبت دولت روحانی در دوره یازدهم بوده؛ اما افزایش قیمت ارز، عملکرد مثبت دولت را تحت تاثیر قرار داده است، می گوید: هیچ‌کدام از مشکلاتی که امروز در زمینه ارز به وجود آمده، با تئوری‌هایی که من در دانشگاه تدریس می‌کردم، همخوانی ندارد. باید دید چه مسئله‌ای باعث کاهش ارزش ریال در کشور شده است؟


این استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه اگر بانک مرکزی بتواند از درآمدهای نفتی دلار بیشتری به بازار عرضه کند، قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند، می گوید: دولت می‌تواند راحت‌ترین روش را برای حل مشکلات خود انتخاب کند و آن دستور به بانک مرکزی برای چاپ پول است؛ که آثار بلندمدت زیانباری دارد و خوشبختانه آنچه از حرف های رییس کل بانک مرکزی برداشت کردم این است که دولت برنامه ای برای توسل به این روش مخرب ندارد و این جای خوشحالی برای کارشناسان دارد.


تقوی با بیان اینکه  درآمدهای مالیاتی نیز منبع درآمد خوبی برای دولت هستند، می افزاید: مشکل اینجاست که دورنمای معادلات بین‌المللی این تصور را ایجاد کرده که درآمد ارزی دولت کاهش پیدا می‌کند، با کاهش درآمد ارزی دولت، قیمت دلار بالا خواهد رفت؛ اما نه به این ‌اندازه که امروز رخ داده است.


وی معتقد است: بالارفتن نرخ دلار عوامل متعددی دارد که یک عامل آن می ‌تواند تورم باشد. دولت یازدهم کارنامه مثبتی در کنترل تورم و رکود دارد. از طرف دیگر نظام عرضه و تقاضای پیش‌بینی‌شده از سوی دولت احتمال بازگشت تورم را کاهش می‌دهد.


این استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه هر زمان نقدینگی رشد درخور ‌توجهی داشته باشد، تورم نیز با فاصله شش تا ۹ ماه از این رشد نقدینگی تاثیر گرفته و افزایش می‌یابد، می گوید:دولت یازدهم اقتصاد کوچک و ویران‌ شده ‌ای را تحویل گرفت که در سال‌های قبل در مقایسه با سال ۱۳۸۸ و قبل از آن بسیار کوچک‌ شده بود؛ بنابراین رونق این اقتصاد در سه‌ساله دولت دکتر روحانی به معنای بازگشت به شاخص‌های قبل از ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ نیست. تا چهار سال پیش نزدیک بود که یک فاجعه تمام‌عیار را تجربه کنیم.


تقوی با بیان اینکه دولت تدبیر در وهله اول از بروز فاجعه جلوگیری کرد، می افزاید: در وهله دوم کشور را از بحران ۱۰‌ ساله خارج کرد و در وهله سوم تورم را کنترل کرد و در وهله چهارم تلاش کرد فضای کسب‌ و کار و تولید را احیا کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها