29 مرداد 1397 - 09:27

ورود کسب‌وکارها به حوزه پرداخت یاری تسهیل شد

دبیر انجمن فین تک ایران، مهم‌ترین دستاورد سندنهایی پرداخت یاران را موفقیت بانک مرکزی در توافق نظر نهادهای درگیر برای عملیاتی کردن این مستند دانست و گفت: ورود کسب وکارها به حوزه پرداخت یاری تسهیل شد.
کد خبر : ۹۰۱۵۳
میلاد جهاندار

میلاد جهاندار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص انتشار سند نهایی پرداخت یاران از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: بسیاری از اشکالات سندهای قبلی پرداخت یاران در ویرایش سوم و نهایی آن برطرف شده است.


دسترسی مستقیم پرداخت یاران به سامانه جامع پذیرندگان شاپرک


وی ادامه داد: در این مستند نگرانی کسب‌وکارهای استارتاپی و فین تکی در خصوص ارسال اطلاعات کاربران به شرکت‌های PSP برطرف شده و اطلاعات کاربران پرداخت یاران که مزیت رقابتی این شرکت‌ها محسوب می‌شود به‌صورت مستقیم در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک با ایجاد دسترسی برای پرداخت یاران ثبت می‌شود.


ارتباط مستقیم شاپرک با پرداخت یاران در تسویه وجوه


جهاندار تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت‌ها در سند نهایی، ارتباط مستقیم پرداخت یاران با شاپرک به‌منظور صدور دستور تسویه وجوه است که در سند قبلی روال کار به این صورت بود که درخواست تسویه از سوی پرداخت یاران به شرکت‌های PSP اعلام و شرکت PSP درخواست تسویه را به شاپرک اعلام و در مرحله بعد شاپرک دستور تسویه را صادر می‌کرد و حال این ارتباط مستقیم شده است.


تعیین چارچوب برای فعالیت پرداخت یاران


دبیر انجمن فین تک خاطرنشان کرد: در نسخه نهایی سند پرداخت یاران حرفی از دریافت مجوز نشده و یک چارچوب برای فعالیت پرداخت یاران ارائه‌شده است و به‌صورت مشخص مزیت این رویکرد بانک مرکزی در این سند، تسهیل ورود کسب‌وکارها به حوزه پرداخت یاری است.


وی افزود: البته بر فعالیت پرداخت یاران نظارت جدی می‌شود که این امر منجر به رونق اقتصادی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می‌شود.


مشارکت فین تک‌ها در تدوین سند پرداخت یاران


جهاندار با قدردانی از فعالیت بانک مرکزی در ویرایش سند پرداخت یاران، خاطرنشان کرد: رویکرد بانک مرکزی در تدوین این سند از چند منظر اهمیت دارد. اول این‌که پرداخت یاران که مخاطب اصلی این سند هستند به‌صورت فعالانه در تصمیم‌گیری‌ها در تنظیم این سند مشارکت داده شدند.


وی ادامه داد: همچنین نسخه نهایی این مستند به‌یک‌باره ابلاغ نشد و در گام اول نسخه اولیه آن منتشر و بازخوردها نسبت به این سند از سوی بانک مرکزی اخذ شد و در نسخه دوم اعمال شد و روند دریافت بازخوردها بعد از انتشار نسخه دوم نیز دنبال که درنهایت نسخه سوم و عملیاتی سند پرداخت یاران بر اساس تمام بازخوردها منتشر و ابلاغ شد که رویکرد بانک مرکزی در این بخش درخور قدردانی است.


پوشش دغدغه‌های تمام نهادها ذی‌ربط در سند پرداخت یاران


دبیر انجمن فین تک ایران تأکید کرد: هماهنگ کردن دستگاه‌های مختلف و پوشش دغدغه‌های تمام طرف‌های موضوع رویکرد درخور تحسین بانک مرکزی در ویرایش سند نهایی پرداخت یاران است، زیرا این نهاد نظارتی شخصاً نسبت به تنظیم این مستند اقدام نکرد و با تشکیل جلساتی با تمام نهادهای نظارتی و بازیگران این بخش و شنیدن نظرات و دغدغه‌های آن‌ها توانست در نسخه نهایی این نظرات را به هم نزدیک کند و رضایت همه را جلب کند.


وی افزود: البته هنوز ابهاماتی در خصوص دریافت اطلاعات مشتریان پرداخت یاران و مجوزهایی که در این بخش باید اخذ شود، وجود دارد که می‌شد به‌صورت مشخص‌تر بیان شود. همچنین یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در آینده عملیاتی شود این است که فرآیند تسویه توسط پرداخت یاران انجام شود که در این سند تسویه از سوی شاپرک انجام می‌شود.


جهاندار یادآور شد: اتفاق مثبت این طرح، همراه شدن نهادهای نظارتی با شبکه بانکی و پرداخت در این مستند است که این مهم منجر به تسریع رسیدگی به موارد قانونی و شکایات در این بخش و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می‌شود.


وی ادامه داد: با ابلاغ این سند یک چارچوب برای فعالیت کسب‌وکارهای نوآورانه به وجود آمده که تا تمام کسب‌وکارهایی که می‌توانند ارزش‌افزوده ایجاد کنند با تسهیل شرایط به این بازار رقابتی که با نظارت بانک مرکزی همراه است ورود کنند. در این بازار، کیفیت سرویس حرف اول را می‌زند که به نفع مصرف‌کنندگان است.


رسمیت فعالیت کسب‌وکارهای نوآورانه با انتشار سند نهایی پرداخت یاران


دبیر انجمن فین تک ایران اظهار داشت: با ابلاغ این سند دادستانی، پلیس فتا و واحدهای نظارتی پرداخت یاران را به‌عنوان یک‌نهاد رسمی می‌شناسند که نتیجه آن، ارتباط نزدیک‌تر مراجع قضایی با پرداخت یاران است. ازاین‌رو در زمان مطرح‌شدن شکایات در این بخش، ضابط قضایی می‌تواند در زمان کمتری استعلام‌های لازم را از پرداخت یاران اخذ و اقدامات لازم را انجام دهد.


کاهش زمان رسیدگی به شکایات


وی ادامه داد: همچنین در این روند، پرداخت یاران می‌توانند موارد غیرقانونی و تخلفات را به‌صورت مستقیم به مراجع قضایی گزارش دهند تا زمینه کاهش تخلفات ایجاد شود و با این رویکرد فضای کسب‌وکار بهبود یابد.


جهاندار حضور نداشتن مرکز توسعه تجارت در سند پرداخت یاران را رویکرد مناسبی دانست و گفت: با رویکرد سند نهایی پرداخت یاران لازم نیست اطلاعات کسب‌وکارهای نوآورانه در دو نهاد ثبت و تنها در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک ثبت می‌شود. ازاین‌رو در زمان شکایت نیز تمام استعلام‌ها از شبکه پرداخت اخذ و پرداخت یاران در زمان کمتری پذیرنده خاطی را شناسایی می‌کنند.


وی تأکید کرد: حضور نداشتن نهاد واسط دراین‌بین از دوگانگی در رویه‌ها جلوگیری می‌کند.


دبیر انجمن فین تک ایران در خصوص شروع فعالیت پرداخت یاران گفت: فعالیت پرداخت یاران با انعقاد یک قرارداد با یک شرکت PSP برای همکاری آغاز می‌شود و در مرحله بعد از سوی شرکت پرداخت به شاپرک معرفی و این نهاد نظارتی با انجام تست‌های فنی اجازه فعالیت پرداخت یار را صادر می‌کند.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی با توجه به تحولات روی داده در حوزه کسب و کار و فناوری‌های مالی و با بررسی فضای بین المللی و نظرسنجی از فعالان داخلی، تنظیم سیاست کلی در خصوص فناوری و فناوران مالی را در دستور کار قرار داد که نتیجه آن تحت عنوان ویرایش اول “سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص فناوری مالی” در تارگاه بانک مرکزی قرار گرفت.


ویرایش اول” الزامات، ضوابط و فرآیند اجرایی فعالیت پرداخت یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور” به عنوان گام دوم تدوین چارچوب‌های فعالیت فناوران مالی تدوین و در نیمه اول مهرماه سال ۱۳۹۶ برای استفاده عموم بر روی وب سایت بانک مرکزی منتشر شد.


همچنین ویرایش دوم «الزامات، ضوابط و فرایند اجرایی فعالیت پرداخت یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور» با هدف اجرای مفاد مستند «سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص فناوری مالی» پس از اخذ نظرات متخصصان حوزه پرداخت الکترونیک کشور در ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ منتشر شد که در نهایت ویرایش سوم این سند در ۲۷ مردادماه سال ۹۷ بر روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت و پرداخت یاران بر اساس این سند موظف هستند تا پایان شهریورماه سال جاری نسبت به تطبیق فعالیت خود با چارچوب فوق اقدام کنند. شایان ذکر است بانک مرکزی توانسته در نسخه نهایی سند پرداخت یاران با پوشش دغدغه های تمام نهادهای نظارتی و  رضایت حداکثری کسب و کارهای نوآور، توافق تمام نهادهای درگیر را به منظور عملیاتی شدن این سند به دست آورد که دستاورد بزرگی است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر