29 مرداد 1397 - 14:14

افزایش شفافیت بازار سرمایه با حضور موسسات رتبه‌بندی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: رتبه‌بندی اعتباری نقش مهمی در افزایش شفافیت بازار سرمایه ایفا می‌کند و ارزیابی بی‌ طرفانه ‌ای از وضعیت ناشران ارایه می‌دهد.
کد خبر : ۹۰۱۹۶
شاپور محمدی

به گزارش ایبِنا، شاپور محمدی، گفت: رتبه‌بندی اعتباری نقش مهمی در افزایش شفافیت بازار سرمایه ایفا می‌کند و ارزیابی بی‌ طرفانه ‌ای از وضعیت ناشران ارایه می‌دهد. به گفته رییس سازمان بورس اظهارنظر عینی، خارجی و مستقل در خصوص توانایی یک شرکت در ایفای کامل و به موقع تعهدات، وظیفه اصلی موسسات رتبه بندی است و ریسک شرکتها و بازدهی آنها را مشخص می کند.


کاهش هزینه انتشار اوراق مالی


رییس سازمان بورس ضمن بیان اینکه اعلام رتبه اعتباری شرکت‌ ها، تصمیم‌ گیری سرمایه‌ گذاران و اعتبار دهندگان را به عنوان استفاده‌ کنندگان اصلی شرکت‌ ها تسهیل می‌کند، گفت: رتبه بندی به کاهش هزینه انتشار اوراق مالی کمک می کند.


دبیر شورای عالی بورس افزود: زمانی که رتبه بندی در بازار سرمایه مصداقی نداشته باشد اوراق پر ریسک و کم ریسک با هم تفاوتی ندارند و باید برای تمامی این اوراق تضمین های کافی داشته باشیم! اما وقتی بحث رتبه بندی مطرح است، اوراقی که رتبه اعتباری مناسبی دارند از تضمین بی نیاز می شوند، در نتیجه هم کسی که تامین مالی می کند و هم کسی که اوراق را خریداری می کند با یک وضعیت برد-برد مواجه است.


افزایش اعتبار اقتصادی کشور ها


محمدی افزود: با آغاز فعالیت موسسات رتبه بندی تامین مالی کم هزینه تر از گذشته انجام می شود و به تبع قیمت گذاری اوراق نیز روندی کاهشی دارد و این امر کمک می کند سرمایه گذار هم بازده مناسب تری کسب کند.


رییس سازمان بورس فعالیت شرکت های رتبه بندی را یکی از عوامل افزایش اعتبار اقتصادی کشور ها در عرصه بین الملل دانست و گفت: آغاز فعالیت شرکت های رتبه بندی بازار سرمایه قطعا افزایش اعتبار بورس ایران در عرصه بین الملل را به همراه دارد.


 زمانی که شرکت های رتبه بندی در کشور فعال باشند و میزان ریسک و بازدهی شرکت ها مشخص شود سرمایه گذاران خارجی اعتماد بیشتری می کنند و می توانیم راحت تر از گذشته از منابع خارجی بهره برداری کنیم و در واقع افزایش اعتبار بین المللی یکی از مهمترین نقش های موسسات رتبه بندی است.


وضعیت صدور مجوز


محمدی با اشاره به صدور مجوز فعالیت نخستین موسسه رتبه بندی ادامه داد: سازمان بورس با تاسیس پنج موسسه رتبه بندی موافقت اصولی کرده اما ممکن است برخی از این موسسات با هم ادغام شوند یا بعدها مجوزهای بیشتری صادر شود.


رییس سازمان بورس تاکید کرد: باید توجه کنیم که در دنیا تعداد موسسات رتبه بندی محدود است. اگر تعداد آن ها زیاد باشد، اثربخشی و کارآمدی آنها از میان می رود. اما چون در ابتدای راه فعالیت این موسسات هستیم، ضروری است تعداد به حدی باشد که اگر در آینده بعضی از آنها به موفقیت نرسیدند، کاری که آغاز شده، متوقف نشود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر