اردوغان: نگران لیر نباشید، آگر آنها دلار دارند ما هم خدا را داریم

رییس جمهور ترکیه در مورد روند نزولی لیر گفت: نگران این موضوع نباشید و اگر آمریکایی ها دلار دارند ما هم خدا را داریم.
کد خبر : ۸۹۷۱۰
لیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نگرانی خود را نسبت به سقوط ارزش لیر رد کرد و به مردم این کشور گفت: نگران نباشید. این اظهارات اردوغان به دنبال روند نزولی لیر به پایین ترین سطح خود در هفته های اخیر بعداز عمیق تر شدن اختلافات میان آنکارا و واشنگتن به میان آمد.


در حال حاضر روابط ترکیه و آمریکا به دلیل بازداشت یک کشیش آمریکایی در ترکیه وارد مرحله وخیمی شده است و در مقابل هم آمریکا دو تن از وزرای ترکیه ای را تهدید به محدودیت های تجاری کرده است.


در همین حال در اوایل امروز به دنبال بازگشت هیئت اعزامی مذاکره کننده ترکیه از واشنگتن و ظاهرا بدون پیدا کردن راه حلی برای بحران پیش رو، لیر ترکیه بار دیگر در مقابل دلار  روند نزولی به خود گرفت و یک رکورد کاهشی دیگری ثبت کرد و هر ۶ لیر به یک دلار رسید.


اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: کمپین های مختلفی در مورد روند نزولی ارز در حال انجام است. به آنها گوش ندهید. فراموش نکنید که اگر آنها دلار دارند، ما هم مردم و خدای خودمان را داریم. سخت در حال کار کردن هستیم. نگاه کنید که ۱۶ سال پیش چه بودیم و الان چه هستیم.


بر همین اساس، کاهش اخیر ارزش لیر منجر به نگرانی سرمایه گذاران در مورد سیاست پولی اردوغان شده و اختلافات این کشور با ایالات متحده به این موضوع دامن زده است.


پیش از این اردوغان خود را دشمن نرخ بهره معرفی کرده بود و خواستار اعطای وام ارزان از سوی بانک ها شده  بود تا به اقتصاد این کشور کمک کند؛ اما سرمایه گذاران از بیش از حد داغ شدن اقتصاد ترکیه و به گل نشستن آن بیم دارند.


همچنین سرمایه گذاران نسبت به توانایی بانک مرکزی برای کنترل تورم دو رقمی با توجه به سایه سنگین اردوغان بر روی استقلال این نهاد پولی نگران هستند. هفته گذشته اردوغان از مردم ترکیه خواسته بود که با تبدیل کردن ارز و طلای خود به لیر برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش پول این کشور وارد عمل شوند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر