28 مرداد 1397 - 11:35

شاپرک ۱۳۰۰ درگاه متخلف را در سال ۹۷ مسدود کرد

سرپرست معاونت توسعه و نظارت شاپرک از مسدود سازی ۱۳۰۰ درگاه متخلف و قرار گرفتن ۳۹۶ کد ملی در فهرست سیاه شاپرک خبر داد.
کد خبر : ۹۰۱۲۶
طوبایی شاپرک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مهدی طوبایی صبح امروز (یکشنبه) و در نشستی خبری با اعلام این خبر، اظهار داشت: شاپرک از ابتدای سال جاری ۱۴۳۸ درگاه مشکوک به رفتارهای غیر متعارف را شناسایی کرده است که از این تعداد یک هزار و ۳۰۰ درگاه متخلف تشخیص داده شده و مسدود شده اند.


وی افزود: ۳۹۶ کد ملی پذیرندگان متخلف در فهرست سیاه شاپرک قرار گرفته که این افراد دیگر قادر نیستند از هیچ شرکت PSP خدمات پرداخت دریافت کنند.


سرپرست معاونت توسعه و نظارت شاپرک تصریح کرد: شرکت های PSP هم بر اساس پایش های خود از روی دیتاهای تراکنش های درگاه های پذیرندگان و همچنین سامانه های کشف تقلب خود توانسته اند ۴۴۹ درگاه متخلف را شناسایی و مسدود کنند.


طوبایی اظهار داشت: شاپرک در سال ۹۷ به منظور شناسایی تخلفات درگاه های پرداخت علاوه بر پایش فضای مجازی، مطالعه و بررسی داده‌های تراکنشی پذیرندگان را آغاز و رفتارهای غیر متعارف پذیرندگان مبنای بررسی های خود قرار داد و پذیرندگان پُر خطر را بر این اساس شناسایی کرد که این الگو در سایر مشورها به منظور شناسایی تخلفات مورد استفاده قرار می گیرد.


وی در خصوص روند مسدودسازی درگاه متخلف در شاپرک اظهار داشت: این نهاد بر اساس رفتارهای مشکوک، درگاه فوق  را مسدود و آن را را به شرکت PSP  مربوطه به منظور تشخیص تخلف معرفی می کند.



طوبایی یادآور شد: شرکت PSP در این روند ۲۴ ساعت مهلت دارد که متخلف بودن یا نبودن درگاه را بررسی و در صورت متخلف نبودن درگاه این موضوع را به شاپرک اعلام می کند و درگاه مورد نظر باز می شود.


وی افزود: همچنین شرکت PSP هفته فرصت دارد، مستندات لازم برای متخلف نبودن درگاه پرداخت را به شاپرک ارائه دهد. البته در صورتی که مدارک و مستندات لازم به شاپرک در این مهلت ارائه نشود درگاه فوق دوباره مسدود و کد ملی دارنده آن در لیست سیاه شاپرک قرار می گیرد تا فرد مورد نظر دیگر نتواند از هیچ شرکت PSP درگاه پرداخت دریافت کند.


سرپرست معاون توسعه و نظارت شاپرک گفت: لیست سیاه شاپرک بر اساس کد ملی فعالیت می کند که یک هزار و ۳۰۰ درگاه متخلف مربوط به ۳۹۶ شناسه ملی بود که در بلک لیست شاپرک قرار گرفتند.


وی خاطر نشان کرد: شرکت شاپرک در سال ۹۶ نیز ۷۳۴ درگاه متخلف را مسدود کرد. طوبایی با بیان این که سیاست شاپرک در توسعه و نظارت حرکت در مسیر استانداردهای بین المللی است، گفت: فرآیندهای تدوین شده در شاپرک برای تشخیص تخلفات درگاه های پرداخت بر اساس تحلیل داده ها و رفتارهای پذیرندگان است که این رویکرد زمان تشخیص تخلف را کاهش داده است.


مشخصه های سامانه کشف تقلب شاپرک تا پایان شهریور اعلام می شود


وی در خصوص فراخوان شاپرک به‌ منظور بهره‌گیری از یک سامانه جامع کشف تقلب در این نهاد نظارتی، اظهار داشت: شاپرک در سال‌های گذشته به دنبال خرید یک سامانه کشف تقلب خارجی بود ولی به دلایلی نتوانست این روند را اجرای کند و تاکنون نیز سامانه کشف تقلب داخلی که موردنظر این نهاد باشد را نیافته است.


طوبایی با اعلام این‌که شاپرک بزودی RFB و مشخصه‌های سامانه کشف تقلبی را که نیاز داد منتشر می‌کند، اظهار داشت: در کشور فرادهای بانکی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری می‌شوند از اینرو سعی می‌کنیم تا پایان شهریورماه RFB موردنظر این نهاد نظارتی را تعیین کنیم.


شاپرک مخالف پیچیده تر شدن فرآیند اخذ درگاه های پرداخت است


سرپرست معاونت توسعه و نظارت شاپرک در خصوص رویکرد این نهاد به جلسه اخیر وزارت اقتصاد تحت عنوان مقررات زدایی برای ارائه درگاه پرداخت و تغییر این روند، تصریح کرد: دغدغه اصلی شاپرک توسعه تجارت الکترونیک است و اما آنچه شاپرک را نگران می‌کند بلاتکلیفی در این بخش و انداختن بار این بلاتکلیفی به شبکه پرداخت است.


وی افزود: در نهایت مسئولیت شناسایی مطابقت فعالیت کسب‌ و کارها با قوانین به دوش شاپرک می‌افتد در صورتی‌ که تشخیص صحت فعالیت صنفی کسب‌ و کارها در حوزه فعالیت شاپرک قرار ندارد.


طوبایی تصریح کرد: شاپرک نیز با رویکرد فعلی جلسه مقررات زدایی وزارت اقتصاد موافق نیست و اعتقاد دارد این رویکرد منجر به پیچیده‌تر شدن فرایند دریافت درگاه پرداخت می‌شود و درنهایت با ضربه به تجارت الکترونیک منجر می‌شود که کسب‌ و کارها تراکنش‌های خود را به بسترهایی انتقال دهند که دیگر برای شاپرک و دیگر نهادهای نظارتی قابل‌کنترل نباشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر